Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 15:20

Hallo,

Ik heb een setje Goodridge remslangen gekocht voor een 75 TS. Verder zijn de schijven en blokken standaard. In de toekomst komen er voor Ferodo's 2500 op.

Ik heb gezocht maar weet het verschil tussen DOT 4, 4.1, 5 en 5.1 niet zo. Dus wat kan ik nu het beste gebruiken?
Nu:
156 SW 1.8 TS ‘05

Voorheen:
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 15:57

als je niet geregeld de olie gaat vervangen dot 4 nemen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 16:32

Idd Tim, gewoon verse 4.1 erin mikken.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 17:00

Gerwin en Bas bedankt! Gaat goed komen.....
Nu:
156 SW 1.8 TS ‘05

Voorheen:
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 17:29

Ik heb gezocht maar weet het verschil tussen DOT 4, 4.1, 5 en 5.1 niet zo. Dus wat kan ik nu het beste gebruiken?
maar nu weet je het verschil nog steeds niet.
ik heb enkel de klok horen luiden maar wat ik weet is dat een dot5 olie heter kan/mag worden. maar dat dit niet altijd goed gaat met oude remleidingen en het elk jaar ververst moet worden
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 19:02

Ik heb gezocht maar weet het verschil tussen DOT 4, 4.1, 5 en 5.1 niet zo. Dus wat kan ik nu het beste gebruiken?
maar nu weet je het verschil nog steeds niet.
ik heb enkel de klok horen luiden maar wat ik weet is dat een dot5 olie heter kan/mag worden. maar dat dit niet altijd goed gaat met oude remleidingen en het elk jaar ververst moet worden
Ik rij ook met dot 5.1 in de 75..is idd bestemd voor hogere temperaturen, en heb tot nu toe geen last gehad van lekkages oid.


Grtz, Alex
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 20:06

De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de automobielmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 20:07

33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 20:09

en nog meer duidelijkheid:

Water in Remvloeistof:
Na een jaar kan wel 3% water in de remvloeistof aanwezig zijn wat betekent een verlaging van ongeveer 95 graden Celsius. Dat is ook de reden dat autofabrikanten adviseren de remvloeistof minstens eens per twee jaar te vernieuwen. De toevoegingen aan de remvloeistof trachten de oxidatie en corrosie tot een minimum te beperken. Remvloeistoffen zijn giftig en tasten de lak aan en bij inwendig gebruik kan 100 cc reeds dodelijk zijn. De DOT specificatie eist dat de natuurlijke kleur blijft en deze kleur is blank tot strogeel. Voor een optimale werking van het hydraulische remsysteem en bescherming van het metaal kunnen de metalen- en rubber onderdelen van nieuwe of gereviseerde remsystemen voor de montage worden ingesmeerd met rempasta. Het gaat hier om een zink-oxydevet met een goed smerende en anticorrosieve werking. Natuur- en synthetische rubbers blijven hierdoor onaangetast.
De betrouwbaarheid van een remsysteem kan onherroepelijk verloren gaan wanneer de Synthetische remvloeistof met minerale olie in contact komt.
Zelfs een uiterst kleine verontreiniging door minerale olie is genoeg om de rubberen onderdelen van het systeem ernstig te beschadigen.
Inmiddels kennen we ook remvloeistof met DOT 5.0 en 5.1 specificatie.

DOT 5.0
Dit is een silicone remvloeistof die hoofdzakelijk gebruikt wordt in de racerij.
Deze heeft de volgende eigenschappen:
Een zeer laag stolpunt
Tast geen afdichtingen aan
Minimale corrosieverschijnselen
Maar er zijn ook nadelen:
Er wordt lucht opgenomen door de vloeistof.
Bij grote hoogteverschillen, eigenlijk ook luchtdruk verschillen, wordt de vloeistof sponzig.
De vloeistof is meer samendrukbaar dan de conventionele remvloeistof.
Er kan vrij water ontstaan in de remvloeistof en achterblijven in de hoeken van leidingen zoals koppelstukken, wat kan bevriezen maar ook kan koken.


DOT 5.1
DOT 5.1 is een remvloeistof met de nieuwste technologie. Deze olie wordt veel gebruikt in de racerij.

Voordeel:
Het kookpunt is enorm hoog
Mengbaar met DOT 3 en DOT 4
Nadeel 5.1:
De snelle veroudering en daardoor het eens per jaar vervangen van de olie.

En vooral dit laatste vergeet men vaak!!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Remolie icm RVS remslangen

di sep 07, 2010 20:32

verwarrende reply dus aangepast. :oops:
Laatst gewijzigd door ravado op wo sep 08, 2010 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Remolie icm RVS remslangen

wo sep 08, 2010 10:44

Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar
het gaat om het maximale kookpunt...
Volgens mij toch ook echt het minimale kookpunt... dus als je iets als fabrikant DOT X wil noemen, mag het spul pas bij X° C gaan koken en niet eerder.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Remolie icm RVS remslangen

wo sep 08, 2010 15:24

Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar
het gaat om het maximale kookpunt...
Volgens mij toch ook echt het minimale kookpunt... dus als je iets als fabrikant DOT X wil noemen, mag het spul pas bij X° C gaan koken en niet eerder.
dat bedoel ik, ik las het verkeerd en leg t ook nog eens verkeerd uit :oops:
het gaat erom dat t spul gaat koken bij een bepaalde temp., excuses voor mijn verwarrende reply :oops:

Andretti Molletti

Re: RE: Remolie icm RVS remslangen

wo sep 08, 2010 18:30

Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar
het gaat om het maximale kookpunt...
Volgens mij toch ook echt het minimale kookpunt... dus als je iets als fabrikant DOT X wil noemen, mag het spul pas bij X° C gaan koken en niet eerder.
Theoretisch geneuzel Maarten ;)

De hoeveelheid water bepaald het kookpunt (er is geen minimaal of maximaal kookpunt praktisch gezien). Omdat alle remvloeistof op Glycolbasisi erg hygroscopisch is, zit er dus vanaf het moment dat het in de auto gaat water in. Die hoeveelheid neemt in de loop der tijd toe en dus je kookpunt verlaagd constant.
De kwalificatie 4.1 is nieuw voor mij en zou ik graag uitgelegd zien!
Dat glycol gebaseerde vloeistoffen synthetisch zijn is niet per definitie waar, het kan maar hoeft niet.
Het geheel zoals hierboven staat is best verwarrend en vol fouten.
Er zijn twee opties: UTFineS er is oa door mij al vaker over geschreven
Iemand wist de foutieve antwoorden om zo misverstanden omtrent remvloeistof te voorkomen.

Vwb de vraag snap ik niet wat de toegevoegde waarde is van RVS (OMMANTELDE!!!) remslangen?
Daarnaast is het type auto erg belangrijk. Een combi van rem+koppeling is niet echt geschikt voor het aggressieve 5,1

Terug naar “Tuning onderwerpen”