Pagina 2 van 2

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: do okt 07, 2010 10:55
door bralfa
Tim,

In het midden zit de stabi niet vast. Links en rechtsvoor gewoon pu bussen scoren bij Prins Bredevoort. Meestal kun je bij de stabi ook de unibolts wel meebestellen.
Maar ik zou idd eerst ff een paar goeie dempers er onder zetten icm met castorkogels en dan pas naar een stabi grijpen. Wil je geen unibolts kies dan voor spider 4 botjes.

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: do okt 07, 2010 16:05
door beer75
Denk dat het een 28mm stabi wordt opgehangen in PU bussen. Als bevestiging kan ik dus ook Spider 4 botjes nemen? Toch stijf en niet zo slijtagegevoelig. Heb ff geinformeerd:

Bij Prinsbredevoort kosten de benodigde PU bussen 10 euro p.stuk en de Spider 4 botjes 30 euro p.stuk.

Welke montagemateriaal heb ik nog meer nodig voor de bevestiging van de botjes aan de onderste draagarmen en voor de botjes aan de stabi? En waar te koop?

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 08, 2010 13:14
door GTIm
Ron Simons heeft komplete kits hiervoor!

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 08, 2010 15:33
door Maurizio
spider 4 botjes past niet zomaar een op een transaxle.

Wat botjes betreft heb er ooit wat aan gemeten en een 28 [mm] stabi in uniball's is nagenoeg even stijf als een 30 [mm] stabi aan botjes met verse rubbers...


Rolstijfheid kan je krijgen door stijvere veren en/of stijvere stabi. Dus roepen dat een 30[mm] stabi te stijf is, is me wat te gemakkelijk, ligt ook aan de andere veren van het onderstel (zowel voor als achter!!!), de dempers, staat carros en ga zo maar door.

Voordeel dikkere stabi, meer comfort (geeft namelijk alleen meer rolstijfheid aan de desbetreffende as). Stabi te stijf heeft ook geen zin, daar de neus van de auto niet oneindig stijf is....
Nadeel dikkere stabi, theoretisch neem je grip aan die as weg (tillen binnenste wiel).

Echter bij een 75 is dat een lastig verhaal, namelijk door de rol te verminderen blijft je wielgeometrie veel beter onder controle en heeft als voordeel dan meer grip.

Voor daily use zou ik inderdaad voor 28 [mm] cq vergelijkbare stijfheid gaan met uniballs (met kogelhoesjes voor duurzaamheid). En sowieso een setje bilsteins. Dan is er tenminste nog wat lucht in de demper om ook in de toekomst nog wat met veerstijfheden te doen. (lees V6 torsies, nog dikkere torsies of een extra hulp veertje :roll: ) Wil je nog spelen in de toekomst 30 [mm] met originele rubbers in de botjes en dus ruimte voor extra rol stijfheid dmv gebruik maken van uniballs.

Diameter stabi 28[mm] cq 30 [mm] is een keuze. De een vindt x de ander xx, het moet je liggen.
Mijn setup op mijn daily is ~28 [mm] rs plus hulp veertjes voor en passende achterveren!
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0 En er is zelfs in de regen goed mee te rijden.
Mijn trackday speelding heeft zelfs een ietwat stijvere stabi als een rs 30 [mm].... nog heel veel meer aanpassingen en dat is de regen een heel stuk minder :?

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 19:24
door beer75
Ik heb toch gekozen om de originele botjes te gebruiken icm met nieuwe originele rubbers. Voor wordt de 28mm stabi wel opgehangen in PU. Als het niet bevalt kan uniballs altijd nog. En andere dempers staan ook op de planning.

Ik heb een alvast twee botjes gekocht om de boel van te voren klaar te kunnen maken. Echter zitten hier nog de rubbers in. Hoe krijg ik die krengen eruit......?

En dan vraag ik me dan af, hoe haal ik de botjes bij de auto van de draagarmen af zonder dat de tapeinden breken???? :roll: :roll:

Re: RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 19:45
door yuri 75 V6
Ik heb een alvast twee botjes gekocht om de boel van te voren klaar te kunnen maken. Echter zitten hier nog de rubbers in. Hoe krijg ik die krengen eruit......?
Persen. Gebruik bijvoorbeeld een bankschroef en 2 1/2 inch doppen, 1 dop die klein genoeg is om het rubber er uit te drukken, 1 dop die een iets groetere diameter heeft dan het rubber. Het hele spulletje in de bankschroef klemmen, aandraaien, klaar.

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 20:41
door MartijnGTA
Enne...de botjes van de stabi af? Ook een truukje voor? Ik heb lopen kl....prutsen met een poulietrekker, maar dat gaat voor geen meter. Bij mij dan, tenminste.
Misschien helpt 't ook als ik zou weten wat er allemaal af moet komen... :oops:
Het lijkt alsof er een metalen bus is blijven zitten, maar dan zou er een "stop" op het uiteinde van de stabilisator moeten zitten.

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 20:57
door beer75
Aaah thanx... Dat met die bankschroef is duidelijk. Die rubbers vervang ik voor nieuwe en las ook dat je het rubber weg kan branden en dan de busjes eruit tikken...

Alleen hoe gaan de botjes van de draagarmen af? Gewoon moertje losdraaien en dan het botje inclusief middelste bus er zo af trekken? Want heb ook al gelezen dat je het rubber en botje er wel af kan rukken maar dat dan weer dat middelste busje blijft 'plakken'.... :roll:

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 21:10
door frankalfa
Dat busje kun je voorzichtig doorslijpen met een haakse slijper. Als ie door is kun je met een grote tang oid m eraf wrikken, Veul kruipolie wil dan ook wel helpen.

Grtz,fRank

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 21:26
door beer75
Pffff.... dat wordt nog een aardig kl*te klusje. Snap wat je bedoelt met het slijpen maar dan moet je idd erg voorzichtig zijn wil je dat tapeind vd draagarm niet raken.

Zit dat busje gewoon vastgeroest door al die jaren of loopt het iets conisch waardoor het allemaal zo vast zit? Ik zie er nu al tegen op om het te doen :(

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 21:33
door frankalfa
Wat denk je? Een 23 jaar oude ALFA?? :lol: Roest dus... :wink:

Grtz,fRank

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: vr okt 22, 2010 22:25
door giuliettaevo
Het kan ook meezitten... :wink:






Waarschijnlijk niet :( maar het kan wel.. :lol:

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: za okt 23, 2010 11:58
door yuri 75 V6
Om het metalen busje van de draagarm af te krijgen kun je ook met een wigvormige drijver en een mannelijk formaat hamer aan de gang.

RE: Stabi 75 TS

Geplaatst: za okt 23, 2010 12:04
door AlfettaOwner
Zoek de overgang op van de bus over draadeind naar de draagarm, met een scherpe beitel ertussen sla hem zonder problemen eraf :idea: