Super72
Member
Member

polishing cilinderkop

za aug 13, 2005 23:56

Dag techneuten,

Ik zit te overwegen om de cilinderkop van mijn 3.0 V6 te laten polishen (in- en uitlaatkanalen bewerken), maar ik zit nog met wat vragen en ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven:
1] wat voor resultaat mag ik verwachten (vermogenswinst? Koppelwinst? Betere gas-respons? Ik heb geen idee, maar hoop op van alles een beetje)
2] omdat ik twee linker handen heb, zal ik deze klus moeten uitbesteden. Met hoeveel uur werk (lees: uurloon) moet ik rekening houden?
3] wegen de kosten op tegen de voordelen?

Voor de duidelijkheid: het gaat om een motorblok van een jaar oud (nu gemonteerd in een 156, maar dat doet niet zo terzake) met 32.000 km's ervaring.

Alvast mijn dank.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

gtv 105.21
Full Member
Full Member

RE: polishing cilinderkop

zo aug 14, 2005 09:46

.

om kort te zijn niet doen, ziet er mooi uit werkt niet.

is achterhaald, in vervlogen dagen dacht men hoe glader de kanalen hoe meer lucht er in of uit kan en dus meer vermogen maar dat werkt niet het tegen over gestelde is waar in de inlaad brengt het niet glade kanaal wervelingen te weeg die er voor zorgen dat het lucht benziene mengesel homogeen/ in verhouding blijft wat veel belangrijker is.

persoonlijk doe ik het uitlaadkanaal wel even met een waterproef 1000 schuurpapier maar dat doe ik alleen omdat ik denk dat dan kool mindersnel aanhecht en er weer makkelijker afbrand.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo aug 14, 2005 09:58

een goed geflowde kop heeft natuurlijk meer vermogen. Ik denk alleen dat als je alles standaard laat, het flowen van de kop niet veel resultaat geeft....
Ik ben er van overtuigd dat een geflowde kop icm andere nokkenassen en gemod.onderblok wel degelijk een gunstige uitwerking heeft.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Super72
Member
Member

Re: RE: polishing cilinderkop

zo aug 14, 2005 10:49

een goed geflowde kop heeft natuurlijk meer vermogen. Ik denk alleen dat als je alles standaard laat, het flowen van de kop niet veel resultaat geeft....
Ik ben er van overtuigd dat een geflowde kop icm andere nokkenassen en gemod.onderblok wel degelijk een gunstige uitwerking heeft.
Ah ja, dát was de term: geflowed. Was me even ontschoten.
Ik ben het met je eens dat flowen niet bovenaan je things-to-do-lijstje zou moeten staan als je naar meer vermogen op zoek bent. In mijn geval is het wellicht een logische volgende stap (even los van de mogelijkheid van het verder opboren van het blok, waar ik vooralsnog niks in zie). Misschien is het handig als ik vertel wat ik al heb laten doen (alles bij Madeno Racing, overigens): chiptuning, airintake, K&N filter, sportnokkenassen, gemodificeerde fly-by-wire-software, handgemaakt spaghetti-spruitstuk, volledig open uitlaatsysteem tot aan de achterdemper, sporteinddemper, verzwaarde koppeling, oliekoeler.
Gemeten vermogen: 275 pk tussen 6200 en 7350 rpm, 316 Nm bij 4750 rpm.

Misschien dat flowen nog iets kan toevoegen?
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 14, 2005 13:11

Ik vind 275 pk uit een 3.0 inhoud een hele mooie waarde! :shock: Daar gaan gepolijste kanalen volgens mij weinig meer aan toevoegen...
Overstappen naar grotere cilinderinhoud is een optie , of een non-atmosferische oplossing , turbo of mechanische compressor...
Suc6, grtz, fRank
Ps remmen ook aangepast.... :wink:
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Super72
Member
Member

zo aug 14, 2005 13:34

Ja hoor, is al gedaan (by the way, dit is-em: http://www.carloabarth.nl/carloabarth.p ... d_156.html ).

En ja, 275 pk uit een drieliter is inderdaad niet verkeerd. Maar een mens wil altijd meer, toch?

DENNIS
Guru
Guru

zo aug 14, 2005 13:44

275 pk uit een drieliter is inderdaad niet verkeerd. Maar een mens wil altijd meer, toch?
Misschien is dit dan wat voor je? :lol: :wink:

Afbeelding
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 14, 2005 18:08

Ja hoor, is al gedaan (by the way, dit is-em: http://www.carloabarth.nl/carloabarth.p ... d_156.html ).

En ja, 275 pk uit een drieliter is inderdaad niet verkeerd. Maar een mens wil altijd meer, toch?
Aha een 24v, k vond t al wat hoog voor een 3.0 12v.... :oops:
Mooie auto met geweldige specs!! Daar zit een hoop werk (én knaken... :wink: ) in...
Wat is eigenlijk je streefwaarde qua vermogen? Ik weet niet of er uit de motor zelf nog veel meer is te halen (voor straatauto use dan he..., met wildere nokken zul je ongetwijfeld nog wel wat kunnen winnen ,maar de driveabilty zal drastisch afnemen ben ik bang??)
De 3.5 24v in Ron Simons' gtv-racer heeft een 325pk oid dacht ik?Maar ja, da's een 3.5 he...Én een race auto, denk niet dat je daarmee ff om een broodje rijdt smorgens...

Hoe bevallen je remmen trouwens; ik heb een soortgelijk setje gekocht laatst (alleen ongeboorde schijven) van een 147 gta, om ooit, in de toekomst, later ,wellicht, nog eens op m'n gtv6 te smurfen... :wink:

Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Super72
Member
Member

zo aug 14, 2005 18:34

Mijn streefwaarde? Om heel eerlijk te zijn: 300 pk. Geen idee of dat mogelijk is (volgens mij moet het kunnen, 100 pk per liter is niet mega-extreem, maar daar schijnen de meningen verdeeld over te zijn), maar we moeten een heel eind kunnen komen. Het blok heeft op de Madeno-rollenbank - met modificaties die nog in het prototypestadium verkeerden - al 285 pk laten zien, dus er zit nog wel 'vlees' in. Volgens Madeno Racing zal eventuele winst uit het inlaat-traject moeten komen. Throttle bodies zijn een optie, maar (a) nogal bewerkelijk en vooral (b) stervensduur. Vandaar dat ik aan het flowen van de kop zit te denken. Ieder pk-tje is er één, nietwaar?

Remmen bevallen uitstekend. Ze zijn minder bijterig dan een standaard-setje-met-sportblokken, waardoor je in eerste instantie geneigd bent te denken dat de remwerking minder is, maar dat is slechts schijn. De Brembo's zijn perfect te doseren, hebben een geweldige hapkracht en blijven ook op het circuit perfect, zonder een spoor van fading.

Maar om weer even on-topic te gaan: valt er niks meer te zeggen over het flowen?

Romeo
Full Member
Full Member

di aug 16, 2005 12:30

Hoe kwam de 2.8 Gleich aan 280 pk?
Op het internet is lastig iets te vinden door de fantastisch zeldzame naam. :roll:

Het lijkt me dat het polijsten van het inlaattraject bij een Alfa V6 niet bijzonder veel effect heeft. Er zitten een aantal hoeken en overgangen in die een gelijkmatige gasstroom sowieso voorkomen (voorzover überhaubt mogelijk).
Bij het laatste stukje, in de cilinderkop, is het meest te polijsten, maar ik denk dat de diameter, de gelijkheid van diameter en eventueel een licht conische vorm belangrijker zijn.
En natuurlijk de overgangen in het gedeelte voor de cilinderkop.

Een GTA heeft toch een grotere luchtverzamelkamer en dikkere chromen buizen? (Al zal de cilinderkop er dan toch ook op aangepast moeten worden, eigenlijk. En als Madeno het blok toch open heeft...)

Heb je van Leo gehoord hoeveel winst er is te halen bij het maximum toerental bij het uitwegen van het onderblok? Dan komt 300 pk een stuk makkelijker binnen bereik, maar op deze manier zal je het niet in gedachten hebben misschien i.v.m. rijdbaarheid en kosten?

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Super72
Member
Member

di aug 16, 2005 17:33

Op het internet is lastig iets te vinden door de fantastisch zeldzame naam. :roll:
:lol:
Een GTA heeft toch een grotere luchtverzamelkamer en dikkere chromen buizen?
Volgens mij niet, althans niet voor wat betreft die buizen. De 3.2-buizen en 3.0-buizen zijn exact hetzelfde. Over die verzamelkamer durf ik niks te zeggen.
Heb je van Leo gehoord hoeveel winst er is te halen bij het maximum toerental bij het uitwegen van het onderblok?
Dan beginnen we het over blueprinten te hebben, is het niet? Hmm, ja, zou een mogelijkheid zijn, maar is wel vreselijk kostbaar. Bovendien (maar correct me if I am wrong) haal je daar geen extra vermogen mee uit het blok, maar creëer je 'slechts' een goede basis voor verdere tuning (lees: hogere toerentallen) en extra betrouwbaarheid. Met de betrouwbaarheid zit het nu wel goed, extra hoge toerentallen zijn leuk, maar in de hectiek van alledag nauwelijks bruikbaar.
Toch heb je wel een punt. Op de rollenbank bleek dat het blok tussen 6200 en 7350 rpm (het moment waarop de toerenbegrenzer ingrijpt) constant 275 pk levert. Bij wijze van experiment hebben we even de toerenbegrenzer op 7500 rpm gezet, en toen bleek dat het vermogen vanaf 7350 rpm begon toe te nemen! Waarschijnlijk - en in principe ook wel verklaarbaar - zullen we in de toekomst iets moeten vinden waarmee (nog) hogere toerentallen verantwoord zijn (op dit moment wil Madeno niet hoger gaan dan 7350 rpm, ofschoon een Griekse klant eiste dat de begrenzer op 8000 rpm werd gezet en dat schijnt ook heel te blijven). Nog wildere nokkenassen wil ik niet i.v.m. de driveability, maar misschien is dat blueprinten op termijn nog niet zo gek. Zou ik dan ook aan andere klepveren moeten gaan denken?

Romeo
Full Member
Full Member

di aug 16, 2005 20:15

Naar mijn bescheiden mening zijn er twee redenen om blue te printen:

Balanceren en uitliteren zorgt voor een zo gelijk mogelijke verbranding in alle cilinders en een motorloop die zo trillingsvrij is als mogelijk is. Dus voor de mensen die blij kunnen worden van het idee dat het "daarbinnen" zo optimaal mogelijk is (mijn categorie).

Verder kan je de optimalisatie en betere balans gebruiken om het werkbare toerengebied te verleggen (verhogen dus).

In het eerste geval gaat het om de binnenpret, in het tweede geval heeft het een nuttig doel. Want vermogen is koppel maal toerental (maal 1/9550). Zo kan je wel makkelijker aan 300 pk komen uit een Alfa 3-liter, maar de vraag is of je daar in de praktijk veel aan hebt, zoals je zelf al aan geeft.
met blueprinten ... creëer je 'slechts' een goede basis voor verdere tuning (lees: hogere toerentallen)
Je zegt het al.

Die klepveren weet ik eerlijk gezegd niet.
Die griek, kan die niet makkelijker bij Jim Kartalamakis terecht in Griekenland zelf? Ik neem aan dat je hem kent van het engelse 156-forum en van z'n Alfa-powertune-boek?

Heeft Leo ook gezegd waar hij aan dacht bij het halen van winst uit het inlaattraject?

Mario

(je hebt een pb)
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 16, 2005 21:44

[. Zou ik dan ook aan andere klepveren moeten gaan denken?

volgens een echte insider moet je met sterkere klepveren gemakkelijk 9000 toeren kunnen draaien met de V6 omdat het een korte slag motor is.........klepveren zijn op zich niet echt duur........ideetje??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Tuning onderwerpen”