Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Airbox (AHmotorsport)

za sep 15, 2012 15:50

Ik heb recent bij mijn 33 een open filter gemonteerd, had een maat van mij nog over. Ik heb bij Biesheuvel Autosport een mooi inlaatkelkje gekocht en daar zo'n slang die voor remkoeling e.d. gebruikt word op aangesloten, hierdoor blaas ik op snelheid direct koude lucht naar mijn filter. Het is niet de meest ideale situatie, mooiste is zo'n gesloten filterhuis(geflowd..) zodat de motor gelijk koude lucht aangevoerd krijgt. Minpunt is dan inderdaad, denk ik, dat je drukverschillen krijgt in je inlaatspruitstuk, en met een beetje pech loopt de parameter van een MAP-sensor(indien van toepassing..) buiten bereik op hogere snelheden. Wat ik dan ook een beetje eng vind is als je dit laatste systeem toepast op een daily-driver, die in iedere weersomstandigheid word gebruikt; als jij met je wagen zo door een flinke hoosbui rijd gaat er mijns inziens al snel wat kapot, in het beste geval elektronisch(sensor?...). In het slechts denkbare geval zuig je zoveel nattigheid aan dat je motor ''waterslag'' maakt, en dan zijn de rapen echt gaar... Nu is dit verhaal zuiver hypothetisch, maar vanuit deze redenering heb ik er dus voor gekozen om een open luchtfilter te plaatsen die koude lucht krijgt wanneer de auto rijd.. nadeel is dan dus dat als ik een sprintje wil trekken vanaf een stoplicht waar ik net 5 minuten mezelf heb staan ergeren aan het rode licht ik dus nooit het volle vermogen kan hebben... Draait mijns inziens vooral om compromissen stellen, én kijken naar de gebruikswijze van de auto....
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Airbox (AHmotorsport)

za sep 15, 2012 21:31

En waarom heb je een openluchtfiler gemonteerd? Bij een 33 is de originele nml prima bemeten.
Enige reden kan geluid zijn, en de beleving dat het dan harder gaat.
Op mn carbs heb ik trommeltjes, maar voor de prestaties kun je het beter laten :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Airbox (AHmotorsport)

zo sep 16, 2012 10:40

Nou, het plaatsen van dat open filter heb ik in eerste instantie uit enige ballorigheid gedaan... lekker geluidje enzo... Maar ik merkte inderdaad wel enig vermogensverlies, ook op snelheid. Auto trok gewoon niet lekker door de toeren heen enzo... Toen kwam ik op het idee om de originele luchtinlaat te gebruiken en een mooie ''geflowde'' airbox te plaatsen, om een compromis te stellen tussen geluid en vermogen. Maar een mooie airbox kost ook weer wat knaken, en er kwam bij mij vervolgens het idee om de originele luchtinlaat in het front te verlengen naar een luchtinlaat in de bumper. Bovendien ben ik voor mijn 33 gezien eigenlijk uit op een race-look, daar leent ze zich eigenlijk ook wel voor omdat het een basic-1.4IE betreft, in een technisch goede maar optisch intensief gebruikte staat... ik bedoel, zou ze ooit gesloopt moeten worden zou het plaatwerk wat dan nog goed is ook dienst kunnen doen als poffertjespan :lol: ...

Nou, dit heb ik dan verleden week ff in elkaar geknutseld, en mijn eerste ervaringen zijn buitengewoon positief... Nu is het ook zo dat ik vooral polderwegen en (nagenoeg filevrij) snelwegverkeer rijd, en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat ik er tov de standaard luchtaanzuiging zelfs wat op vóóruit ben gegaan; ik merk al vanaf de 2e versnelling een duidelijk verschil in hoe het torretje in toeren klimt, ze trekt gewoonweg veel lekkerder door. Ik heb echt het idee dat zeker in de hoogste 3 versnellingen het motorkoppel wat hoger is, dat de motor meer/koelere lucht krijgt aangevoerd. En wat mij ook opvalt is dat het geluid anders is tov toen ik alleen het open filter had gemonteerd; het geluid was toen dieper, klonk alsof de motor gesmoord werd. Nu, met open fliter én koude luchttoevoer, is het geluid niet meer zo diep van toon, eerder een metalig kernachtig geluid, het torretje klinkt nu echt alsof ze circuitambities heeft! Motorgedrag is soepeler, en de reactie op het gaspedaal is vlotter, meer alert...

Overigens ben ik er ook van overtuigd dat het gewoon een kwestie van ''trial-and-error'' is... probeer gewoon wat uit, zou ik zeggen. Ik ben in ieder geval tevreden met hetgeen ik heb gemaakt.
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Airbox (AHmotorsport)

ma okt 22, 2012 10:12

Op mijn 33 heb ik (indertijd) met een klokboor van 70 mm een gat gemaakt in de bil van het spatbord vooraan.
Op de foto zie je waar ongeveer.

Afbeelding

Dan zit je in de ruimte voor het voorwiel waar heel wat verse lucht binnenwaait langs het rooster naast het mistlicht.

Eerst een slang gelegd van aan dat roostertje tot tegen mijn open K&N luchtfilter,
Later heb ik de originele luchtfilterbak terug gemonteerd, de originele inlaat dichtgemaakt en onderaan in de bak de slang binnen gevoerd in combinatie met een K&N inlegfilter.
In beide gevallen was de inlaatcollector altijd mooi koud als ik stopte en snel onder de motorkop ging voelen, ook na stevig doorrijden en zéker na snelweg rijden (bij 10° werd hij echt ijskoud).
Met de originele luchtfilterbak heb je natuurlijk altijd koude lucht en naar mijn ervaring iets meer koppel bij lage toeren.
De open filter klinkt leuk, maar denk dat die alleen meer pk's tussen de oren geeft :wink:

Mijn 33 had in die tijd al een boek kunnen schrijven over zijn vorige eigenaars, laat staan over mijzelf erbij, dus klokboor heb ik niet over getwijfeld.
Als het een hééél erg originele en mooie 33 is kan ik best begrijpen dat je daar 2x over denkt. (of zelfs niet 8) )
Maar het werkt wel en als je dat links en rechts doet kan je misschien wel iets moois maken voor een carbs blok.

Groeten!

Paul

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Airbox (AHmotorsport)

ma okt 22, 2012 10:28

Ter info, die blauwe was niet mijn 33 hoor, denk gezien de opbouw dat ons airboxgeknutsel niet dé wereld van verschil zou maken :wink:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Airbox (AHmotorsport)

ma okt 22, 2012 12:08

aanvoer is simpel: idd gatenboor een gat in de bumper, neem een snoerdoorvoer voor de tafel :idea: om de boel af te werken en je hebt een soort MAIS intake :wink:

hitteschild tussen filter en blok of filterbak gebruiken en klaar is kees (voor injectie)...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Airbox (AHmotorsport)

vr okt 26, 2012 15:18

De open filter klinkt leuk, maar denk dat die alleen meer pk's tussen de oren geeft
...ja maar, tussen de oren, daar zitten toch alle pk's bij een 1.4IE? :lol:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Airbox (AHmotorsport)

vr dec 07, 2012 18:14

Of in een korte versnellingsbak willen ze zich ook wel "vermenigvuldigen" :wink:

Een goede 1.4 met korte bak tegen een 1.7 8v met standaard bak kan behoorlijk spannend zijn... 8)

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Airbox (AHmotorsport)

vr dec 07, 2012 18:18

op de autobahn?

Italman
Member
Member
Berichten: 158
Lid geworden op: do mar 10, 2011 08:54

RE: Airbox (AHmotorsport)

vr dec 07, 2012 22:32

we zullen het houden op "tot aan de oprit van de autobahn". En dan mag die niet te ver van het laatste kruispunt liggen.

Eens op de autobahn houdt enkel de benzinemeter van de 1.4 er nog de spanning in, en daar doe je het niet voor :wink:

Terug naar “Tuning onderwerpen”