Pagina 3 van 5

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: wo nov 09, 2011 23:02
door giuliettaevo
75 QV is een Motronic en heeft dan toch ook het befaamde emissie-relais? Dat eruit trekken en de CO met de stelschroef op de luchtweger omlaag schroeven.

Maar hoe hoog is de CO eigenlijk? :?

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: wo nov 09, 2011 23:27
door Aubrey H
@ brolli21

Ik rijd met lambdasensor. Dus ik moet die 0,5 halen.
Als die auto af-fabriek geen kat e.d. had, dan zou 3,5 de norm zijn.
Beetje krom vind ik persoonlijk, al moet je ergens grenzen stellen. Maar dit loopt gewoon door elkaar heen.

@ giuliettaevo

De CO waarde is nu 0,76. Vorig jaar, zonder katalysator, was het (ruim) boven de 1, als ik het mij goed herinner.
Vorig jaar was het verschil te groot om terug te schroeven.
Dit jaar gaat dat wel lukken.

Maar ik ben ook wel even benieuwd naar die uitlaatdelen van CSC en wat die precies wel en niet doen/hebben.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: wo nov 09, 2011 23:28
door yuri 75 V6
Lambdasensor verwijderen en een blindplug er voor in de plaats doen. Opgelost!

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: wo nov 09, 2011 23:34
door giuliettaevo
Als het emisserelais op zijn plaats zit en de lambdaregeling dus aangesloten is valt er niks te stellen met de CO schroef... :?

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: wo nov 09, 2011 23:42
door yuri 75 V6
Ik zal morgenavond eens in de QV duiken, ik meen dat ik daar destijds geen emissieblokje in hegezien en ook geen bijbehorend relaisvoetje.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: vr nov 11, 2011 03:41
door giuliettaevo
Dan moest je bepaalde draden aan massa leggen of juist niet. Vroeger stond dit bij Squadra op de site maar ik kan het op de nieuwe site helaas niet meer vinden. :(

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: vr nov 11, 2011 15:11
door alfaqv75
maar wat heeft CSC middendemper(vervanger) en of einddemper er nu mee te maken?
(ik snap de vraag denk ik niet helemaal)

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: vr nov 11, 2011 22:11
door Aubrey H
@ Yuri 75 V6

Het verwijderen van de lambdasensor en het plaatsen van een plug, wat is het effect daarvan?
Is dat dan ook nog goed als je een steekproef krijgt bij de apk?
Mocht je een emissieblokje vinden, dan zou ik graag weten waar die dan kan zitten.

@ Giuliettaevo

Gaat het hierom: http://www.squadra-tuning.nl/het-emissi ... ml-41.html

@ alfa75qv

Ik heb het geheel even beschreven ter info, dit probleem draait uiteraard alleen om het voorste deel.

Auto is gisteren nogmaals getest, haalde het nog steeds niet.
CO% bleef maar heen en weer gaan, van 0,7 tot iets boven de 1,0.
Uiteindelijk is het toch 'gelukt'.

Maar waar ik naar op zoek ben zijn tips, trucs en ervaringen van andere mensen.
Op welke manier zou die het gewoon elk jaar moeten halen?
Dit jaar eerst die katalysator eronder gehangen voor de apk, paste allemaal lekker goed natuurlijk. :( Ik wil graag een permanente oplossing.
Eerst er maar eens achter zien te komen waar dat relais zit.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: vr nov 11, 2011 22:34
door yuri 75 V6
75 QV heeft geen blokje. In mijn auto zit het niet, en zie hier in je eigen linkje:
Dit blokje is een typisch verschijnsel bij de Bosch Motronic ML4.1 systemen. Het komt ook voor op de 164 (tot '92) en de Alfa Spider met Motronic. Ook de 75 1.6/1.8/2.0 schijnt een dergelijk blokje te hebben Een 75 3.0 V6 en de SZ/RZ heeft 'm niet. Maar ondanks dat is de computer toch voorbereidt. Hieronder is een overzichtje gegeven van de pin nummers van de inspuitcomputer en de betekenis die te maken hebben met deze emissie eisen.

Pinnummer Signaal Betekenis Emissie norm

10 massa RON 95 loodvrij USA '83
10 vrij RON 98 loodvrij/loodhoudend ECE
27 massa Lambdasonde regeling aan USA '83
27 vrij Lambdasonde regeling uit ECE


ECE = Ongeregelde systemen (rood blokje)
USA '83 = Geregelde systemen (geel blokje, "U9" op kenteken).
.

En:
Hoe maak je de aanpassing als er geen voorbereiding voor een blokje is?
Dan moet je de computerstekker openmaken en een onderbreking maken in de bewuste draden. Maak er dan een schakelaar tussen zodat je het weer eenvoudig in de orginele staat kan terug brengen (ivm APK). De pinnummers staan op of in de stekker afgedrukt.
Door de lambdasensor te verwijderen en het gat dicht te pluggen maak je van je geregelde systeem ook voor de keurmeester zichtbaar en ongeregeld systeem. Je CO mag dan 3.5% zijn, ook als je op je kentekenbewijs U9 hebt staan (let wel, het zou zomaar kunnen dat dit in de toekomst weer ongedaan wordt gemaakt. Wie zal het zeggen? In ieder geval, op het moment van schrijven, november 2011, hoef je met U9 op kenteken nog altijd geen kat/en of lambdasensor te hebben zo lang de auto van voor 1 januari 1993 is).

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: zo nov 13, 2011 22:28
door Aubrey H
Volgens de nu geldende regels kun je dus afdoen met het verwijderen van de lambdasensor en het plaatsen van een plug om het gat te dichten.
Zolang de regels niet veranderen kun je van je geregelde systeem een ongeregeld systeem maken.
En wanneer dat niet meer kan is het tijd voor die andere aanpassing, een onderbreking maken in de bewuste bedrading.

Binnenkort gaat ie naar binnen voor de winter, maar dan weet ik alvast wat ik volgend jaar kan gaan doen.

En de regels voor de apk in de gaten houden!

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: zo nov 13, 2011 22:34
door yuri 75 V6
Niet helemaal. Zo lang je de bewuste draden niet onderbreekt, denkt het motorstuurapparaat dat je nog altijd een lambdasensor hebt.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: zo nov 13, 2011 22:39
door Aubrey H
Dan heb ik het te rooskleurig gezien en moet ik sowieso wat meer doen.
Maar dan is dat in ieder geval duidelijk.

Eigenlijk ben ik er niet zo'n fan van om dit soort dingen te gaan aanpassen, maar als het niet anders is dan moet het maar.

Zorgen voor volgend jaar!

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: zo nov 13, 2011 22:45
door yuri 75 V6
Als je de draden niet onderbreekt heb je voor de keuring geen probleem. Je hebt dan een ongeregeld ogend systeem en ds de 3.5% CO-eis. Wat je in werkelijkheid hebt, is een geregeld systeem met een defect (onwaarschijnlijk lambdasensorsignaal). Door de bewuste draden te onderbrkeen maak je het ook echt een ongeregeld systeem.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: zo nov 13, 2011 22:57
door Aubrey H
Op die manier dus. Ik keek er even op een andere manier tegenaan.
Maar dat is dan helder zo.

Nu nog hopen dat ik het volgend jaar werkend ga krijgen.

RE: Effect CSC spruitstukken en/of katvervanger 75 V6 Americ

Geplaatst: wo nov 16, 2011 22:22
door Aubrey H
Zijn hier mensen die er ervaring mee hebben/de aanpassing op de auto hebben zitten?