Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 12:48

Oja, en henk wilde juist 2 programma's kunnen draaien (gas+bezine)
Is dit ,met een soort switch te regelen met welk ems dan ook?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 13:31

Ja, je kan in de MS of kdfi tussen mappen schakelen door een schakelaar om te zetten.
Ben ik voor E85 al even mee bezig geweest om dat uit te zoeken.

BS-AutoTune

Re: RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 15:22

Omex is een race ECU. Niet echt bruikbaar voor op straat eerlijk gezegd. Emerald en MoTec is ook minder geschikt voor straatgebruik.
Wat zeg je nu precies ?

Is de ECU niet voldoende goed afstelbaar dat deze op straat te gebruiken is ? Dan zou ik deze in een racewagen al helemaal niet willen. Zeker niet als deze meer kost dan een ECU die voor straatgebruik wel goed is.

Laat ik het zo zeggen:

Een auto die enkel vol gas goed rijdt gaat bij mijn klanten hopeloos onderuit.
Een vollast afstelling kent welgeteld maar 16+12 vakjes van de mapping.
De rest van de afstelling 240+132 vakjes en nog een hele zwik aan variablen (koud-start, stationairloop regeling, boostcontrol, acceleratieverrijking etc.)

Een auto die voor straatgebruik gaat vereist dus MEER werk aan afstelling dan een auto voor circuitgebruik. Ik krijg bijna iedere dag vragen van mensen die door de hoogstaande tuners van Nederland onder handen zijn genomen of er nog wat te verbeteren valt aan de afstelling. Volluit rijdt het goed, maar de rest is een puinhoop.
Om even op het onderwerp terug te komen: daarom vind ik MS / KDFI zo mooi. Er is heel mooie tools ontwikkeld door diverse partijen om het systeem snel en doeltreffend af te stellen.

Helaas heeft MS een slechte naam gekregen door 3 redenen:
1. Goedkoop dus zal rommel zijn (deels onterecht)
2. Enorme mensen die met weinig kennis van zaken wat aanrommelen en al hun problemen op internet posten. Er zijn maar weinig mensen die enkel posten over hun succes en meestal zijn dat heel korte topics: ding gekocht, ingebouwd, afgesteld, alles super. 500x klasse.
3. Hardware die feitelijk wat in de kinderschoenen staat en niet is doorontwikkeld. Al is deze door een handige hobbybob met basis elektronica kennis wel uit te breiden.

KDFI neemt dit laatste probleem weg.
De eerste 2 problemen blijf ik nu ook tegenaan lopen.
Probleem 1:Mensen zijn soms geneigd een duurder systeem te kopen. Die overigens zeker niet beter hoeven te zijn. Er zit gewoon meer marge op voor de verkoper. Die op zijn beurt dan ook wat meer "gratis" service zou kunnen verlenen.
Probleem 2: Het aanrommelen probeer ik te voorkomen door gestructureerd (betaalde) support aan te bieden.

Als je een systeem wilt aanschaffen, download dan de "tunersoftware" en kijk of je ermee overweg kan. Dat is nog geen garantie dat het gaat bevallen, maar qua hardware zitten de meeste systemen ruwweg hetzelfde in elkaar dus maakt het niet uit welk systeem je koopt.
Het gaat om de Firmware en tuningssoftware en hoe snel en overzichtelijk dit werkt.
Kijk ook eens naar Motec. Dit is een duur systeem maar een voorbeeld hoe de software zou moeten zijn. Of Tunerstudio. Dat werkt dus ook gewoon lekker. Je hebt de meters die je nodig hebt en je kan je schermen nog zelf indelen ook. Je kan hiermee in een half uurtje een motor heel redelijk afstellen. Ik heb hier andere systemen gehad waar ik uren mee aan het vechten ben geweest. En dan nog steeds wou het niet lekker werken.

Wil je je eens verdiepen in de KDFI, hieronder is dan de downloadlink van de software.
Heb je het geinstalleerd, ga dan naar file en maak een nieuw project aan met een voorbeeld firmwarefile die in de software zit.
De configuratie bestanden (MSQ) zijn te vinden op internet.

Tunerstudio
Let op: java is benodigd. Staat dit nog niet op je PC: Java
Ja, je kan in de MS of kdfi tussen mappen schakelen door een schakelaar om te zetten.
Ben ik voor E85 al even mee bezig geweest om dat uit te zoeken.
Wat dacht je van een potmeter op je flexi-fuel ingang ? Dan kan je schalen met het mengsel naar de mengverhouding van de inhoud van de tank. Je kan natuurlijk ook een flexi-fuel sensor kopen, maar 800 dollar is wat geld voor de meeste mensen. Los van of je E85 gebruikt: als je het zo aansluit kan je op het circuit altijd nog wat schalen met je inspuiting als je op je AFR metertje ziet dat je te arm of te rijk zit.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 15:33

Wat ik zeg is dat deze systemen een boel voorzieningen niet echt hebben uitgewerkt die "straatgebruik" probleemloos maken. Goede koude start, aparte stationairmaps, noodloop als er een sensor uitvalt waar nog lekker mee valt te rijden, dat soort dingen.

Wat jij zegt is dat een boel "tuners" plank gas op de rollenbank afstellen en daarna "KLAAR!" roepen, een biertje pakken en een factuur schrijven. Dat rijdt ruk, op straat maar ook op het circuit, helemaal waar.

MegaSquirt kan wat de noodloopvoorzieningen ook nog wel wat verbetering gebruiken, aparte maps/strategieen voor <5% throttle is ook nog wel verbetering mee te boeken. Dat maakt het hele gebeuren ontzettend veel complexer dan het nu is. Het is niet helemaal voor niets dat een ECU van een autofabrikant, ook al ken je alle parameters, zo veel moeilijker af te stellen is dan de aftermarketspulletjes.

BS-AutoTune

RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 15:52

Noodloop:
Trek alle sensoren los, op de RPM sensor na. En je komt thuis.
Vraag me niet hoe, maar je komt thuis.

Als je het precies wilt weten: in een fabrieks ECU zitten zelfs settings die rekening houden met het uitslingeren van de aandrijflijn en motorsteunen.
Als je dat wilt afstellen...
Als je motor <5% TPS niet goed loopt heb je een mechanisch probleem dat elektronisch niet op te lossen is. Hooguit als je per cilinder zou gaan monitoren en een inspuitstrategie zou gaan voeren. Dit zit bijvoorbeeld op Dieselmotoren om deze netjes stationair te laten draaien met ongelijke inspuithoeveelheden op de injectoren (door slijtage / fabricage marges).
Begrijp me goed, ik wil niet eigenwijs zijn. Maar er zijn een hoop dingen waarvan het systeem de schuld krijgt maar een mechanische grondslag heeft.
Als bijvoorbeeld een motorbouwer een X hoeveelheid PK's heeft beloofd en met welk mengsel en welke ontsteekhoek dan ook je dit niet voor elkaar krijgt, aan wie ligt het dan ?
Maar ik zie ook wel andere dingen voorbij komen: een motor die maar om meer brandstof blijft vragen bij een hoger toerental. Oftewel: de nokkenassen geven bij max toerental nog steeds meer vulling. Deze staan dan niet op tijd. Zo kan ik langs elektronische weg wel redelijk aangeven wat mechanisch niet juist zit. En dan is het een handig hulpmiddel.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 16:37

Ja, je kan in de MS of kdfi tussen mappen schakelen door een schakelaar om te zetten.
Ben ik voor E85 al even mee bezig geweest om dat uit te zoeken.
Wat dacht je van een potmeter op je flexi-fuel ingang ? Dan kan je schalen met het mengsel naar de mengverhouding van de inhoud van de tank. Je kan natuurlijk ook een flexi-fuel sensor kopen, maar 800 dollar is wat geld voor de meeste mensen. Los van of je E85 gebruikt: als je het zo aansluit kan je op het circuit altijd nog wat schalen met je inspuiting als je op je AFR metertje ziet dat je te arm of te rijk zit.
Ja, dat zou prachtig zijn, maar ik heb nog niet gevonden dat ik dat ook op mijn MS1 V3pcb kan maken, die afr-potmeter op de flexifuel ingang... of heb ik gewoon niet goed gezocht cq mis ik iets?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 21:23

Ik heb op de vorige pagina (7) wat foto's geplaatst van de nokkenas.
De enige code die heb kunnen vinden is S2. Waar dat voor staat weet ik niet.

De lifthoogte van de in- en uitlaatnok heb ik gemeten en is:
- inlaatnok: 15,8 mm
- uitlaatnok: 12,0 mm.
kan iemand mij zeggen wat voor een nokkenas dit is?

Bij Colombo & Bariani lees ik voor de heetste nokkenassen in de aanbieding:
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 22:18

Ik vraag mij toch af welke nokkenassen dat zijn.

Zeker dat je juist gemeten hebt?

15 mm is wel echt enorm veel, heb ik toch nog nooit gezien.

In onze F3 dallara steekt 13.6 mm lift hoogte en dat is toch kortbij het meeste wat ik zo dadelijk gezien heb al. (voor de nord motoren toch).
De v6 motoren weet ik niet goed, maar lijkt mij toch echt veel ze.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 23:13

Ik heb op de vorige pagina (7) wat foto's geplaatst van de nokkenas.
De enige code die heb kunnen vinden is S2. Waar dat voor staat weet ik niet.

De lifthoogte van de in- en uitlaatnok heb ik gemeten en is:
- inlaatnok: 15,8 mm
- uitlaatnok: 12,0 mm.
kan iemand mij zeggen wat voor een nokkenas dit is?

Bij Colombo & Bariani lees ik voor de heetste nokkenassen in de aanbieding:
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm
Heb je dit met een schuifmaat zitten meten? Heb je wel haaks op de nok gemeten en niet er naast? Je kan lift eigenlijk alleen goed bepalen als je de stok in 2 v-blokken legt en met een meetklok het verschil tussen de laagste en hoogste punten op de stok meet. Als je 15mm lift in een 12V gaat gebruiken, klappen je kleppen heel hard tegen je zuiger aan, dus ik zou me verbazen als dit echt de juiste metingen zijn.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Kdfi` motormanagement

wo apr 06, 2011 23:19

Heb je dit met een schuifmaat zitten meten? Heb je wel haaks op de nok gemeten en niet er naast? Je kan lift eigenlijk alleen goed bepalen als je de stok in 2 v-blokken legt en met een meetklok het verschil tussen de laagste en hoogste punten op de stok meet. Als je 15mm lift in een 12V gaat gebruiken, klappen je kleppen heel hard tegen je zuiger aan, dus ik zou me verbazen als dit echt de juiste metingen zijn.
Ja, met een schuifmaat. Morgen ga ik het op deze wijze meten.


Afbeelding
Meetfout, diameter rond is geen 22,5 maar 27,5 mm.
Afbeelding van de lift van de inlaatnok: 10,8 mm en uitlaatnok: 7,0 mm.
Gemeten met een cheapy schuifmaat.

Bij Colombo & Bariani lees ik voor:
Straat gebruik Medio
Alzata ASP 10.4
Alzata SCA 6.4

Straat gebruik Maximo
Alzata ASP 10.5
Alzata SCA 6.5

voor de heetste nokkenassen in de aanbieding, circuit gebruik Medio
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm

Het zijn dus blijkbaar "minimale" circuit nokkenassen. Dit schrijf ik omdat ze boven de maximale nokkenassen voor straatgebruik en medium nokkenassen voor circuit gebruik zitten.

De meetgegevens komen het dichts bij de CatCams data.
- partnr. 1030320
- duration 274 / 288°
- duration 236 / 232°
- maximum lift 11.00 / 9.80mm (LET OP: Kleplift, Noklift = 7.0 mm!)
- lift at TDC 2.15 / 1.85mm
custom MECH: sport
# ENKEL VOOR GEBRUIK IN FULL RACE MOTOREN. Volgende details moeten worden gecontroleerd:
- de nokkenassen moeten vrij kunnen draaien in de cilinderkop.hiervoor dient de cilinderkop bewerkt te worden waar nodig
- de afstand tussen de oliering op de klepgeleder en de onderkant van de klepveerschotel bij maximale lift moet minstens 0,6mm bedragen
- de extra vrije veerweg van de klepveer bij maximale lift moet minstens 1mm bedragen voor blokkage
- de afstand tussen kleppen en zuigers moet steeds minstens 1,0mm (liefst 1,5mm) bedragen. Deze afstand moet alsvolgt gecontroleerd worden: 5-15° voor het BDP op de uitlaat en na het BDP op de inlaat

Wil ik dit wel in mijn wagen?
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op do apr 07, 2011 10:19, 5 keer totaal gewijzigd.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Kdfi` motormanagement

do apr 07, 2011 08:40

Als je toch met een schuifmaat de nok meet op het breedste punt en op het smalste punt, dan is de lift toch het verschil tussen deze maten?
Dat moet je toch redelijk nauwkeurig kunnen meten met een goede schuifmaat.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Kdfi` motormanagement

do apr 07, 2011 11:30

Als je toch met een schuifmaat de nok meet op het breedste punt en op het smalste punt, dan is de lift toch het verschil tussen deze maten?
Dat moet je toch redelijk nauwkeurig kunnen meten met een goede schuifmaat.
Nee, want dan ga je er van uit dat de "hoek" van de nok minder dan 180 graden is. die is bij alle auto's eigenlijk wel meer dan 200 graden, 230-250 graden is ook voor een "tamme" motor al heel gebruikelijk.

Als je met de schuifmaat meet, pak je in de praktijk dus minder lift dan de klep feitelijk krijgt. Daarom snap ik niet echt hoe je op 15mm gaat komen met een schuifmaat. De enige verklaring die ik er voor heb is dat de "base circle" niet op de nok, maar er naast gemeten is.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Kdfi` motormanagement

do apr 07, 2011 11:33

Misschien kunnen we ook een nokkenas topic starten? :lol:

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: RE: Kdfi` motormanagement

do apr 07, 2011 11:54

Als je toch met een schuifmaat de nok meet op het breedste punt en op het smalste punt, dan is de lift toch het verschil tussen deze maten?
Dat moet je toch redelijk nauwkeurig kunnen meten met een goede schuifmaat.
Nee, want dan ga je er van uit dat de "hoek" van de nok minder dan 180 graden is. die is bij alle auto's eigenlijk wel meer dan 200 graden, 230-250 graden is ook voor een "tamme" motor al heel gebruikelijk.

Als je met de schuifmaat meet, pak je in de praktijk dus minder lift dan de klep feitelijk krijgt. Daarom snap ik niet echt hoe je op 15mm gaat komen met een schuifmaat. De enige verklaring die ik er voor heb is dat de "base circle" niet op de nok, maar er naast gemeten is.
>180gr? Tsja, dan gaat mijn stelling niet op. Ik ging in gedachte uit van onderstaand:
Afbeelding
Hierop is de hoek net iets minder dan 180gr
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Kdfi` motormanagement

do apr 07, 2011 12:03

Doen we de duratie van de nokkenassen niet in krukasgraden...? :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Tuning onderwerpen”