Pagina 1 van 2
Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 21:46
door beer75
Ik ben van plan om een 28mm stabi te kopen voor de 75TS. Deze wil ik ophangen in de originele botjes met PU bussen. Dit omdat ik heb begrepen dat Uniballs nogal onderhoudsgevoelig zijn en soms willen gaan rammelen/klapperen...?
Wat en welke PU bussen heb ik hiervoor nodig? 4 stuks voor de botjes, 2 stuks aan de voorkant en wat moet er onder de kriksteun in het midden? Waar kan ik de hele en juiste set kopen? Heb ik verder nog montagemateriaal nodig? Of zal ik toch voor een 30mm gaan?
De auto wordt dagelijk 'sportief' bereden. 17 inch met 205/40 banden. Onderstel is verlaagd, verder standaard. Ik wil veel minder bodyroll maar wil ook niet te snel onderstuur, beetje overstuur is geen probleem offcourse...
Ik heb de search functie gebruikt, maar kan geen duidelijk antwoord vinden....
Alvast bedankt!
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:00
door ErwinV6
Wat wil je bereiken? Een goed sturende 75ts?
Begin dan met 1 ding de 17"eraf kieperen ben je al een heel eind, het ziet er leuk uit maar rijdt van geen meter!
28mm is genoeg voor een straat ts!
Oja wat voor dempers heb je?
Dikke stabi met standaard dempers is waardeloos, lekker Bilsteins voorop zetten!
Re: RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:08
door indy
Wat wil je bereiken? Een goed sturende 75ts?
Begin dan met 1 ding de 17"eraf kieperen ben je al een heel eind, het ziet er leuk uit maar rijdt van geen meter!
28mm is genoeg voor een straat ts!
Oja wat voor dempers heb je?
Dikke stabi met standaard dempers is waardeloos, lekker Bilsteins voorop zetten!
En dan Bilsteins met standaard stabi? Of icm dikkere stabi?
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:10
door ErwinV6
Bilsteins zijn altijd een verbetering maar idd. met dikkere stabi is het fijnst

RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:11
door beer75
De 17 inch blijven, puur voor de looks. Wil gewoon minder overhellen in de bochten. Zoals gezegd zijn de dempers standaard. Ik heb begrepen dat een dikkere stabi een mooie low-budget oplossing is om de wegligging te verbeteren om mee te beginnen. Daara misschien castor-kogels.
28mm lijkt me ook prima, alleen dan met rod-ends (zelfde toch als Uniballs??) of de standaard botjes met PU? En ook PU aan de voorkant en onder de kriksteun? Zoja, welke en waar deze set te koop? Ik heb wel een aantal leveranciers gevonden (prinsbredevoort, ARparts, autosportcompany, enz.) maar weet niet welke ik nou moet hebben.....
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:21
door MartijnGTA
Hmm...bij
Biesheuvel staat een duidelijk overzichtje...maar niet voor de stabi.
Ik lees geinteresseerd mee, want heb vandaag mijn V6 stabi uit de opslag gehaald om 'm eindelijk een keer op te frissen, en PU d'r omheen lijkt mij ook wel een aardig idee. Maar ja, waar haal je dat??
Edit: bij
ARParts dus. In iedergeval voor de botjes.
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:30
door ErwinV6
Een dikke stabi met standaard voordempers vind ik niet ideaal, ik heb 2 x een 75 gezien die dat ook gedaan had, echter door het gebrek aan demping was de koets gewoon ingescheurd.
Alleen voor een paar goede dempers ben je al een heel eind, achter is niet zo belangrijk!
Re: RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:39
door indy
ik heb 2 x een 75 gezien die dat ook gedaan had, !
Wow doe mij zo,n zelfsleutelende 75!

dat gaat me een hoop tijd schelen
Maar idd als de ingaande demping te slap is voor een stijve stabi komt er te veel kracht op de koets.
Maar een 28 mm stabi is toch een V6 stabi? dat zou moet gaan met standaard dempers. Of haal ik nou weer maten door elkaar

Re: RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 22:51
door ErwinV6
ik heb 2 x een 75 gezien die dat ook gedaan had, !
Wow doe mij zo,n zelfsleutelende 75!

dat gaat me een hoop tijd schelen
Maar idd als de ingaande demping te slap is voor een stijve stabi komt er te veel kracht op de koets.
Maar een 28 mm stabi is toch een V6 stabi? dat zou moet gaan met standaard dempers. Of haal ik nou weer maten door elkaar


Idd een beetje krom geschreven van mij
V6 stabi is meen ik 24mm

RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 23:01
door ravado
in pu rubbers hangen heft het effect van de dikke stabi weer iets op (het geeft immers mee...) dus ik vind t geen optie.
dikke stabi+unibolts is m.i. het enige juiste...
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 23:06
door beer75
Hmmmm..... de auto wordt dagelijks gebruikt dus hoe zit het met het klapperen en de slijtage van die uniballs?
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 23:16
door brolli21
Ik heb onder mijn 75 een 30mm stabi met in de ophangbeugels PU(ipv fietsbandenrubber) en op de uiteinden uniballs.
Klapperen doet het niet,maar vergelijking kan ik je niet eht geven,ik heb nl ook rondom billsteins en achter intrax vering.
Ik heb een tijd met std verlaagd gereden met de stabi in PU met std botjes,en dat scheelde al wel een eind in vergelijking met standaard.
Ik zou persoonlijk ook beginnen met knappe schokdempers voordat ik een dikke stabi monteren zou.
Succes met je beslissing.
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: wo okt 06, 2010 23:28
door ErwinV6
Psies eerst Bilsteins halen
Er zijn van die stofkapjes in de handel voor uniballs, scheelt iig. iets!
Voor een straat TS zou ik voor 28mm (30 kan ook) gaan, voor een V6 30mm!
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: do okt 07, 2010 01:42
door siegerdehaan89
gewoon unibolts erop, bij de stabi slijten ze amper (de enige plek bij een 75 waar unibolts niet snel kapot gaan

)
dikte: 28mm, ik reed met een redelijk heftig onderstel en vond de 30mm gewoon te dik eerlijk gezegd.
RE: Stabi 75 TS
Geplaatst: do okt 07, 2010 09:47
door beer75
Ieder bedankt voor het antwoord.... Ik ga denk ik voor 28mm met uniballs.
Maar wat moet er vooraan in de ophanging van de stabi? Denk 2x Powerflex? En in het midden onder die krikststeun? Is daar wel ruimte voor een PU bus, het ziet er daar nu al krap uit...?!
En bij welke leverancier kan ik de juiste kopen? Thnx...