WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 15:20

De standaard SaVaLi 3.1 motor heeft 2.5 kleppen en nokkenassen. Om daar meer dan 200 pk uit te halen zal je 3.0 inlaatkleppen moeten plaatsen en de koppen bijbehorend flowen. Dit is vrij onafhankelijk van het gebruikte ECUsysteem en welke nokkenassen je gebruikt.

LJetronic is inderdaad puur een injectiesysteem, LE-Jetronic gebruikt de EZK onstekingscomputer en is al een stuk beter te tunen.

Advies:

Sowieso een ander motormanagementsysteem er op. Probeer inderdaad van een 75 een poulie te vinden ide de 60-2 nokken er op heeft, of plaats desnoods een extra ring op de bestaande poulie of zo. Er zijn meer wegen naar Rome om je puls te krijgen. Ook andere systemen dan KDFi of MegaSquirt gaan die 60-2 bijna altijd nodig hebben. Gebruik dat systeem om je ontsteking aan te sturen en "vergrendel" dus de verdeler die er nu op zit, of vervang je ontsteking voor een DIS systeem zoals in de 24V zit, of in de 916 spider. Wat wordt gezegd over de beperking van de 12V injectoren zou ik ook rekening mee houden. Als je een ander managementsysteem kiest, kijk dan ook naar injectoren die meer flowen. De "gele" van de 3.0 zijn op zich al voldoende, maar die van de 24V hebben (in de laatste versies) multipoint injectie. Dat is net even fijner bij lagere toerentallen en deelbelasting. Jong 2ehands een setje bij bijvoorbeeld CMVA scoren en die laten reinigen is economischer dan nieuw kopen.

Als je geld uit wilt geven om je ademhaling te verbeteren, begin met je inlaatkleppen en het flowen van je kop. Ongeacht de nokkenas die je gaat kiezen, de 2.5 inlaatkanalen zijn zo klein dat je er gewoon niet meer lucht doorheen krijgt dan voor 200pk, of je moet belachelijk veel toeren gaan maken. Qua nokkenassen kan je kijken naar wat je nu hebt, of naar catcams of C&B. Geld uit geven aan 916 of QVstokken zou ik zonde vinden, of je moet ze voor een prikkie kunnen kopen. "echt fijne" nokkenassen kosten nieuw net zoveel als die van de 916 en schelen een boel meer met wat je nu hebt, dan die van de 916 of QV.

Op zich is een fijn lopende motor met 200pk haalbaar zonder de koppen of nokkenassen los te halen. Een investering nu in een nieuw motormanagement zal, als je het goed doet, niet weggegooid zijn als je in een later stadium besluit ook de ademhaling te verbeteren. Of je er dan 250pk uit gaat halen durf ik niets over te zeggen, maar meer dan 10% moet makkelijk haalbaar zijn.

Houdt rekening met de koeling die je nodig gaat hebben. Een motor die meer brandstof verbrandt zal ook meer warmte kwijt moeten. Zeker de 3.1 is kwetsbaar vanwege de dunne wanden en het laswerk in de kop. De geeigende oplossing is een 2.5 TD radiator plaatsen, maar ik zou kijken of er misschien ook andere radiatoren te vinden zijn die minstens net zo goed koelen. Een custom radiator laten maken kost wel eea, maar als je het in het hele investeringsplaatje zet, is het niet eens de grootste kostenpost en wel de grootste zekerheid die je kan inbouwen als je eenmaal rijdt.

BS-AutoTune

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 15:58

Volgens mij haal je wat begrippen door elkaar.
Multipoint: iedere cilinder heeft een eigen injector.
Je bedoelt een 4 gats injector ?
De injector moet matchen met het inlaatkanaal. Je hoeft deze pas te vergroten als je ZIET dat de dutycycle boven de 85-90% loopt (afhankelijk van het toerental).
De injector moet namelijk ook nog sluiten en opnieuw openen. Ook niet minder dan dat, want je wil een mooie stroom van benzine hebben bij max toerental, max belasting. Daarnaast: kies je de injector te groot dan scheelt dat in je stationairafstelling (minder gevoelig).
Qua tuning:
Hoe groter je de ademhaling maakt, hoe meer lucht je pompt en hoe meer brandstof erbij kan. Dat maakt vermogen.
Het enige wat een motormanagement systeem kan doen is het juist mengen en op tijd aansteken. Het maakt niet uit welk systeem je daarvoor pakt: ze doen allemaal precies hetzelfde, zelfs een origineel systeem. Het enige verschil zit in de interface software: hoe makkelijk kan je het systeem goed afstellen. En daar is KDFI / MS erg goed in en bepaalde andere merken heel slecht (mijn persoonlijke mening). Daarnaast is er een stukje afhankelijkheid van een "tuner".
Begrijp ook dat hoe extremer je je motor maakt qua inlaat, uitlaat en nokkenas, hoe meer koppel je onderin gaat missen en bovenin gaat behouden. Koppel maal toerental maakt PK's (of Kw). Je kan dus een 400 pk motor maken, maar het kon wel eens een hork worden om mee te rijden.
Triggerwheel: 60-2, 36-1, 24-1, er zijn zoveel varianten. Waar het om gaat is dat je de krukashoek vaak genoeg meet. Te veel tanden kan ook, bij motorfietsen van +15.000 toeren zie je Denso 24-1 gebruiken. Anders staat de processor zich helemaal gek te rekenen aan de inputs van de krukas en wordt het binnenkomende signaal moeilijk omzetbaar.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 16:57

Ja, ik bedoel de nieuwe injectoren die 4 gaatjes hebben ipv 1.

De standaard injectoren die op de 12V 2.5 geleverd zijn, kunnen maar zo'n 30 pk/stuk aan brandstof leveren bij 90% duty cycle en de standaard 3 bar brandstofdruk. De 3.0 heeft injectoren die ergens 40-50 pk kunnen. De "oranje" multipoint injectoren zoals op de 24V geleverd kunnen ook iets van 35-40 pk aan en worden in de 2.5 24V ook gebruikt. Die motor kan grofweg evenveel lucht pompen als een 3.1 savali met 3.0 inlaatkleppen zou moeten kunnen met een "normale" set nokkenassen er in.

De standaard 2.5 V6 is een koppelmonster dat bij ergens onder de 3000 toeren dus al op 95% van z'n lucht per omwenteling zit. Je kan daar makkelijk wat hetere nokkenassen in zetten zonder dat de auto onrijdbaar wordt. Juist met het 3.1 blok merk je dat je vooral meer onderin krijgt, maar dat hij zodra je toeren gaat maken niet echt meer koppel/vermogen gaat leveren dan de standaard 2.5. Even ter vergelijking, een standaard 2.5 haalt ongechipped met een motronic al 166 pk. De 180 pk die er nu uit komt, is maar 14pk meer (nog geen 10%), terwijl er wel meer dan 20% meer cylinderinhoud bij komt. De standaard 2.5 met standaardnokkenassen gaat al beter ademen met 3.0 inlaatkleppen. Zelfs met de standaardspulletjes die er al op zitten, is de 2.5 al af fabriek "geknepen". Zoals ik al eerder zei, het blok ademt gewoon slecht in. Het maakt niet zoveel uit wat je er aan nokkenassen in zet, zolang je atmosferisch blijft, zal je niet meer dan 190-200pk aan lucht naar binnen krijgen (en nog onder de 5000rpm kunnen rijden) met de standaard inlaatkleppen en redline. Je hoeft helemaal niets te veranderen aan het blok zelf om een beter lopende motor te krijgen, maar grotere injectoren en een betere ECU ga je wel nodig hebben. Pas als je echt meer vermogen dan die 190-200 pk wilt, zal je de klepdeksels (en wellicht meer) los moeten trekken. De echte winst zit dan in de grotere inlaatkleppen. Dit zal je helemaal onderin het toerengebied iets koppel schelen door een lagere luchtsnelheid, maar wat je er voor terugkrijgt is dat meer dan waard, ook op straat, in de file en dergelijke. Ik heb het echt niet over een extreme modificatie, maar puur een de-restrictie. Vergelijk voor de lol eens de klepafmetingen van de V6 van alfa met de lijn6 van BMW, zelfde motorinhoud. Je zal zien dat de BMW, die ook als "moddervet" bekend staat, grotere inlaatkleppen heeft en een erg vergelijkbaar profiel op de nokkenassen.

De nokkenassen die ik noemde in plaats van de 916 en de QV zijn niet zo ontzettend veel heter, maar schelen meer dan "details" met de originele 2.5 stokken. We hebben het over 0.7mm meer lift, een iets aggressiever profiel en in totaal zo'n 10 graden meer openingshoek. Het is appels met peren vergelijken vanwege de profielen, maar bij 1mm lift gaat het over 227/224 voor origineel ten opzichte van 236/232 voor de "road medium" van CatCams. Dit zijn nog steeds erg "tamme" openingshoeken. Helaas vermeldt CatCams niet de lobe-separation, wat minstens even belangrijk is voor de hoeveelheid koppel die onderin beschikbaar is. De nokkenassen van C&B zijn ook vergelijkbaar. Nokkenassen van de QV en de 916 hebben maar een paar graden verschil en ook maar weinig meer lift. Om daar geld aan uit te geven als je toch bezig bent, lijkt me dan zonde. Het verschil is groot genoeg om opnieuw tunen noodzakelijk te maken, maar in mijn oogpunt te weinig om er moeite voor te doen.

Een 60-2 triggerwheel is bij practisch elke after-market ECU te gebruiken en is standaard al door alfa op de V6 busso geleverd/gebruikt. Om nu speciaal een ander wiel te gaan regelen lijkt me onzin. Dat ze voor een 15000RPM motorblok minder pulsen pakken lijkt me niet relevant, want een Busso 12V gaat zonder exotische materialen in de klepbediening niet echt veel meer dan 7600 rpm draaien.

Ik heb zelf ook een 3.1 te reviseren SaVaLi liggen (van/voor een 155) en heb hier al redelijk veel research aan gewijd. Het concept is leuk, maar er zitten beperkingen in met betrekking tot de inlaat en de koeling, die het potentieel nogal beperken.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 17:09

Heren, bedankt voor al deze info. Die ga ik eerst goed op mij laten inwerken.
De wagen staat nu bij de garage. Daar gaan ze kijken of ze in het motormanagement nog wat kunnen instellen/verbeteren.
Sowieso om de motor wat netter te laten lopen, zonder te arm mengsel hoog in de toeren (Gelukkig kom ik daar bijna nooit omdat na 5000 toeren het vermogen gewoon wegvalt).

Lukt dat niet, dan weet ik nu ongeveer welke weg te gaan.

Ik heb verleden jaar na contact met meneer van Lingen nog een setje 3.1 SaVaLi nokkenassen gekocht.
Hij had de uitdraai ook gezien en vertelde mij dat waarschijnlijk de standaard 2.5 nokkenassen er nog inlagen.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op ma apr 04, 2011 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pietsprintkoerp
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za okt 11, 2008 21:44
Locatie: rhenen

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 22:29

hallo allemaal,

zie onderaan een link staan naar youtube. :lol:
ik zeg maar zo goed spul . . . . .

groet pietsprint
sud sprint veloce 1.5 1980maar met 1.7 16v en kdfi
NU alfa 159 sw 19jtd 16v zwart met sportpakket (06-2006)
http://www.youtube.com/watch?v=jHzSBZxEyFE
http://www.youtube.com/watch?v=W2tacUT7 ... re=related

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 00:09

Ik heb verleden jaar na contact met meneer van Lingen nog een setje 3.1 SaVaLi nokkenassen gekocht.
Hij had de uitdraai ook gezien en vertelde mij dat waarschijnlijk de standaard 2.5 nokkenassen er nog inlagen.
Waren dat geen catcams? In de 155 zijn in ieder geval gewoon de standaard 2.5 nokkenassen gebruikt in de 3.1

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 09:32

Ik heb verleden jaar na contact met meneer van Lingen nog een setje 3.1 SaVaLi nokkenassen gekocht.
Hij had de uitdraai ook gezien en vertelde mij dat waarschijnlijk de standaard 2.5 nokkenassen er nog inlagen.
Waren dat geen catcams? In de 155 zijn in ieder geval gewoon de standaard 2.5 nokkenassen gebruikt in de 3.1
Oef, dat weet ErwinV6 misschien. Ze zijn wat scherper/heter (hoe dat ook mag heten) dan QV nokkenassen.
Ik zal ze vanmiddag eens uit de kast halen en in wat detail foto's in dit bericht plaatsen om zo veel mogelijk "on topic" te blijven.

Ik vind het echt geweldig dat iedereen zijn kennis wil delen over dit onderwerp en ik ben al onderdelen aan het verzamelen.

SZ-nokkenassen bij SaVaLi kost: Prijs € 475
Set SZ nokkenassen extra power
Type: 12V SZ-ES 30 speciaal
Extra lichthoogte

Colombo & Barani : Prijs € 800 -1200
Stradale Medio
Stradale Massimo
Corsa Medio

Mijn nokkenas.
Afbeelding
Afbeelding van de "scherpte" van de uitlaatnok (rechts) en de inlaatnok (links).

Afbeelding
Afbeelding van de enige code welke op de nokkenas staat.

Afbeelding
Meetfout, diameter rond is geen 22,5 maar 27,5 mm.
Afbeelding van de lift van de inlaatnok: 10,8 mm en uitlaatnok: 7,0 mm.
Gemeten met een cheapy schuifmaat.

Bij Colombo & Bariani lees ik voor:
Straat gebruik Medio
Alzata ASP 10.4
Alzata SCA 6.4

Straat gebruik Maximo
Alzata ASP 10.5
Alzata SCA 6.5

voor de heetste nokkenassen in de aanbieding, circuit gebruik Medio
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm

Het zijn dus blijkbaar circuit nokkenassen.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op do apr 07, 2011 09:51, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 11:43

Ik weet bijna wel zeker dat het Catcams zijn.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 12:34

Hier:
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Alfa_ ... 2v_V6.html

Wat zou zo een setje kosten ?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 14:35

Het hoeft niet zo te zijn dat de catcams die bij catcams op de site staan hetzelfde profiel hebben als die door SaVaLi gebruikt zijn. Bij CatCams kan je voor weinig meer geld ook een eigen profiel laten slijpen.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 15:53

Afbeelding

Alleen eindigd het art.nr volgens mij op een 8 en staat dus niet op de Catcams lijst. Ik denk dat Fred een eigen serie heeft laten maken toen.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 23:15

De 24V nokkenassen zijn aan 1000 euro per set bij catcams, dus ik vermoed de 12v zal rond de 500 euro zitten.

Valt toch goed mee vind ik.

In onze GTV6 (grijs) waar we dit jaar weer spa italia gaan rijden zit ook een savali motor, maar dan wel de 3.5, met motronic. Ben wel van plan om hier ook nog kdfi of ms op te zetten (maar tijd vinden is iets anders).
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Kdfi` motormanagement

di apr 05, 2011 23:41

Heeft iemand dit spul al eens geprobeerd?
Misschien ook nog een optie.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 00:25

Heeft iemand dit spul al eens geprobeerd?
Misschien ook nog een optie.
Je zit dan wel in een andere prijs categorie.
Zeg maar niveau Emerald, net geen Motec.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 09:01

Heeft iemand dit spul al eens geprobeerd?
Misschien ook nog een optie.
Omex is een race ECU. Niet echt bruikbaar voor op straat eerlijk gezegd. Emerald en MoTec is ook minder geschikt voor straatgebruik.

Terug naar “Tuning onderwerpen”