Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

wo okt 19, 2011 14:48

Zo weer even een update. :lol:


Sud is naar Van Lingen Alfaparts geweest en het tikken is kenmerkend voor de nokkenassen. Dus gelukkig niks aan de hand.
Moet zeggen dat het inmiddels ook minder wordt, dus inrijden heeft invloed!

Tevens hebben ze de Sud afgesteld met deze configuratie, huidige vermogen is nu 128 pk bij 5500rpm.
Probleem qua vermogen en toerental is nu de uitlaat spruitstuk. Ik heb al een CSC spaghetti uitlaat maar toch 'knijpt' deze de motor.
Met een goede uitlaat spruitstuk moet er nog zeker 8-10 pk bij kunnen :shock: volgens de heren.

Ben dus nu bezig met uitzoeken of er een 16V spruitstuk gaat passen, flenzen moeten zo ie zo aangepast worden.
Overige suggesties altijd welkom :lol:

Al met al tot nu toe erg geslaagd project qua PK's 8)

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

wo okt 19, 2011 17:47

128pk is een zeer mooie waarde...voor zo'n laag toerental :D
Dat betekend inderdaad dat er nog meer in moet zitten, als ie volop kan in en uitademen moet je een mooi vermogen bij 6500 toeren kunnen krijgen.
Ik zelf zou niet denken dat een CSC spruitstuk de bottleneck is maar zij zullen het wel weten...
Misschien toch het luchtfilter, K&N trommels rechtstreeks op de carbs werkt niet, inlaat traject te kort. Ik heb er bij mij oude LPG tussenstukken tussen gezet en nog van plastic een soort inlaatsculptuur gemaakt om het traject te verlengen. Met de 2 seperate luchtfilters loopt dit goed en klinkt voornamelijk erg goed maar toch ben ik aan het overwegen de 16v spin of homemade airbox erop te zetten en daar 1 of 2 dikke slang(en) aan maken met groot konisch filter die de lucht haalt uit de wielkasten (gaten maken in de binnenschermen wel).
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

wo okt 19, 2011 18:21

128pk is een zeer mooie waarde...voor zo'n laag toerental :D
Dat betekend inderdaad dat er nog meer in moet zitten, als ie volop kan in en uitademen moet je een mooi vermogen bij 6500 toeren kunnen krijgen.
Ik zelf zou niet denken dat een CSC spruitstuk de bottleneck is maar zij zullen het wel weten...
Misschien toch het luchtfilter, K&N trommels rechtstreeks op de carbs werkt niet, inlaat traject te kort. Ik heb er bij mij oude LPG tussenstukken tussen gezet en nog van plastic een soort inlaatsculptuur gemaakt om het traject te verlengen. Met de 2 seperate luchtfilters loopt dit goed en klinkt voornamelijk erg goed maar toch ben ik aan het overwegen de 16v spin of homemade airbox erop te zetten en daar 1 of 2 dikke slang(en) aan maken met groot konisch filter die de lucht haalt uit de wielkasten (gaten maken in de binnenschermen wel).
Manier van lucht moet volgens mij wel goed zijn, Louis heeft het ook op z'n race 33 en die haalt 8000rpm :shock:

De 128 pk is wel gemeten met het originele 1.5 spruitstuk dus niet met CSC. Volgens van Lingen Alfaparts, had rollen niet nog een keer zin ofwel maakte weinig uit.
Misschien dat ik t.z.t. nog eens een keer ga rollen met de CSC spruitstuk. Maar als ik voor weinig een 16V spruitstuk pas kan maken, kan ik het altijd proberen of er verschil in zit.


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

wo okt 19, 2011 19:35

Ik meen op een foto te zien dat je nog de remmen aan de bak hebt, dan gaat een 16v spruitstuk niet passen. Ik had ooit een 1.7 8v spruitstuk gekocht voor toen ik de 1700 8v in de Sud had, maar dat past ook niet, nog geprobeerd de pijpen uiteen te buigen en herlassen maar dat werd niks, ik heb toen ook gewoon met een 1.5 105 pk Sud spruitstuk gereden zonder problemen, maar de motor was wel standaard. Ik meen dat de 1.7 uitlaatkanalen op de kop niet groter in diameter waren dan de 1.5 spruitstukpijpen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

wo okt 19, 2011 19:48

We hebben hier een keer een hele discussie gehad over wat voor spruitstuk nu wel of niet goed zou zijn voor een boxer. oa mbt ontstekingsvolgorde.
Denk dus dat je in dat opzicht met je csc wel meer (marginaal?) pakt tov de rechte pijpen of de std kromme pijpen versie.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

wo okt 19, 2011 21:21

in engeland rijden snelle 8V rond met ook een spaghetti die een heel stuk dikker is als origineel, echter ook uit ervaring weet ik dat het geen of nauwelijk toegevoegde waarde heeft en dat sommige weer een standaard spruitstuk gingen monteren (die met de 4 pijpen naar achteren) om zodoende meer ruimte te creeeren voor een groter carter (wat veel belangrijker is op het circuit als op de weg, maar dit ter info)..

van 16V sprtuistuk een 8V spruktstuk maken is veeeeeel werk, niet alleen de flenzen zijn gerdaaid, ook de totale breedte is natuurlijk anders omdat een 16klepper blok breder is

heb je wel al eens goed naar het spruitstuk gegeken, ik kon mijn standaard 16V spruitstuk behoorlijk verbeteren door alle slakken weg te slijpen en de pijpen een mooi glad te maken...
ook bij het CSC spruitstuk zat er een bubbel die ik weg kon halen

als laatste punt, je kan wel mooi spruitstuk maken, maar als de rest een rietje, nauwe bochten of absorptie dempers zitten, dan bouw je alsnog druk op

hoop dat je er wat aan hebt :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 07:44

Als de uitlaatpoorten te groot zijn uitgeslepen, is de rand van de flens van het uitlaatspruitstuk ineens een ontzettende beperkende factor. Dan zal je echt een dikker uitlaatspruitstuk nodig hebben. Tegendruk is niet zozeer het probleem, maar resonanties die drukgolven opleveren en randen in het eerste deel van de uitlaat, die turbulenties veroorzaken. Die turbulenties geven dan weer een hele slechte doorstroming. Hete gassen moeten snel die motor uit en de reflecties moeten zo zijn, dat ze niet uitlaatgas terug duwen de motor in. Als je de pijpen een te grote diameter geeft, daalt de gassnelheid en wordt het "scavenging" effect minder. Genoeg dingen om rekening mee te houden en ze zijn allemaal afhankelijk van de rest van de auto. Iets wat met een standaardblok en nokkenassen niet werkte, kan op een snelle motor wel uitmaken, omgekeerd ook.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 11:51

Iedereen bedankt voor de reacties. Heb weer genoeg ideeën opgedaan.
Ombouwen naar 16V spruitstuk wordt een flinke klus, mede ook door de remmen van de Sud aan de bak.

Denk dat ik het CSC spruitstuk ga demonteren en kijken of er lelijke lassen e.d. zitten.
Verder wil ik de diameters opmeten van uitlaat poort en uitlaat flens.
Mocht deze elkaar te veel overlappen dan wil ik proberen de flenzen v/h spruitstuk los te maken en inwendige diameter vergroten.
En de uitlaat buis op te ruimen, weet niet hoeveel diameter ik er mee win maar ga het eerst eens rustig demonteren en opmeten.

Maar andere suggestie of haalbaarheid verneem ik graag :)


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 11:53

Ik meen op een foto te zien dat je nog de remmen aan de bak hebt, dan gaat een 16v spruitstuk niet passen. Ik had ooit een 1.7 8v spruitstuk gekocht voor toen ik de 1700 8v in de Sud had, maar dat past ook niet, nog geprobeerd de pijpen uiteen te buigen en herlassen maar dat werd niks, ik heb toen ook gewoon met een 1.5 105 pk Sud spruitstuk gereden zonder problemen, maar de motor was wel standaard. Ik meen dat de 1.7 uitlaatkanalen op de kop niet groter in diameter waren dan de 1.5 spruitstukpijpen.
Dat klopt alleen zijn mijn uitlaat poorten ook bewerkt.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 13:34

hoeveel groter zijn de uitlaatpoorten geworden?

ik weet ook dat iemand hier op het forum ongeveer een maand of 5 geleden op ebay een 8V spruitstuk kocht waarvan de 4 pijpen een grotere diameter hadden...


maar wil je zelfbouwen of kopen? CSC is niet de enige...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 14:13

hoeveel groter zijn de uitlaatpoorten geworden?

ik weet ook dat iemand hier op het forum ongeveer een maand of 5 geleden op ebay een 8V spruitstuk kocht waarvan de 4 pijpen een grotere diameter hadden...


maar wil je zelfbouwen of kopen? CSC is niet de enige...

Wil dus eerst uitlaatpoorten gaan opmeten en kijken waar we het overhebben qua vergroting.

Daarna ga ik eens bedenken wat ik ga doen. Vind het aan de ene kant ook sonde om voor veel geld een CSC 16V spruitstuk te kopen en dan te verzagen en verlassen....


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 14:40

dat lijkt me idd een beter idee, meten is weten...

en 16V spruitstuk kopen en verzagen moet je niet doen, te veel werk... Zeker omdat ik 100% zeker weet dat er dikkere 8V spaghetti's zijn (geweest) in Engeland, ik heb er namelijk zelf 1 gehad (maar verkocht jaren geleden aan ene Jan)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 15:32

Hier hebben ze ook een grotere diameter te koop: http://www.alfasud-parts.co.uk/catalog/
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 19:35

Hier hebben ze ook een grotere diameter te koop: http://www.alfasud-parts.co.uk/catalog/


hmmm ik zie hem niet alleen de originele (volgens mij)

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 21:38

ff mailen want twee weken geleden stond de extra grote er nog op.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Tuning onderwerpen”