alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: chippen 156?

wo jun 29, 2011 23:03

wie houd je dan voor de gek ??? 8) :cry:


geintje, ik weet precies wat je bedoelt, met een squadra chip loopt ie net even mooier en krachtiger. Maar als je echt serieus meer power zoekt, is de beste optie m.i nog steeds een grotere motor.

cheers

Elkoalfagta
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 02, 2010 18:35
Locatie: hooglanderveen

RE: chippen 156?

zo dec 04, 2011 10:47

Ga voor een grotere motorinhoud (gta) ,loopt zo lekker soepel zo'n 3.2

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: chippen 156?

zo dec 04, 2011 15:06

Ga voor een grotere motorinhoud (gta) ,loopt zo lekker soepel zo'n 3.2
Dat is nogal onrealistisch. Een goede GTA kopen is vele malen duurder dan het tunen van een 1.8.
Een 156 2.5 v6 kopen en die tunen of er een 3.0 inlepelen kan dan ook nog.

Een 1.8 met squadrachip, fatsoenlijk luchtfilter en evt aangepaste uitlaat gaat gewoon erg leuk vooruit. Daarmee kun je genoeg auto's met minder dan 160 pk het aardig lastig maken. ;)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: chippen 156?

ma dec 05, 2011 07:34

Zo, dat is een oud topic!

Een ander blok in je 156 hangen is tegenwoordig niet makkelijk meer. Je moet een boel gezeur bij de RDW aan gaan omdat je perse een motorblok met alles er op en er aan moet plaatsen wat in de 156 geleverd is. Je kan dus niet zomaar een 3.0 in een 156 hangen, want die is nooit in de EU geleverd.

Ik zou hem lekker zo laten, of misschien wel laten chippen als het echt nog een jonge frisse mooie auto is.Een 156 van 1998 met 2 ton op de teller zou ik zelf geen moeite meer voor doen, dat geld zie je nooit meer terug en echt lang zal je de auto waarschijnlijk ook niet houden. Een frisse van 2003 of nieuwer is allicht de moeite.

Gebruikersavatar
8cken
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 04, 2012 18:55
Locatie: Dilbeek

RE: chippen 156?

ma jan 09, 2012 20:24

chippen bij een benzina voel je niet zo, ik weet niet tot hoever je je pk,koppel wilt verhogen?
het beste is ja wat de mensen hier zeggen, ander blokje of zelf aanpassingen doen, kan je dan wel duur uitkomen.
succes.
alfa romeo is het hart van de auto's

vroeger alfa 147 1.6 ts 120 pk
Vroeger mito 1.4 tb multiair 135 pk
Nu giulietta 1.4tb 120 pk 2016

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

RE: chippen 156?

zo apr 22, 2012 21:11

Interessant topic.

Van degenen die de 1.8TS hebben laten chippen zijn de meningen positief.
Degenen die het afraden hebben het zelf niet gedaan lees ik een beetje tussen de regels door.

Is er iemand die het wel heeft laten doen en er achteraf spijt van heeft gekregen, die niet het gewenste resultaat heeft en daarom dus zonde van het geld vond.

Mijn ervaring met een 1.6TS op LPG was indertijd erg positief.
Hij liep veel mooier in de toeren en er was een duidelijk verschil in acceleratie met daarvoor.
Gewoon vergeleken met een vriend die dezelfde auto had en die niet had laten chippen.

Het blijft interessant dat er zo verschillend gedacht wordt of motorische tuning.

Ik begrijp best dat niet iedereen de financiële middelen heeft om dit soort dingen gewoon uit te proberen maar het maakt het wel makkelijker als uit ervaring spreekt.
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: chippen 156?

ma apr 23, 2012 17:37

Interessant topic.

Van degenen die de 1.8TS hebben laten chippen zijn de meningen positief.
Degenen die het afraden hebben het zelf niet gedaan lees ik een beetje tussen de regels door.

Is er iemand die het wel heeft laten doen en er achteraf spijt van heeft gekregen, die niet het gewenste resultaat heeft en daarom dus zonde van het geld vond.

Mijn ervaring met een 1.6TS op LPG was indertijd erg positief.
Hij liep veel mooier in de toeren en er was een duidelijk verschil in acceleratie met daarvoor.
Gewoon vergeleken met een vriend die dezelfde auto had en die niet had laten chippen.

Het blijft interessant dat er zo verschillend gedacht wordt of motorische tuning.

Ik begrijp best dat niet iedereen de financiële middelen heeft om dit soort dingen gewoon uit te proberen maar het maakt het wel makkelijker als uit ervaring spreekt.
Uit ervaring: een 16V TS chippen voel je wel (ik heb er meerdere gehad en rijdt dagelijks in eentje met een chip), maar je moet er echt op letten. Als je denkt dat je met chippen een bak meer vermogen/koppel krijgt en ineens veel harder gaat, kom je gewoon bedrogen uit. Zeker als je zoals de topicstarter echt op zoek bent naar veel meer power, ga je er gewoon niet uit halen wat je wilt. Je moet in de praktijk ongeveer 10% meer of minder vermogen hebben om het sowieso met de "butt-dyno" te merken en veel meer gaat een chippie op de 1.8TS gewoon niet leveren. De tijd dat je anderhalf keer zoveel vermogen uit je golf 1.4 8V kon halen door je kop wat open te trekken, een powerfilter en dello's er op is gewoon voorbij.

Terug naar “Tuning onderwerpen”