spider 4 botjes past niet zomaar een op een transaxle.
Wat botjes betreft heb er ooit wat aan gemeten en een 28 [mm] stabi in uniball's is nagenoeg even stijf als een 30 [mm] stabi aan botjes met verse rubbers...
Rolstijfheid kan je krijgen door stijvere veren en/of stijvere stabi. Dus roepen dat een 30[mm] stabi te stijf is, is me wat te gemakkelijk, ligt ook aan de andere veren van het onderstel (zowel voor als achter!!!), de dempers, staat carros en ga zo maar door.
Voordeel dikkere stabi, meer comfort (geeft namelijk alleen meer rolstijfheid aan de desbetreffende as). Stabi te stijf heeft ook geen zin, daar de neus van de auto niet oneindig stijf is....
Nadeel dikkere stabi, theoretisch neem je grip aan die as weg (tillen binnenste wiel).
Echter bij een 75 is dat een lastig verhaal, namelijk door de rol te verminderen blijft je wielgeometrie veel beter onder controle en heeft als voordeel dan meer grip.
Voor daily use zou ik inderdaad voor 28 [mm] cq vergelijkbare stijfheid gaan met uniballs (met kogelhoesjes voor duurzaamheid). En sowieso een setje bilsteins. Dan is er tenminste nog wat lucht in de demper om ook in de toekomst nog wat met veerstijfheden te doen. (lees V6 torsies, nog dikkere torsies of een extra hulp veertje
) Wil je nog spelen in de toekomst 30 [mm] met originele rubbers in de botjes en dus ruimte voor extra rol stijfheid dmv gebruik maken van uniballs.
Diameter stabi 28[mm] cq 30 [mm] is een keuze. De een vindt x de ander xx, het moet je liggen.
Mijn setup op mijn daily is ~28 [mm] rs plus hulp veertjes voor en passende achterveren!
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0 En er is zelfs in de regen goed mee te rijden.
Mijn trackday speelding heeft zelfs een ietwat stijvere stabi als een rs 30 [mm].... nog heel veel meer aanpassingen en dat is de regen een heel stuk minder