Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Anabole kuur Alfasud; Welke oliesoort?? 10W40 of 10W60

vr jan 07, 2011 13:06

Heb op dit moment op mijn 1.7 QV motor in mijn Alfasud de bekende K&N trommels zitten. Dit geeft een subliem geluid bij acceleratie! :D
Echter het grote nadeel van deze luchtfilters is het aanzuigen van warme lucht.
Sprak vandaag met Louis (van Lingen Alfaparts) en deze melde mij dat dit wel 12 pk aan motorvermogen kan kosten!

De originele luchtfilter bak schijnt een goed alternatief te zijn (na lichte aanpassingen). Echter ben ik mijn verslavende geluidje kwijt :(
Airbox van AHM autosport is ook heel mooi maar echt te duur!

Dus heeft iemand een goed alternatief of suggesties?

Alvast bedankt voor de reacties.

Martijn
Laatst gewijzigd door martijnsud op ma sep 03, 2012 21:55, 10 keer totaal gewijzigd.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

di jan 11, 2011 22:31

Helemaal niemand met suggesties of ervaringen? :(
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

di jan 11, 2011 23:50

Gat in de motor kap? Wel iets tegen regenwater verzinnen. Ik heb het hier wel eens langs zien komen, maar dat was voor de sier. Ik ben zelf helemaal van het geluid idee af. Van mij mag het zo stll mogelijk als het maar optimaal presteert. Ik zou iets maken met een groot diameter, zo min mogelijk flexibel ribbel spul en aansluiten aan de voorkant zodat het koele lucht krijgt.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 12, 2011 09:43

Is er geen ruimte voor slangen naar luchtfilters? Meen zoiets gezien te hebben op de ex race sprint van Rogier :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 12, 2011 15:53

pk verlies is alleen in de file, daarna heb je echt voldoende rij wind...

anders zelf wat maken geen optie??
(voor stof moeten we ook eens gaan kijken of we wat moois kunnen bouwen, zo moeilijk lijkt het niet en he tvoorbeeld van AH motorsport is erg mooi en goed na te bouwen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 12, 2011 19:30

pk verlies is alleen in de file, daarna heb je echt voldoende rij wind...
Lijkt me sterk :? ... want waar gaat die wind allemaal doorheen? juist, die warme radiateur. :wink:

Origineel voeren ze ook al koude lucht aan van langs de radiateur, exact om die reden.

een soort van bak maken die aansluit op de kap en een goede aanvoer heeft van frisse lucht is waarschijnlijk de beste optie, maar zal wel veel werk zijn gok ik. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 12, 2011 19:54

Iedereen bedankt voor de reacties, heeft me tot nadenken gezet :lol:


Het mooi K&N geluid zal ik straks wel kwijt zijn maar ik wil de originele bak gebruiken. Linksvoor op de bak zit de normale aanzuiging,
ik wil aan de rechter voorzijde ook z'n aanzuiging maken. En dan de koude lucht opzuigen achter de koplampen links en rechts.

Waarom 2 aanzuig punten? :shock: De Alfasud krijgt namelijk een anabole kuurtje :banana:

Is bovenstaand verhaal een verbetering of afbreuk aan motorvermogen?

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

wo jan 12, 2011 20:05

zeker een verbetering. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 13, 2011 09:46

zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 13, 2011 10:18

Ben ik helemaal met je eens, echter moet je dan een bak maken zoals bij AHM motorsport doen.
Nadeel hiervan is de prijs. Dus dit is een afweging die ik zal moeten nemen.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

do jan 13, 2011 11:37

daarom zeg ik zelf maken, boxerblok is plat aan de bovenzijde, gashendel van linkse carb naar rechtse carb laat je erin vallen, etc etc...
Al neem je een alu plaat met 3 opstaande randen, dan ben je al een heel eind!
(alleen dus 2 gaten erin maken voor de carbs en misschien voor wat slangen die in de weg lopen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 00:21

Ik ga r vanuit dat je carbs hebt.
Kan je ook de broodtrommeltjes(k&n) laten zitten, kastjes eromheen maken
en daaraan ieder zn eigen slang naar voren richting koele lucht.
Zie foto in de link.
http://alfasud.alfisti.net/asree9.html
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 00:56

zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? :shock: :?

Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.

Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal. :? De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.

Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :wink:

En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 07:51

Ik ga r vanuit dat je carbs hebt.
Kan je ook de broodtrommeltjes(k&n) laten zitten, kastjes eromheen maken
en daaraan ieder zn eigen slang naar voren richting koele lucht.
Zie foto in de link.
http://alfasud.alfisti.net/asree9.html
Gr. Wim.
Dit is ook wel een hele mooie oplossing....twijfel twijfel... :?
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

vr jan 14, 2011 07:54

zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? :shock: :?

Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.

Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal. :? De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.

Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :wink:

En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste. 8)

Bovenstand verhaal heb ik dus ook in gedachten, echter (volgen Louis) moet je wel uitkijken met de overdruk in de inlaatbuis. Ofwel geen rijwind in de inlaatbuis laten 'drukken'.
Zij hebben hiermee ook getest met de circuit 33 en bleek dat het nadelig werkte. Er wil namelijk 'te veel' lucht in een keer de buis in waardoor het elkaar stemd, je ontwikkelt te veel lucht wervelingen in de buis.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Terug naar “Tuning onderwerpen”