alfanerd1986

turbo hs corse

vr mei 20, 2011 08:40

iemand hier al ervaring met de turbo van hs corse voor de ts motor`s link hier onder

Turbo hs corse

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 10:11

We zijn nu alle onderdelen aan het uitzoeken en inkopen om een prachtig passend geheel te krijgen.
gokje, nog niemand..... 8)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 10:38

Los van de aanbieder of het aangeboden pakket, bezint eer ge begint :idea:

Je gaat een atmospherische motor voorzien van een turbo...
Normaal gesproken is een motor hier op zijn interne componenten aangepast zodat het heel blijft.
Je gaat nu mogelijk een leuk project doen waar je het een en ander moet wijzigen op je bestaande motor inclusief een nieuwe ECU programma.
Ik zeg niet dat het niet gaat of kan werken, maar je moet er vanuit gaan dat je probleempjes op je pad krijgt wat de betrouwbaarheid van je motor flink kan beinvloeden.
Als je zoiets gaat doen, moet je de huidige motor denk ik helemaal grondig aanpakken, de 16V's staan best bekend om problemen met de drijfstanglagers.....
Als je perse een turbo op je motor wil, kun je misschien beter op zoek gaan naar een 75 turbo of een 155 Q4 :?: Ook deze wagens hebben hun eigen bekende problemen, maar zijn in ieder geval beproefde ontwerpen ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 11:04

Ik gok dat de koppelcijfers zoiezo wat hoger zullen liggen, dan hier is genoemd.
Ik weet dat beide partijen in elk geval kennis van zaken hebben, Van der Wereld heeft al ervaring in het opbouwen en afstellen van 16V non-turbo-turbo's.

Zelf heb ik ook enige ervaring ondertussen met het opbouwen van een geblazen motor op basis van een niet geblazen motor.
Ondertussen gaat dat al 5 race evenementen goed, dat staat voor een straat auto garant voor een véél langere periode.
Dus het kán zeker wel, maar begin met het opfrissen van de motor, of in elk geval met de controle daarvan.
En sta niet vreemd te kijken als het een keer misgaat wanneer je er regelmatig mee aan het "sporten" bent.

Op het moment ben ik aan het beraden wat te gaan doen voor het raceseizoen 2012 en een geblazen 16V zou ík best eens uit willen proberen!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 11:22

Mosselman zet al jaaaaaaaren turbo's op niet geblazen motoren, zonder enige aanpassing.
Wel op max 0.4 bar. Maar wel met leuke vermogens winst.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 11:39

En niet op Alfa's... of stiekem wel, maar dan adverteert hij er niet mee?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 13:10

Wat ik er van begrepen heb is dat het bij H&S om een volledige conversie gaat:
dus complete rebuild van motor. Dus ook nieuwe lagers e.d.
Bij lage drukken zullen nog wel standaard zuigers/stangen gebruikt worden
maar bij hogere drukken ook andere zuigers/stangen.
Het is dus niet het erop schroeven van een turbootje op een bestaande motor. (dat lijkt
me inderdaad ook altijd af te raden)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 13:21

Ben benieuwd wat zo'n setje incl. montage gaat kosten... Komen ze ook met Boxer varianten? 8)
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 14:34

En niet op Alfa's... of stiekem wel, maar dan adverteert hij er niet mee?
Nee, maar ik ben er van overtuigt dat het kan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 14:38

Ja, ik dus ook...

alfanerd1986

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 15:11

ben ook benieuwd hoeveel zo setje zou kosten zou wel flink wat kosten denk zo ronde de 2000 euro of meer kan het ook mis hebben

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 15:41

Tsja, een 155 van 15 jaar oud laten tunen. Je kan er een chipje in zetten, dan gaat ie wat harder, maar meer dan een procent of 10 pak je er niet mee. Een sportuitlaat en filter maakt bij deze tuning niet echt veel uit, hooguit tussen de oren en voor het geluid. Natuurlijk, het scheelt je 2 of 5 pk of zo, maar op 150pk voel je dat niet en met een stopwatch moet je ook goed je best doen om het te meten. Los van of je auto een beetje fris is, als je motor niet fris is, zou ik dat eerst in orde maken.

Je kan als je echt liefhebber bent en de rest van je auto is helemaal in orde, besluiten om er iets heftigers mee te doen. Dan kijk je naar andere nokkenassen+chip, een groter luchtfilter, sportkat en dergelijke. Dan pak je zo'n 25% en ben je minstens E1000 kwijt alles bij elkaar. Dat doe je dus niet zo snel met een auto met een dagwaarde van E1000 die binnen 2 jaar oud ijzer is.

Nog heftiger, een turbo of compressor er op zetten en je bent, zoals gezegd, al minstens E2000 kwijt en het zal snel het dubbele worden als je arbeid er bij gaat tellen. Dat doe je dan met een auto die als dagwaarde misschien die E2000 haalt. Hetzelfde met een 156, een GTV 916 of iets moderners, lijkt me eerder interessant dan bij een 155 voor op straat.

Ik wil geen waardeoordeel geven over de aanbieder, maar als ik zoveel geld uit zou geven, zou ik persoonlijk eerder gaan shoppen bij een bedrijf dat zo'n turboconversie al uitgebreid gedaan heeft. H&S is ondertussen prima bedreven in het plaatsen van snelle nokkenassen met bijbehorende chip en dergelijke, maar zoals ze zelf al aangeven, een turbokit is nieuw voor ze. Dat kan misschien een prijsvoordeel opleveren als je als eerste gaat, maar je bent dan wel proefkonijn. Dat kan in een keer goed gaan, maar het kan ook zijn dat je een aantal keren terug moet komen en/of je auto een poosje niet rijdt.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 18:43

Ik zag gister nog een filmpje op autoweek over een kerel die 20.000 euro in z'n S2 heeft gestopt (wel met 480pk als resultaat...).

Tuning is nooit economisch verantwoord. Neem die 916 van hylke, niemand wil het omdat ze het niet vertrouwen. Een nette 916 24v brengt meer op.
Geven pk's dan uberhaubt een auto meer waarde? Ik denk van niet.

Dan nog iets, wil je wel pk's??
En waarom dan? voor stoplichtsprintjes? wat doe je dan met een fwd auto? Leuk dan een impreza op of een evo, haal je voor hetzelfde geld veel meer snelheid uit.
Helemaal voor circuit gebruik wil je eerst je onderstel in orde hebben, de pk's moeten tenslotte ook grip vinden :wink:

Ik ben bang dat als je je auto op die manier gaat aanpakken (onderstel, kooi, turbo, versnellingsbak, speciale homokineten etc...) je al heel snel richting die man vd S2 gaat :wink:
Als je het meteen goed doet tenminste..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: turbo hs corse

vr mei 20, 2011 19:16

Ik wil geen waardeoordeel geven over de aanbieder, maar als ik zoveel geld uit zou geven, zou ik persoonlijk eerder gaan shoppen bij een bedrijf dat zo'n turboconversie al uitgebreid gedaan heeft. H&S is ondertussen prima bedreven in het plaatsen van snelle nokkenassen met bijbehorende chip en dergelijke, maar zoals ze zelf al aangeven, een turbokit is nieuw voor ze. Dat kan misschien een prijsvoordeel opleveren als je als eerste gaat, maar je bent dan wel proefkonijn. Dat kan in een keer goed gaan, maar het kan ook zijn dat je een aantal keren terug moet komen en/of je auto een poosje niet rijdt.
Als ík H&S was zou ik het uitproberen op 1 van de racewagens om zo kennis te vergaren en ervaring op te bouwen.
Aan de andere kant staat er wel een man achter die veel ervaring heeft met het mappen van turbo auto's, maar marketingtechnisch zou het héél slim zijn om ermee te racen en zo de naam en de ervaring op te bouwen.
Ik ben bang dat als je je auto op die manier gaat aanpakken (onderstel, kooi, turbo, versnellingsbak, speciale homokineten etc...) je al heel snel richting die man vd S2 gaat.
Ja, dat kost allemaal geld, maar voor een straat auto kan je het redelijk beperkt houden en is een kooi natuurlijk alleen maar onhandig.
Met een schroefsetje en wat tuning ben je al snel het mannetje voor zeg € 3000,- a 4000,-.

Oja, je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt... :wink:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: turbo hs corse

za mei 21, 2011 01:43

Of je bouwt een bestaande turbo motor in... staat nog een 2.0 16v turbo blok te koop hier op het forum. :wink: Is wel een Lancia motor maar is met de juiste delen passend te maken.

Je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt. In mijn GTV hangt straks als het goed is 400pk en dat heeft inclusief aanschaf van de motor, turbo en bak e.d. zeker nog geen 2000 euro gekost. 8) Alleen had ik voor dat geld geen Alfamotor met zoveel pk's... :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”