Pagina 1 van 5

snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn welk

Geplaatst: di aug 23, 2011 20:12
door blackbox
ik wil snelle nokkenassen monteren op mijn 3liter 12v koppen.

maar ik kom echt veel te kort.

hoe moet ik ze monteren? 2,5 mm weghalen gaat denk moeilijk met een wanddikte van 4mm?

heb ik andere malletjes nodig?

wie heeft er tips?

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: di aug 23, 2011 23:49
door alfa164superwebmaster
Met alle respect, ik zou voor dat geld een 24v motor monteren.

Setje nokkenassen kost snel veel centen, en dan moet je nog ontzettend veel pielen om het maximale eruit te halen.

24v blokken kosten niet veel meer (staat een hele 164 24v op marktplaats voor 180(!) euro), daarmee heb je een leuke basis voor meer vermogen en nieuwere techniek.

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

Geplaatst: di aug 23, 2011 23:52
door jorritkooistra
Met alles respect, ik zou voor dat geld een 24v motor monteren.

Setje nokkenassen kost snel veel centen, en dan moet je nog ontzettend veel pielen om het maximale eruit te halen.

24v blokken kosten niet veel meer (staat een hele 164 24v op marktplaats voor 180(!) euro), daarmee heb je een leuke basis voor meer vermogen en nieuwere techniek.
mee eens....

laten chippen en je bent al een aardig eindje verder 8)

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: wo aug 24, 2011 00:38
door giuliettaevo
Is makkelijk gezegd vanachter een beeldscherm... :?

Heeft een van jullie al eens een 24v ingebouwd in een transaxle? dat is niet echt even zo gedaan hoor. Denk alleen maar eens aan de uitlaatspruitstukken, de originele passen namelijk niet en het is niet zo heel makkelijk om even een setje passende te kopen... Alleen het aanpassen van de motor om in de auto te passen gaat al aardig geld en tijd inzitten. :roll:

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: wo aug 24, 2011 00:40
door yuri 75 V6
En daarbij is het karakter van een 12V heel anders dan van een 24v, dus misschien is het wel een heel bewuste keuze om niet voor een 24v te gaan.

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: wo aug 24, 2011 02:09
door DJ
Wat Yuri zegt, om een fijne auto te hebben moet je ook een bak met overbrengingsverhoudingen en een eindreductie hebben die bij de motor past.
Heb er nooit zelf aan gerekend maar denk dat dit tegenvalt met een 24V in een transaxle, zeker voor straat gebruik.
En als je al een bekend goed fris 12V blok hebt kost set nokkenassen echt minder dan een onbekende mogelijk afgeragde 24V met veel km's reviseren en aanpassen voor transaxle.
Zonder extreem te gaan qua kosten kan je 3.0 12V bouwen van 220 tot 230pk met een prachtige koppelkromme.
Hetzelfde en meer kan natuurlijk ook met een 24V maar of dat voor straat gebruik in een transaxle sneller, makkelijker en voordeliger is lijkt me geen uitgemaakte zaak.

Nog een tip mbt C&B assen. Ik weet niet wat voor eindrductie de topicstarter in z'n transaxle heeft maar met een america bak (circa 3000rpm bij 120 dacht ik uit m'n hoofd) denk ik dat je met veel alternatieve nokkenassen tov origineel onderin al snel een heel dode auto krijgt. Ervaring mee. Turbo bak (circa 3300 rpm bij 120) monteren deed wonderen. TS bak (circa 3500rpm bij 120) kan ook, makkelijjker te vinden.
Met een 24V krijg je waarschijnlijk zelfde probleem, mogelijk in heftiger vorm.

Om het beste uit investering in andere nokkenassen te halen is het wel handig als je motronic of ander programeerbaar motormanagement hebt en geen jettronic. Is de boel makkelijker af te stellen.

Gr,
DJ

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

Geplaatst: wo aug 24, 2011 18:16
door giuliettaevo
...Met een 24V krijg je waarschijnlijk zelfde probleem, mogelijk in heftiger vorm.
Klopt helemaal. De 24v heeft zijn max koppel en vermogen op een hoger toerental liggen en rijdt lekkerder als je dus iets hoger in toeren rijdt, TS bak is niks onplezierigs achter een 24v terwijl hij op een 12v eigenlijk iets te kort is. :wink:

De RZ/SZ heeft niet voor niks dezelfde overbrenging als de 75 Tb, is naar mijn idee het ideale compromis tussen de TS bak en de lange America 3.0 bak. :) Maar dan wel voor een 12 klepper.

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: do aug 25, 2011 14:36
door blackbox
ola,

ik ben degene met de enige rode 90 V6..

heb een dieselbak eronder, trek de qv motor makkelijk aangezien ik de motor verlicht heb.
zitten hoge compressie zuigers in en een kompleet gta verhaal, met jetronic en 3000cc.

de nokkenassen waren een koopje dus das ook geen punt.

alleen de lift is nogal hoog.

als iemand me mee kan helpen ze erin frezen dan ben ik blij.
enne, ik rijd met mijn SZ/QV motor en diesel bak 138 echte km's bij 3000toeren.
190 in z'n 3e , 230 in z'n 4e en nog harder in z'n 5..

het is immers geen 75 maar een 90. heeft toch een betere CW waarde..


ik hoor het graag

rob

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

Geplaatst: do aug 25, 2011 14:41
door erwingta
zitten hoge compressie zuigers in en een kompleet gta verhaal, met jetronic en 3000cc.

rob
Wat is er dan GTA aan als ik vragen mag?
Als je er een L-Jetronic op hebt zitten zoals je schrijft, zou ik hem eerst maar ombouwen naar Motronic, dat biedt wat meer mogelijkheden.
Ben bang dat je anders niet optimaal van je snelle nokkenassen zult profiteren, zeker als ze zo heftig zijn! :wink:

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

Geplaatst: do aug 25, 2011 14:47
door jorritkooistra
ola,

ik ben degene met de enige rode 90 V6..

heb een dieselbak eronder, trek de qv motor makkelijk aangezien ik de motor verlicht heb.
zitten hoge compressie zuigers in en een kompleet gta verhaal, met jetronic en 3000cc.

de nokkenassen waren een koopje dus das ook geen punt.

alleen de lift is nogal hoog.

als iemand me mee kan helpen ze erin frezen dan ben ik blij.
enne, ik rijd met mijn SZ/QV motor en diesel bak 138 echte km's bij 3000toeren.
190 in z'n 3e , 230 in z'n 4e en nog harder in z'n 5..

het is immers geen 75 maar een 90. heeft toch een betere CW waarde..


ik hoor het graag

rob

wat is de top dan.....?

ben ik erg benieuwd naar

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

Geplaatst: do aug 25, 2011 22:44
door alfa164superwebmaster
Is makkelijk gezegd vanachter een beeldscherm... :?

Heeft een van jullie al eens een 24v ingebouwd in een transaxle? dat is niet echt even zo gedaan hoor.
Nee, niet ingebouwd, maar ik heb wel regelmatig gewerkt aan de 75 24v van Rinze.

Klopt wel dat het karakter van de 24v motor anders is, maar je moet ook niet overdrijven, een 24v heeft echt wel genoeg koppel onderin. Het is echt niet zo dat ie pas wakker wordt boven 4000 rpm. Hij trekt dan alleen nog iets feller ;-)

Vergis je ook niet hoeveel werk het is om andere nokkenassen in een 12v te plaatsen. Weet zeker dat je er zeer veel tijd mee kwijt bent om het optimaal te laten draaien.

Goed, met een 24v inbouw moet je ook rekening houden met wat custom werk, maar dat is relatief eenvoudig mechanisch werk. De basis van de motor werkt zonder aanpassingen en je weet wat je er aan hebt.

Maar goed, ik ben inderdaad geen echte transaxle expert (tenminste als het op Alfa's aankomt), dus ik kan wellicht wat zaken over het hoofd zien.

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: do aug 25, 2011 23:38
door giuliettaevo
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de 24v ombouw heel wat meer voeten in de aarde heeft als een paar nokkenassen wisselen in een 12v. :wink: Een setje uitlaatspruitstukken maken is niet echt simpel voor de meesten overigens, evenals het aanpassen van het inlaatsysteem.. En de kabelboom netjes aanpassen en aansluiten is ook niet iets van 10 minuten. :roll:

Ik zeg ook niet dat een 24v onderin minder doet als een 12v, dat zou niet eerlijk zijn. Het koppel is over het hele toerengebied hoger als bij een 12v, kijk maar bij squadra op de site. Alleen lijkt het bij een 24v onderin wat minder omdat hij bovenin zoveel doet. Daaraan kun je ook goed het verschil in flow zien tussen de 12 en 24v. :wink: Een 12v tunen levert in verhouding meer koppel op, een 24v is wat dat betreft wat makkelijker, die koppen zijn veel beter flowend zodat er relatief makkelijk nog winst te boeken is met nokkenassen e.d.

Wat voor een bak zit er bij Rinze onder?

De 75 24v van Niek, de ex van Lennart, heeft volgens mij een TS bak eronder en er was zelfs sprake van geweest dat er een 1.6 bak onder zou moeten om hem echt leuk te maken. :?

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: vr aug 26, 2011 00:01
door yuri 75 V6
Even verder off topic, waarvoor excuses, maar voor mijn gevoel past een 12v beter bij een transaxle dan een 24v, omdat je bij een 24v veel actiever moet schakelen om voor je gevoel lekker vooruit te komen. En laat schakelen nou niet het beste kenmerk van de transaxle zijn ;) Met de 3.5 12v met C&B nokkenassen en QV bak maakt het eigenlijk niet zo veel uit in welke versnelling je staat, het apparaat sleurt er vanaf 2000 rpm altijd en gelijkmatig aan, waardoor je heel schakellui kunt rijden. Een beetje als in een dikke turbodiesel :oops: De 3.0 12v met C&B nokkenassen en America-bak die ik een tijdje heb gehad voelde veel minder vlot aan, juist omdat hij even op adem moest komen voordat de nokkenassen goed hun werk konden doen. Vanaf het moment dat dat het geval was maakte het ding flinke stappen(dat kon je goed zien aan het overige verkeer), maar je moest er eigenlijk altijd een gang voor terugschakelen om er echt dat vlotte gevoel bij te kjrijgen. als je niet terugschakelde, zat je gevoelsmatig te lang te wachten tot 'het los ging'. Een milde variant van het VTEC-gevoel, anders kan ik het niet omschrijven.

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: vr aug 26, 2011 08:37
door ALFAHEIDA
Volgens mij heeft Rob een hele fijne motor en wil hij graag z'n snelle nokkenassen hierin gemonteerd hebben, lijkt een zo klaar als een klontje..... :lol:

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

Geplaatst: vr aug 26, 2011 15:32
door blackbox
hoi,

tja, heb er ooit 5 minuten overnagedacht een 24v te kopen. als ik toedertijd hoorde dat ze toch vaak stuk gaan..( niet boos worden) dan is een 12V toch het sterkst.
ik heb ooit een 164 qv motronic gesloopt en heb de kabelbomen en computers wel liggen maar het is idd vel heel veel werk.
ook had mijn 12v toch een zeer hoog koppel bij lage toeren toen ik er sz/qv nokkenassen in had samen met standaard(nw ) zuigers.

door de verlichting in mijn motor trok hij net als een ts bak mooi door, al reed ik 2200toeren met 105Km/h. ( 1 op 13,5). moet wel zeggen dat wanneer je 180/190 in z'n 3 rijdt je niet 80 in z'n 5 kan rijden, want dan loopt hij 900toeren.. en slaat hij bijna af.
het nieuwe rijden is dus nvt haha.

ik rij immers 5000km in de maand want het is mijn auto v d zaak! haha. en gemiddeld 1op 12 is netjes, zelfs met mijn rijstijl. er zijn wat tructjes voor zoals benzinedruk om dit te halen. 1 op 7 zoals de meeste 3liter rijders rijden haal ik alleen op zandvoort.

de sz nokken assen zijn nu een beetje versleten (na 380000km) en vandaar ik nu andere C&B heb aangeschaft. ik hoorde dat ik ander klepbekers moet monteren, dat wordt dus weg brengen. kan wel wat maar dit moet goed gebeuren. zwaardere klepveren is ook gewenst hoorde ik.

nu nog iem vinden die dit leuk vindt om te maken..

een korte bak onder je snelle 3 liter is een ramp. ken genoeg alfa 90's met 3.1 motor en ook gtv6en die 1 op 5 rijden maar vooral 4000 toeren op de snelweg. kun je gek van worden, het geluid is echt te gek. loopt wel onder de 6 seconden naar de 100km/h.

om terug te komen op voorgaande vraag: mijn 90 loopt met standaard zuigers 248km/h met wind mee.
en heb totaal 4000euro bekeuringen gehad in 5jaar. (alleen snelheid)
de 90 loopt nl het lekkerst bij 163km/h.... dus ja

mijn inlaat is geheel gta. zelfs na 5000toeren gaat hij trekken met volgas met standaard nokkenassen!!!!!
als ik de c&b zal ik profijt hebben met mijn inlaat.

op de rollerbank scheelt de inlaat nl niks. in de praktijk maakt hij wel meer meters. ik rij met mijn lange bak alle 75 3 liters makkelijk weg, het scheelt vaak 5 meter uit een bocht al.
het maakt weinig uit in welke versnelling ik rij.

overigens had ik met standaard zuigers 218pk met de jetronic. (wel spagetti spruitstukken ed.)

elke motor is anders hoor! de meeste 3 liters halen maar 180pk.


iemand een tip voor een goed tuningsbedrijfje voor de koppen?

jullie kunnen meerijden met de 90 for de ultimate trip!
heb ook al 7jaar mijn 75 turbo die eigenlijk alleen iets lekker instuurt door het motorgewicht.
verder is de 90 toch de fijnste alfa, heb hem bijna 13 jaar alweer. en mijn vriendin rijdt ook al 90....


ciao