Pagina 1 van 2
Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 12:46
door matthijs
Wie heeft er ervaring met wat.
Ik heb gegoogled en de volgende (budget) dingen gevonden.
Inovate LC-1
Werkt met bosch 4.2 Wideband lambda sensor, heeft maar twee uitgangen (bv Ecu en metertje)
SLC doe het zelf
http://www.14point7.com/SLC-DIY.php Veel opties zelfs aparte egr (??) en veel uitgangen. De toeren teller kan er ook op en het kan dataloggen
Y2 Kit TechEgde
Iets duurder, althans bij Bosma.
http://www.bs-autotune.nl/shop/product_ ... cts_id/182
AEM Single Channel UEGO Kit
Relatief goedkoop, is meter en controller in een, heeft 1 output voor ecu en eentje voor datalogging. Gebruikt ook de LSU4.2
Glow shift kitje
Soort van pimp my ride amerikaans postorder bedrijf. Geen idee van de specs hoewel er wel bij staat dat ze de 4.9 lambda sensor gebruiken. Heb een mailtje gestuurd voor de specs
lange link naar ebay
Dus nodig voor een budget turbo motor in combi met Megasquirt. Wie o wie is alwetend of heeft ervaring met deze controllers of weet iets beters?
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 17:42
door Michel75
Heb de Innovate kit met wide-band Bosch sensor gekocht.
2 uitgangen zijn er precies genoeg en de sensor werkt direct met mijn Megasquirt...
Verder heb ik ook niet gekeken trouwens.
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 18:52
door Brul(tm)
Ik zat ook aan de innovate te denken, ten minste hier had ik mijn keuze op laten vallen.
Ben op zich wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen met andere producten.
Groetjes,
Marc
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 21:11
door matthijs
Je kan bij dat 14point7 ding best veel, wat ik vooral interessant vind is het volgende
3.6: EGT Gauge
This gauge shows your Exhaust Gas Temperature in [F], this gauge is only meaningful if you have a EGT probe attached.
Range is 50[F] to 2400[F].
3.7: Boost Gauge
This gauge shows the positive boost pressure of your engine in [PSI], this gauge is only meaningful if you have the
optional Boost sensor. Range is 3[PSI] to 33.6[PSI].
Wat je dus kan doen is een uitlaatgas temperatuur sensor aansluiten. Ik heb begrepen dat het op zich handige data is waar je bijvoorbeeld aan kan zien of er iets fout gaat. Dat fout gaan is overigens veelal verkeerde brandstof zuurstof verhouding wat je gewoon met de lambda kan zien.... Wel is het handig omdat de uitlaatgassen bij de lambda weer niet te hoog wordt, Die widebands kunnen er niet tegen. Weer aan de andere kant, de betreffende controller geeft lambda temperatuur door en houdt het ook constant, kan je ook weer wat aan zien.
Naast EGT kan je boost uitlezen, dit kan je vervolgens weer aan je ecu doorgeven.
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 21:30
door Michel75
Wat wil je ermee doen dan als ik vragen mag?
Wat is het doel van de set?
Ik weet omdat je onderdelen aan het verzamelen bent dat je een turbo gaat schroeven op je TS.
Kan je daarvoor niet beter een ECU nemen die deze zaken zelf direct meet en verwerkt?
Daarnaast is egt alleen handig om te loggen.
Als je daaraan merkt dat het misgaat, ben je al te laat... daarbij, je moet ook wel weten wat de juiste temperatuur is voor jouw motor.
Re: RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 22:12
door matthijs
Wat wil je ermee doen dan als ik vragen mag?
Wat is het doel van de set?
Ik weet omdat je onderdelen aan het verzamelen bent dat je een turbo gaat schroeven op je TS.
Op de eerste plaats hobby en interesse. Uiteindelijk doel is een duurzame turbo motor met hedendaagse techniek. Zoals ik al eerder vermelde lijkt het streven naar 200 pk mij het beste (in eerste instantie) Ik heb een grote electronica interesse dus dat moet er zoveel mogelijk op.
Kan je daarvoor niet beter een ECU nemen die deze zaken zelf direct meet en verwerkt?
Ik wil percee megasquirt om bovengenoemde reden. Ik heb op de megasquirt fora gelezen dat de JAW (just another wideband controller??) niet zo goed functioneert en dat je beter een stand alone kan nemen. Men zegt dat het niet moeilijker is in te bouwen.
Daarnaast is egt alleen handig om te loggen.
Als je daaraan merkt dat het misgaat, ben je al te laat... daarbij, je moet ook wel weten wat de juiste temperatuur is voor jouw motor.
Daarom ook deze vraag hier. Als ik kan kiezen tussen bijvoorbeeld de LC-1 of dat 14point7 ding en ze lijken even goed dan denk ik meer is beter, met het oog op de toekomst. Wat mij bijvoorbeeld prettig lijkt is de lambda waardes zichtbaar op een metertje als je rijdt. Als er ergens iets fout gaat kan je dat zien. Dat 14point7 ding heeft een niet al te tjoening look en kan discreet ergens weg gebouwd worden.
Maargoed, ik tast in het duister en wil me goed verdiepen in de materie voor ik de spullen ga aanschaffen, als ik alles op een rijtje zet dan gaat het een hoop geld kosten, zonde om dan een miskoop te doen.
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 22:45
door Michel75
Ja, exact, dus daarom de vraag, wat wil je met de set bereiken?
Die 200 pk haal je ook met je Megasquirt, zonder zo'n lambdaset, maar wat ik niet snap, is dat men zegt dat die wideband meter niet werkt.
Misschien omdat ze een JAW hebben gekocht en geen echte Bosch? Gewoon direct de Megasquirt ermee laten regelen, kan je ook autotune doen bij volgas en de fijnafstelling voor elkaar maken.
Beide sets hebben een metertje waarop je het kan aflezen en beiden kunnen op de MS en de kosten zijn op zich te overzien, dus eigenlijk moet je denk ik gewoon het setje die jij het mooist vindt kopen

RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 23:02
door matthijs
Ik denk dat het een setje wordt waar het meest te solderen valt

de LC-1 bevalt jou dus prima. Weet jij ook ongeveer hoe ver de lmabda van de turbo af moet zitten ivm temperatuur? Niet te dichtbij toch?
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 23:10
door Michel75
Die sensor kan bijvoorbeeld gewoon op de standaard plek, zou hem er niet te ver vanaf zetten, dan wordt ie niet warm genoeg.
Als je hem dichtbij de turbo zet, moet je alleen de delen (bedrading) buiten de uitlaat afschermen, de sensor kan wel tegen de uitlaatgastemperatuur.
De uitlaatgassen zijn na de turbo zelfs wat minder heet in vergelijk met een non-turbo door de energie die de turbo gebruikt om de inlaatlucht te pompen.
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 23:21
door matthijs
Ik heb de downpipe van de saab afgeslepen, past mooi op de turbo en daar zat de narrowband sensor zo:

RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 23:27
door Danny
Heb je het motorblok nog uit je kofferbak gekregen??

Re: RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 23:30
door matthijs
Heb je het motorblok nog uit je kofferbak gekregen??

Jah, ging prima, paar balkjes en schuiven maar. Wel lachen, ik vertelde mijn meisje; ik heb een onderdeeltje gekocht.....licht achterin....duur?...nee hoor, zit alleen wel een motor omheen

RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: do sep 02, 2010 23:40
door Danny
Ik blijf je project volgen,ben zeer benieuwd misschien ook leuk in mijn 164

RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: vr sep 03, 2010 10:51
door WhizzMan
Een controller? Je wilt toch alleen meten? Controleren doe je met je ECU. De Innovative is prima, doet wat ie moet doen, is robuust en goed geprijsd.
Dingen met dataloggers en zo kan je beter aan je ECU hangen en daar alle data uit halen. EGT is fijn om tijdens afstellen te kunnen meten en om de boel in limp-home mode te zetten als het fout gaat. Realtime daar op tunen werkt niet, daarvoor heb je teveel vertraging in de registratie zitten.
RE: Keuze lambda controller
Geplaatst: vr sep 03, 2010 12:27
door matthijs
Ok, ik heb het denk ik nog niet helemaal door. Ik ga er van uit dat je je lambda zonde niet direct op een standaard MSII kan aansluiten, maar dat je er een lambda controller er tussen moet zetten die de verwarming van de lambda regelt, en ook de calibratie plus uitlezing. Deze controller, bijvoorbeeld de LC-1 geeft dan een signaal van 0 tot 5 volt aan het ecu OF als je geen aftermarket ECU hebt een gesimuleerd 0-1 volt signaal om een narrowband lambda na te doen. Correct me if I'm wrong.
Wat ik ook leuk vind is dat die DIY SLC binnenkort ook de mogelijk heeft om ipv de data om te zetten naar analoge 0-5volt, de data over CAN-bus protocol direct een het ECU doorgeeft. Gaat ook met MS lukken... zeggen ze op dat forum.