Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

wo mei 25, 2011 18:25

Ik heb geen haast!

Ben alleen nieuwsgierig wat het resultaat is.

gr Jan

Gebruikersavatar
Alfisti
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: za jan 08, 2005 20:02
Locatie: Rotterdam.

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

di jun 07, 2011 08:19

Binnenkort ga ik met de Bert naar Jaap,
123 Ignition op de juiste ontstekingskrommen, sproeier bezetting bepalen en de carbs verder na lopen.

Zal de bevindingen hier posten, ben erg benieuwd naar het resultaat
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Giulia 2.2 JTD
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

za sep 17, 2011 21:28

Binnenkort ga ik met de Bert naar Jaap,
123 Ignition op de juiste ontstekingskrommen, sproeier bezetting bepalen en de carbs verder na lopen.

Zal de bevindingen hier posten, ben erg benieuwd naar het resultaat
En?

Mn 1.3 moet hoognodig worden geholpen... Wat kost zo'n geintje nu?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

wo okt 19, 2011 14:42

Binnenkort ga ik met de Bert naar Jaap,
123 Ignition op de juiste ontstekingskrommen, sproeier bezetting bepalen en de carbs verder na lopen.

Zal de bevindingen hier posten, ben erg benieuwd naar het resultaat
En?

Mn 1.3 moet hoognodig worden geholpen... Wat kost zo'n geintje nu?

Mijn Sud is op de bank geweest via Van Lingen Alfaparts. Heel veel ervaring en kennis aanwezig, kosten viel erg mee!


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

wo okt 19, 2011 19:40

Wat was de lucht/brandstof verhouding gemeten aan de uitlaat bij vol vermogen? Ik heb er een wide band lambda meter tijdelijk opzitten en die geeft aan 11:1 ongeveer en ik vraag me af of dat niet te rijk is.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

wo okt 19, 2011 22:25

Wat was de lucht/brandstof verhouding gemeten aan de uitlaat bij vol vermogen? Ik heb er een wide band lambda meter tijdelijk opzitten en die geeft aan 11:1 ongeveer en ik vraag me af of dat niet te rijk is.

Op z'n rijkst ongeveer 12,3:1
Maar gemiddeld genomen ofwel grootste deel 12,8:1

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

do okt 20, 2011 07:36

Streef naar 12.5/1 bij plankgas. Dat levert het meeste vermogen op. Bij half gas is 1/14.7 het doel. Daarmee haal je het meeste energie uit je brandstof en rijdt je dus het "zuinigst". Stationair wil je net ietsje rijker zitten, rond de 1/13-14 ongeveer.

Ga niet meten voordat je acceleratiesproeiers "uitgewerkt" zijn, want die verstoren het beeld van wat de andere sproeiers doen. Kijk ook of je met hoge en lage toerentallen een vergelijkbare mengverhouding krijgt. Er zijn boeken vol geschreven over het tunen van carburateurs. Als je het zelf wilt doen, kan ik je aanraden om daar toch een en ander over te lezen. Iemand er bij halen die het vaker gedaan heeft, liefst met jouw type carb en motor, gaat een boel tijd schelen en je leert er ook heel veel van.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

do okt 20, 2011 14:15

Ik heb de standaard 1700 8v carburateurs op een 16v zonder aanpassingen en hij loopt prima bij alle toeren en belastingen. Maar bij volgas dus 11 op 1 (continu van 3000 naar 7000 toeren) dat zou wat minder mogen dan. Bij halfgas optrekken of 150 constant is ie inderdaad 14.5 tot 15 en bij continu 90-100 gaat ie richting 17, lekker zuinig lijkt me (verbruik gemiddeld 1:10-1:10.5 overigens, niet slecht).
Ik ga er op dit moment niet teveel tijd in steken wegens andere prioriteiten maar ik zou eens kunnen kijken of ik een keer de rit naar het werk doe zonder luchtfilters om te zien of vanwege de lagere aanzuigweerstand er minder benzine door de sproeiers gezogen wordt bij volgas en of dat invloed heeft op het mengsel.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

vr okt 21, 2011 22:10

Als je rijker dan 1/12.5 gaat mengen, krijg je niet meer vermogen, maar zou je uitlaatgas iets koeler worden. Sommige turbotuners gebruiken die eigenschap wel eens om symptomen van een thermisch probleem te bestrijden. Bij 1/11 heb je al wel kans op bore wash. Dat is dat brandstof de oliefilm van je cylinderwand af spoelt en je dus veel meer slijtage krijgt aan je zuigerveren en cylinderwanden.

1/17 is op zich nog wel te doen, maar wel erg krapjes en wordt relatief heet. Je zult een erg goede vonk moeten hebben om een goed rond lopende motor te houden en de NOx in je uitlaatgassen zal relatief veel zijn. Afhankelijk van toerental en belasting kan het zijn dat je er zuiniger door rijdt, maar in veel gevallen zal je meer brandstof kwijt zijn om zo arm te rijden dan je nodig hebt om 1/14.7 te doen. Dit soort mengsels leveren meer kans op pingelen op, omdat verbrandingen relatief traag gaan en je drukopbouw en temperatuur zodanig zijn dat je uiteindelijk spontane ontploffing krijgt van je hele mengsel, inplaats van een net vlamfront.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Afstellen carbs. motor op vermogensbank

vr okt 21, 2011 23:06

De 1:17 is alleen bij zeer lage belastingen, bij wijze van spreken als je tegenwind hebt bij 100 zakt het al onder de 16 en als je ook maar iets gas bijgeeft zakt de waarde ook gelijk, uiteraard het acceleratiesproeier effect maar dat duurt minder dan een halve seconde. In elk geval is er nooit backfire in de carbs ook niet bij koude motor. Dit in tegenstelling tot de Lancia, daarvan had ik jaren geleden de 2 traps register carb vervangen door een gebruikt aftermarket Alquati spruitstuk met dubbele DCNF webers, en die heeft nooit goed gelopen daarmee met veel terugschieten in de carbs en inhouden. En nu is er een klep kapot ofzo, de diagnose is, zonder nog de kop gelicht te hebben, dat een klep te heet is geworden door arm mengsel en gesneuveld. Die wide band had ik eigenlijk op die auto even moeten monteren of eigenlijk al veel eerder moeten laten afstellen op een rollenbank, dan was het misschien wel een plezierige auto geweest om mee te rijden. Kan altijd nog natuurlijk maar ik ga dat blok niet meer oplappen, heb een 16v turbo blok aangeschaft dat er ooit in gefabriekt moet worden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Tuning onderwerpen”