alfapeter
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr dec 31, 2010 11:58

tunen van 147 1.6TS

di mei 03, 2011 13:54

Hallo,

Ik heb een 147 1.6 TS (105 pk versie) en wil die laten tunen!
Ik ben op zoek naar Alfa liefhebbers die bovenstaand type auto ook hebben laten tunen en ben benieuwd naar hun ervaringen hiermee!!
groet Peter-Paul.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: tunen van 147 1.6TS

di mei 03, 2011 14:22

Je kunt beginnen met een Squadra chip. http://www.squadra-tuning.nl/NL/alfa/14 ... 105pk.html

Maar daar moet je ook weer geen wonderen van verwachten, als je echt flink meer pk's wil dan zou ik op zoek gaan naar een andere motor, bijv een 2.0 16v met andere nokkenassen ofzo.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: tunen van 147 1.6TS

di mei 03, 2011 14:36

De 105pk versie is eigenlijk niet zo makkelijk te tunen. Als je een beetje performance wilt, gaat het goedkoper zijn om hem in te ruilen op een 2.0 of een GTA. De 1.6 120pk versie is nog te voorzien van de nokkenassen van de 2.0 motor, in combinatie met een speciale chiptuning daarvoor. Dan kom je op de 140pk. Om jouw auto in te gaan ruilen voor de 120pk versie en die te gaan laten tunen lijkt me onhandig, ruil dan gelijk in voor de 2.0. Dat kost je waarschijnlijk evenveel of minder en je hebt nog meer vermogen, ook onderin. Daarnaast is de 2.0 meestal wat luxer uitgevoerd.

Je kan zoals gezegd de auto door squadra laten chippen. Als je daarmee boven de 115 pk komt heb je mazzel. Veel meer is er niet te doen zonder duizenden euro's uit te geven.

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: tunen van 147 1.6TS

di mei 03, 2011 23:14

+1

Gezien de huidige prijsniveau's van gebruikte 147's is het bijna altijd verstandiger om met een andere auto als basis te beginnen als je serieus meer vermogen wilt.

Denk dat een 2.0 de meeste 'value-for-money' biedt, maar de gta biedt natuurlijk veruit de meeste power.

Een chip voor de 1.6 is leuk, maar het wordt nooit een 2.0 of een gta.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: tunen van 147 1.6TS

wo mei 04, 2011 13:39

bijv een 2.0 16v met andere nokkenassen ofzo.
Dat moet perse een fase3 motor zijn, wegens nieuwe RDW eisen. Die kosten meer dan een hele 2.0 selespeed kost en dan moet ie er nog ingebouwd worden ook. Je mag niet zomaar een 155blok in een 147 hangen, want die is van na 1998. Daar geldt voor dat je alleen het blok met alles wat er aan hangt er in mag zetten, als dat ook origineel op dat type auto geleverd is. Zomaar een blok overhangen zonder bijbehorende inlaat, uitlaat, katalysators en computer gaat niet meer goedgekeurd worden.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 11:44

Een 147 1.6 tunen doe je door m te verkopen en een 147 GTA te kopen.
Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 11:52

Een 147 1.6 tunen doe je door m te verkopen en een 147 GTA te kopen.
Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
of kost een hoop geld :roll:
(zat net een 155 projectje te lezen waar ze een 20V turbo fiat coupe blok in gelepeld hebben, van 150pk naar 350pk :roll: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 13:08

Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 13:28

Of kies voor stickertuning, zeer effectief! :LOL:
SCARB # 4710

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 15:46

Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
De sport kan natuurlijk zijn om binnen de marge die geboden wordt (keuringseisen, raceklasse, persoonlijke uitdaging) toch het maximale er uit te halen. Voor een straatauto moet je dat niet willen als je het ook nog uitbesteed. Koop dan inderdaag gewoon een snel fabrieksmodel en kijk dan of je er nog wat aan kan of wil veranderen.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 16:10

Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
De sport kan natuurlijk zijn om binnen de marge die geboden wordt (keuringseisen, raceklasse, persoonlijke uitdaging) toch het maximale er uit te halen. Voor een straatauto moet je dat niet willen als je het ook nog uitbesteed. Koop dan inderdaag gewoon een snel fabrieksmodel en kijk dan of je er nog wat aan kan of wil veranderen.
Klopt, maar ik ken iemand die een 147GTA pakte als basis, en die eens even lekker ging kietelen.
Intrax setje eronder, Motor naar 280PK, Q2 diff, etc.
Daar 2 jaar mee rondgereden, verkocht en nu hetzelfde met de Giulietta QV.
Ze begonnen met een uitlaatje van een dikke rooie, want ja dat standaard ding was het toch net niet he.
Onderstel is het ook niet dus er wordt al aan een nieuwe Intrax set gewerkt,
Sjippie van Squadra erin, en dan eens kijken of het hard genoeg gaat :D

Moraal van het verhaal, koop eerst een snel ding, ga daarna nog los als je portemonee het toe laat.
147GTA's zijn te koop voor geld waarvoor je niks aanvangt met die 1.6
SCARB # 4710

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 18:25

en ook de 2 liter is zo traag dat je nog geen worst van tafel trekt ---> Gelijk een GTA bij elkaar sparen. Alhoewel je dan enorm gewicht in je neus hebt :evil: .

Gawd wat vielen die 147 2 liters tegen zeg. Na 2 weken al méér dan zat en verkocht voor veel te weinig maar blij dat ik er vanaf was. :?

Wegligging van pa zijn VAG (A3 met verlagingsveren) op dat moment was zelfs ook nog beter dan een 'sportieve' ? Alfa, 147...


Blij dat ik ouwe alfa's rij en een aso duitser als daily!!!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: tunen van 147 1.6TS

vr mei 06, 2011 21:41

en ook de 2 liter is zo traag dat je nog geen worst van tafel trekt ---> Gelijk een GTA bij elkaar sparen. Alhoewel je dan enorm gewicht in je neus hebt :evil: .

Gawd wat vielen die 147 2 liters tegen zeg. Na 2 weken al méér dan zat en verkocht voor veel te weinig maar blij dat ik er vanaf was. :?

Wegligging van pa zijn VAG (A3 met verlagingsveren) op dat moment was zelfs ook nog beter dan een 'sportieve' ? Alfa, 147...
Mmm... jij bent wel eea gewend, dus dan is een 2.0 al snel traag. Toch kan je uit een 2.0 16V met stokken en kietelen nog wel 180 paardjes krijgen. Ook qua onderstel zijn ze best strak te krijgen zonder dat het gaat klapperen en stuiteren. De opgave gaat wel worden om een 2.0 met handbak te vinden, want een sillyspeed is lastig om echt sportief te rijden...
Vergeleken bij een 1.6 "eco" is de 2.0 echt een stuk rapper en niet zoveel duurder. Een GTA kost toch net effe wat meer en zelfs een 2.0 met wat "aanpassingen" is nog wel te doen voor een budget wat kleiner is dan voor een GTA. Als je per PK gaat kijken, is die GTA natuurlijk goedkoper, plus dat ie vettere bekleding, spoilers verzin het maar heeft. Als je budget gewoon geen GTA toelaat, maar wel een 4 cylinder met wat tuning, is die 2.0 een veel betere basis dan de 1.6, beide versies.

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

Re: RE: tunen van 147 1.6TS

ma mei 09, 2011 20:18

en ook de 2 liter is zo traag dat je nog geen worst van tafel trekt ---> Gelijk een GTA bij elkaar sparen. Alhoewel je dan enorm gewicht in je neus hebt :evil: .

Gawd wat vielen die 147 2 liters tegen zeg. Na 2 weken al méér dan zat en verkocht voor veel te weinig maar blij dat ik er vanaf was. :?

Wegligging van pa zijn VAG (A3 met verlagingsveren) op dat moment was zelfs ook nog beter dan een 'sportieve' ? Alfa, 147...


Blij dat ik ouwe alfa's rij en een aso duitser als daily!!!

:-k ...
----------------

Terug naar “Tuning onderwerpen”