Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 11:00

Naar aanleiding van dit artikel:
http://www.alfagtv6.com/afm_mods.htm
Ben ik op zoek gegaan naar een grotere BMW LHM voor de 3.1 GTV6

Ik zou deze aanpassing graag willen doen en daarvoor heb ik nodig:
- Een BMW LHM geschikt voor grotere motoren en L-Jetronic (heb ik, van een 733i)
- Mogelijk grotere injectoren (heb ik, van een 3.0 V6)
- Lambda sonde (welke? is er ooit een op een GTV6 gemonteerd?)
- Een A/F meter (welke?)

Ik heb de tekst laten vertalen door een website en deze zelf een beetje aangepast:
Door Scott Goodwin Austin, TX scotti@texas.net
Bron www.alfagt6.com

...
Een van de eerste dingen die hij mij vertelde was dat de LHM Bosch een reusachtige beperking is voor de lucht inname van de motor.
Het beste was om de hele LHM te verwijderen, maar dat zou een upgrade naar een Haltech-systeem (of soortgelijke) vereisen .

Eén na beste zou zijn om de LHM te vervangen met een vergelijkbaar maar grotere Bosch LHM . Bijvoorbeeld die van een oude BMW 63X of 73X.
Een belangrijke boodschap is deze: DO NOT FEAR uw LHM !!! Het is een belachelijk eenvoudig systeem.
Het ding is in principe een doos met een veerbelaste klep aan de binnenkant. Aan de bovenkant van de klep is een variabele weerstand die een aantal posities doorgeeft.

Het belangrijke is dat de weerstand niet continue variabele waarden doorstuurt tussen de laagste en de hoogste stand.
Vermoedelijk zijn er ongeveer 10 mogelijke waarden welke door worden gestuurd naar de ECU.
Het heeft ook een ingebouwde lucht temperatuursensor.

Er zijn mogelijkheden om de veer instellingen aan te passen binnen de LHM . "Zoals de veer een beetje losser/strakker draaien" enz...
Wat er gebeurt is dat er een wijziging plaatsvindt wat betreft de hoeveelheid lucht dat door de LHM stroomt en de opening van de klep (omdat de veer meer/minder is aangespannen).
Bij een losser aangespannen veer zal de klep verder openen, bij een strakker aangespannen veer zal de klep minder ver openen --wat op een rijker of armer mengsel neerkomt (theoretisch).

Het is ook belangrijk om te weten dat de ECU het van het mengsel zelf omhoog of omlaag kan aanpassen. Het heeft echter een limiet aan hoeveel het het mengsel op basis van de verstrekte waarden.
Een kleine wijziging aan uw LHM veer kan of kan geen invloed op het mengsel hebben.
De onderkant van de LHM zit vast met kleine klinknagels die in de behuizing vast zitten. Met een Dremel (grinder) kunt u deze kleine noppen eruit slijpen.
Wrik voorzichtig de bodem los met een schroevendraaier en hou de beide openingen van de LHM vast. U kunt de onderkant van de doos weer vastmaken met een lijmpistool.

Voor de elektrische onderdelen probeerde ik twee verschillende configuraties.
-1. Ik probeerde de BMW componenten en
-2. ik heb ook geprobeerd de onderdelen van mijn Alfa AFM te transplanteren in de BMW LHM doos
Beiden mogelijkheden werkten voor mij. Ik heb zelfs combinaties van mijn Alfa ECU en een BMW ECU geprobeerd.

Meer informatie over de Bosch L-jetronic systeem en/of de LHM: "How to Understand, service and modify Bosch Fuel Injection & Management by Charles O. Probst. Robert Bentley Publishers. ISBN 0-8376-0300-5.

Om de grotere AFM te passen in de Alfa inlaatslang, zult u deze moeten opwarmen. Iemand heeft de hele zaak in de magnetron verwarmd.
Mijn oplossing was het uiteinde van de slang in een grote pan kokend water te dompelen.
Met de slang nog erg warm, de LHM met een beetje vaseline in de slang te wrikken en laat het afkoelen.

Belangrijk:
Een belangrijke tip die ik wil doorgeven is dat u de lucht/brandstofmengsel moet meten voordat u deze wijziging probeert.
Koop een lucht/brandstofmengsel indicator (meter) en monteer deze op uw dashboard. Ze kosten ongeveer $100 en zijn echt eenvoudig te installeren.
12V positieve, grond en een extra draad welke afgesplitst is van de de draad uit uw O2 sensor in het uitlaatsysteem.
Als u denkt dat u veilig kunt schroeven aan de veerinstellingen rond uw brandstofsysteem zonder enige vorm van meting van uw brandstofmengsel--dan vergist u zich. Doe het niet!

Uw oorspronkelijke luchtfilter behuizing kan niet worden aangesloten omdat de slang niet meer in lijn staat met de opening van de filterbox.
Het bovenste gedeelte van de luchtfilterbox zal gedemonteerd moeten worden. Tijdelijk kan een ander soort opvulling (zoals een stukje schuimrubber) voor de nieuwe LHM op de top van het onderste gedeelte van uw bestaande lucht filterbox geplaatst worden--totdat er een permanente oplossing komt.
Zoals bijvoorbeeld een K & N filter beschikbaar (ik weet niet het modelnummer) dat de exacte opening grootte als de BMW LHM heeft.

Eenmaal geïnstalleerd, is het nodig om het stationair toerental en het stationair mengsel te wijzigen. Het stationaire mengsel is een schroef in de LHM zelf.
Met behulp van de uw lucht/brandstofmengsel indicator (meter) stelt u deze af.
Laat de auto stationair op temperatuur komen en draai deze schroef totdat het mengsel juist is.

Meer info LHM:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 12:00

toen ik nog mijn 75Qv had wilde ik min of meer hetzelfde doen, maar dan met een LMM van een 164QV (die ook al aanzienlijk grotere diameter heeft)

daarbij wat links opgeslagen zoals: http://www.rbracing-rsr.com/rsrgauge.htm
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 12:07

Ik snap je vraag niet helemaal. Je wilt een grotere LMM op je 3.1 zetten, evt. grotere injectoren en dan je ECU opnieuw laten programmeren? Ik denk dat de tuner die dat gaat doen zelf de benodigde apparatuur heeft om dat te doen. Als de tuner die apparatuur niet heeft, zou ik me gaan orienteren op een andere.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 12:19

Ik snap je vraag niet helemaal. Je wilt een grotere LMM op je 3.1 zetten, evt. grotere injectoren en dan je ECU opnieuw laten programmeren? Ik denk dat de tuner die dat gaat doen zelf de benodigde apparatuur heeft om dat te doen. Als de tuner die apparatuur niet heeft, zou ik me gaan orienteren op een andere.
Nee, er wordt niets geprogrammeerd aan de ECU.
Een setje passende injectoren plaatsen bij de groteren LHM en dan (hopelijk) alleen de stationair A/F instelling aanpassen. Ik heb begrepen dat het voor sommige combinaties vrijwel "plug & play" is.
Als tijdens het rijden blijkt dat de A/F ratio over de toeren en belasting teveel gaat afwijken, dan pas de veer instelling van de LHM aanpassen zodat deze andere (lees betere/juiste) signalen doorstuurt naar de ECU.
Dat zijn dus 10 mogelijke signalen! Maar dan heb je wel een goede meting nodig.

Alfaqv75, dank voor de link, ik zie zelfs een foto bij mij in de buurt!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 13:20

let wel even op (weet even niet zo snel of het in de tekst al staat, want heb het nu niet doorgelezen): bij vollast moet je niet het ideale mengsel lucht/benzine hebben (was iets van 15 op 1, maar google daar even naar!) maar je moet bij vollast een veel rijker mengsel hebben :!:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 14:25

let wel even op (weet even niet zo snel of het in de tekst al staat, want heb het nu niet doorgelezen): bij vollast moet je niet het ideale mengsel lucht/benzine hebben (was iets van 15 op 1, maar google daar even naar!) maar je moet bij vollast een veel rijker mengsel hebben :!:
Daarom lijkt het mij nog belangrijker om zowel een goede Lambda sonde als een A/F meter te hebben.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 15:07

let wel even op (weet even niet zo snel of het in de tekst al staat, want heb het nu niet doorgelezen): bij vollast moet je niet het ideale mengsel lucht/benzine hebben (was iets van 15 op 1, maar google daar even naar!) maar je moet bij vollast een veel rijker mengsel hebben :!:
Daarom lijkt het mij nog belangrijker om zowel een goede Lambda sonde als een A/F meter te hebben.
die snap ik niet, lambda heeft geen invloed bij vollast dacht ik
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 15:14

let wel even op (weet even niet zo snel of het in de tekst al staat, want heb het nu niet doorgelezen): bij vollast moet je niet het ideale mengsel lucht/benzine hebben (was iets van 15 op 1, maar google daar even naar!) maar je moet bij vollast een veel rijker mengsel hebben :!:
Daarom lijkt het mij nog belangrijker om zowel een goede Lambda sonde als een A/F meter te hebben.
die snap ik niet, lambda heeft geen invloed bij vollast dacht ik
Daar haal je volgens mij je meetsignaal vandaan.

Zie:
Koop een lucht/brandstofmengsel indicator (meter) en monteer deze op uw dashboard. Ze kosten ongeveer $100 en zijn echt eenvoudig te installeren.
12V positieve, grond en een extra draad welke afgesplitst is van de de draad uit uw O2 sensor in het uitlaatsysteem.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 15:33

jep, dat klopt...

die meter geeft dus aan of je het ideale mengsel hebt (je laat hem stationair lopen), maar als je volgas geeft moet die meter dus aangeven dat je motor heel rijk loopt (en niet het ideale mengsel)..

dat bedoelde ik eigenlijk hierboven te zeggen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 19:52

Even wat dingen duidelijk maken. Een lambdasonde hoeft helemaal niet aan de ECU vast te zitten. Bij de GTV6 zit er geen lambdasonde af fabriek in, en wordt er dus niet gecorrigeerd. Wel of niet vollast heeft al helemaal geen invloed dus. Mocht je nou een auto hebben met een "narrowband" lambdasonde, dan wordt de correctiefactor die de lambda bij deellast meet gebruikt om voor vollast te corrigeren, maar wordt er niet actief gemeten.

Als je gaat rotzooien met andere injectoren en een andere AFM, moet je gewoon je ECU opnieuw programmeren. Rommelen met brandstofspanning en voorspanning op de veer van de AFM is nog minder precies dan bij een carburateur met een gammaborensetje je sproeiers gaan bewerken om je mengsel aan te passen.

Zet die AFM er op, pas je ECU aan op de meetwaarden van de AFM in de daartoe behorende tabel en blijf van mengverhoudingen af. Als vervolgens blijkt dat je zoveel meer lucht binnen krijgt dat je injectoren te klein zijn, plaats je grotere injectoren en pas je de daar bij behorende correctietabel aan. Je blijft dus nog steeds van de mengverhouding af. Pas als je dat goed hebt, ga je fijnafstellen in de mengverhouding-tabellen in je ECU.

Wat volgens mij makkelijker is, is er een megasquirt op zetten en die hele AFM archiveren. Megasquirt kan je zelf tenminste makkelijk programmeren en je kan er een wide-band lambdasensor op zetten om te zorgen dat je MS zelf het mengsel kan corrigeren. Vergeleken bij de archaische computer die er in de GTV6 zit, is dat echt een hele verbetering en pak je veel makkelijker meer vermogenswinst dan met de actie die je nu van plan bent. Alternatieve computers zijn er ook wel, KDFi is een bekende die in feite een megasquirt is die al is gebouwd en lekker compact is.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

di jul 12, 2011 19:59

De ecu waar jij het over hebt is een bak met weerstanden zonder chip... Jetronic systeem. Is niet zo makkelijk om die te programmeren helaas. :wink: Het veraderen van de veerspanning is een relatief simpele manier om het mogelijk te maken met grotere injectoren te rijden. werd vroeger veelal gedaan met turbomotoren. :wink:

De luchtweger hoort bij een bepaalde hoeveelheid lucht, daar is hij op afgesteld zeg maar. als je de veer te zwaar hebt staan gaat de klep nooit maximaal open en zal de ecu nooit maximaal verrijken. en als de veer te licht staat heb je juist dat de klep te snel te ver opengaat en de motor te irjk loopt onder deellast of zelfs stationair al.

kdfi systeempje zou een mooie oplossing zijn..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

wo jul 13, 2011 13:38

De ecu waar jij het over hebt is een bak met weerstanden zonder chip... Jetronic systeem. Is niet zo makkelijk om die te programmeren helaas. :wink: Het veraderen van de veerspanning is een relatief simpele manier om het mogelijk te maken met grotere injectoren te rijden. werd vroeger veelal gedaan met turbomotoren. :wink:

De luchtweger hoort bij een bepaalde hoeveelheid lucht, daar is hij op afgesteld zeg maar. als je de veer te zwaar hebt staan gaat de klep nooit maximaal open en zal de ecu nooit maximaal verrijken. en als de veer te licht staat heb je juist dat de klep te snel te ver opengaat en de motor te irjk loopt onder deellast of zelfs stationair al.

kdfi systeempje zou een mooie oplossing zijn..
Oh ja, daar was ook een of andere BMW-handleiding voor te vinden, welke weerstanden je moest aanpassen om de curves te beinvloeden.

Als je er mee gaat rommelen, zou ik het hele systeem met pensioen sturen, de kans dat je het beter krijgt zonder heel veel experimenteren is bijna nul. De kans dat je daar achter komt doordat je de gaten in je zuigers hebt staan is vrij groot, dus ik zou het risico gewoon niet willen nemen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

wo jul 13, 2011 17:29

Als je een goede air/fuel ratio meter hebt kan het wel redelijk veilig gedaan worden hoor. Je moet alleen wel voorzichtig zijn en dus niet doorgaan als de motor veel te rijk of te arm loopt. :wink:

Ontsteking beinvloed je niet met deze aanpassingen, dat scheelt al een hoop. Gaten in je zuigers branden gebeurt niet zomaar. Vroeger werd dit heel veel gedaan en dan keken ze vaak zelfs alleen maar naar de kleur van de bougies... :?

Maar ik zou ook eerder overstappen naar een ander systeem... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

wo jul 13, 2011 20:26

Maar ik zou ook eerder overstappen naar een ander systeem... :wink:
OK ok ok, hou je dan zolang het getande wiel voor mij apart.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zelf een zuurstof meting doen tbv LHM-tuning

wo jul 13, 2011 22:23

Je naam staat er nog net niet op.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”