Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

di apr 03, 2012 19:37

Kleppen wil je opnieuw zetten, grotere, 3 hoeken slijpen, enzovoorts enzovoorts

Klopt Wizzman heb ik ook laten doen nieuwe massieve kleppen met zittingen en die volgens de laatste stand der tunings techniek laten bewerken.
Zuigers met een sparing zou ook verstandig zijn, dan kun je de compressie wel lekker hoog houden en je kleppentrein veilig.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Sergio156
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr jun 20, 2008 20:14
Locatie: amsterdam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

ma nov 05, 2012 18:44

mijn inlaat is geheel gta. zelfs na 5000toeren gaat hij trekken met volgas met standaard nokkenassen!!!!!
als ik de c&b zal ik profijt hebben met mijn inlaat.

op de rollerbank scheelt de inlaat nl niks. in de praktijk maakt hij wel meer meters. ik rij met mijn lange bak alle 75 3 liters makkelijk weg, [quote]


Hoe kan dit nu? Ik heb een 75QV die ik nu aan het opfrissen ben oa dmv 164QV zuigers, ik wil dit doen om het volgende als je wildere nokkenassen plaatst verlaag je het koppel (klepoverlap). Dit is ook te zien als je de koppelkromme die ALFA opgaf voor de america en de qv. bij 1000tpm 220Nm tov 190Nm voor de Qv pas bij 4000tpm zijn ze elkaar gelijken, Een america is onderin krachtiger dit is oa te zien in acceleratie gegevens. ondanks zijn eindreductie van 11/39 is hij volgens de gegevens in 7.3 sec op de 100, Een qv doet daar 0.2 sec langer over. Dit heeft ALFA opgelost door een QV een overbrenging te geven van 11/41.
Nu dacht ik mijn 75 wat vlotter te maken op deze manier? En gewoon de Qv bak te behouden.

De topic starter tart volgens mij alle wetten? Het inlaat traject, afgedraaide vliegwiel en de wildere nokkenassen maken het toch alleen maar moeilijk om met een reductie van 13/40 van zijn plek te komen? Vraag mij ook af tot hoeveel toeren hij door kan trekken in zijn 5?

De Gta injectoren?? In een jetronic? Is toch ander systeem??
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

di nov 06, 2012 12:54

hoi,

Alleen als je naar zeer snelle nokkenassen gaat zou je meer toeren kunnen draaien en heb je in verhouding onder in minder koppel.
Iets snellere nokkenassen geven vaak over het gehele toeren bereik meer.

' america 7.3 sec op de 100, Een qv doet daar 0.2 sec langer over... een qv heeft een katalysator, een america toch niet?
de bak is ook anders zoals je aangeeft. Een motronic is niet voor de gek te houden (jetronic in principe wel..) en je hebt een een andere chip nodig om meer resultaat te boeken.

Met de qv zuigers verander je de compressie dus zal dat wel resultaat boeken.

overigens heb ik mijn motor in een alfa 90 die een betere luchtweerstand heeft als een 75 en hierdoor trekt de auto in zijn 5 over de 250km.. met wind mee.

het zit hem ook in de benzine druk.

maar goed, ik ben geen monteur, ik verkoop al 15 jaar mobiele telefoons..

ben wel benieuwd waar je de qv zuigers vandaan hebt. ik heb laatst zuigers gekocht voor de 164 qv die lager zijn dan de oude qv...
je hebt immers meerdere 164 qv's 12v; 192 pk, 200pk en 205 pk.

ps; er zitten geen 156 gta injectoren in mijn motor. Bosch....nog wat. geen idee maar moet veranderen aangezien de benzine druk op 3,8 bar staat..
gr
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

di nov 06, 2012 12:58

je hebt immers meerdere 164 qv's 12v; 192 pk, 200pk en 205 pk.
Da's nieuw... :D

Een Qv is altijd de 200 pk versie. Tenminste er is hier maar één motor type nl. de 64301.

De tweede generatie Qv is de 24v Qv deze heeft iets meer pk's.

:wink:
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

di nov 06, 2012 17:27

het makkelijkste en goedkoopste, als je echt snel wil gaan, is een gebruikte gta motor erin zetten.
geen gezeur met nokkenassen....
lekker rijden zonder gezeur aan je hoofd

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

di nov 06, 2012 17:44

ps; er zitten geen 156 gta injectoren in mijn motor. Bosch....nog wat. geen idee maar moet veranderen aangezien de benzine druk op 3,8 bar staat..
gr
de luchtinlaat is 80mm van een gta afgehaald. (zelfde als een 3.2 166)

evenals de injectoren ed

dus het zelfde tot aan de kleppen is hij hetzelfde :D

immers met de standaard lucht massa meter kun je niet veel( officieel max 216pk)
anders loopt de motor boven de 5100toeren kapot.
:roll: :lol: U had de politiek in moeten gaan!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

di nov 06, 2012 20:25

maar goed, ik ben geen monteur..
Dat zou ik nooit geraden hebben... :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

wo nov 07, 2012 21:10

heb eraan zitten te denken .... politiek.. nee hoor, gta motor.

zonder begrenzer heb je al 280..

3000,- zonder inbouw... en altijd 1 op 7 lopen..

ik heb 5 ton met een qv motor gereden met gemiddeld 1 op 11. das het voordeel van een 12klepper.

ga toch eens in het buitenland shoppen.. jammer dat er in nederland zo weinig mogelijkheden zijn.

hou jullie op de hoogte

ciao
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips z

wo nov 07, 2012 21:34

heb eraan zitten te denken .... politiek.. ......
ga toch eens in het buitenland shoppen.. jammer dat er in nederland zo weinig mogelijkheden zijn.

hou jullie op de hoogte

ciao
Gaat je daar eerder lukken denk ik, tip: USA niets is daar onmogelijk> in Californië bv is een wat over de top filmster tenslotte nog een poosje gouverneur geweest... :lol:

Of bedoelde je dat niet? :wink: :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

RE: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn

wo nov 07, 2012 22:18

haha jaja
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn welk

ma okt 20, 2014 20:00

zo als ik lees hebben er wel mensen snelle(fastroad) nokkenassen gemonteerd in hun 12v.

aan gezien bij mijn spider de nokkenassen zich hebben aangediend om vervangen te worden. zit in een beetje rond te kijken wat er allemaal te krijgen is. zo is mijn oog ook gevallen op de C&B, maar mij is ook bekend dat het toerental bij snelle nokkenassen nog wel eens wil gaan schommelen. zo heb ik al na een beetje google een bmwtje gevonden waar het toerental 1000 toeren heen en weer vloog. maar ik ben ook andere auto's tegen gekomen die waar bij je het vermoede had dat het toerenal nog een 100 toeren varieerde. enkel ben ik geen fragmenten tegen gekomen van een 3.0 12v die voorzien is van een paar snelle nokkenassen.

heeft iemand toevallig voor mij een fragmentje. van een 3.0 12v met fast road nokkenassen. het gaat mij voornamelijk hoe een 12v zich gedraagt met een stationair toerental.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
blackbox
Full Member
Full Member
Berichten: 268
Lid geworden op: zo mei 06, 2007 13:56
Locatie: edam

Re: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn welk

ma okt 20, 2014 20:21

Loopt gewoon hetzelfde. Als je je motor goed afsteld en iets meer benzine geeft
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn welk

ma okt 20, 2014 20:57

Loopt gewoon hetzelfde. Als je je motor goed afsteld en iets meer benzine geeft
De laatste vier woorden hiervan absoluut negeren aub... :|

Fast road of stradale nokkenassen zijn niet zo scherp dat de stationairloop er onder te lijden heeft. Wel is het raadzaam om de auto op maat te chippen om brandstof en ontsteking goed te krijgen.

Meneer blackbox is een voorstander van brandstofdruk verhogen om meer in te spuiten maar dat is eigenlijk maar een beunmanier en helemaal niet slim.je gaat dan immers gewoon op elk moment meer brandstof inspuiten terwijl dat helemaal niet nodig is op elk moment. Als je de druk ook nog eens te hoog zet zal de injector steeds slechter gaan presteren. Het sproeibeeld zal slechter worden tot er op een gegeven moment zelfs druppels gevormd worden.

De enige goede manier is om de ecu instellingen aan te passen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
butt head
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 13:34
Locatie: terborg

Re: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn welk

di okt 21, 2014 17:57

Loopt gewoon hetzelfde. Als je je motor goed afsteld en iets meer benzine geeft
De laatste vier woorden hiervan absoluut negeren aub... :|

Fast road of stradale nokkenassen zijn niet zo scherp dat de stationairloop er onder te lijden heeft. Wel is het raadzaam om de auto op maat te chippen om brandstof en ontsteking goed te krijgen.

Meneer blackbox is een voorstander van brandstofdruk verhogen om meer in te spuiten maar dat is eigenlijk maar een beunmanier en helemaal niet slim.je gaat dan immers gewoon op elk moment meer brandstof inspuiten terwijl dat helemaal niet nodig is op elk moment. Als je de druk ook nog eens te hoog zet zal de injector steeds slechter gaan presteren. Het sproeibeeld zal slechter worden tot er op een gegeven moment zelfs druppels gevormd worden.

De enige goede manier is om de ecu instellingen aan te passen.

als er andere nokkenassen in gaan dat was ik ook van plan om de ecu er op aan te passen. eventueel andere injectoren plaatsen als dat nodig is.

de auto zo vermoedelijk gechipt zijn maar door wie of welke manier is niet bekend. dat wil ik toch is wat meer zekerheid voor hebben wat er nu gaande is.


maar ik ben zo benieuwd hoe een 12v op fast road nokkenassen loop. voornamelijk omdat de helft van de mensen zegt dat hij er onrustig op stationair loopt. en de andere helft zegt dat je met de stationair loop niet veel tot geen verschil zal merken.
916 3,0 12v (tijdelijk 3.0 24v) spider
33 1.7 8v > savali a like?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: snelle nokkenassen monteren 12V C&B hoe ? tips zijn welk

di okt 21, 2014 19:13

Hangt allemaal af van de gebruikte nokkenassen... Maar in negen van de tien gevallen hebben fast road nokkenassen geen tot nauwelijks invloed op de stationairloop.

Stuur Stephan van squadra anders eens een mail.hij verkoopt ook nokkenassen meen ik...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”