matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

di sep 28, 2010 22:42

Ok, de linkjes van Dennis en de tips van Remco waren leerzaam met het volgende resultaat. Airbox is nu iets minder dan 3 liter en ziet er nu zo uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door matthijs op wo sep 29, 2010 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

mverhari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:44
Locatie: Arkel

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo sep 29, 2010 17:02

Ziet er zeer netjes en professioneel uit .
en zet mij maar op de lijst van afnemers
ben zelf ook aan het verzamelen voor een projektje
Ps. een goed topic met mensen die meedenken ipv afschijven
zeer informatief
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

do sep 30, 2010 19:25

Ok, ik moet alleen nog een uitslag maken van het alu blik. Ik ben bij sollid edge gewend dat je op een part klikt in de sheet metal extensie en het wordt plat.... Lukt niet in mn budget sollid pakket. Dus dat wordt ouderwets rekenen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 08:55

benieuwd naar eindresultaat, want moet nog een FMIC aansluiten , en zou mooi zijn als dit te combineren valt want hoef dan maar 1 keer pasklaar te maken qua leidingwerk :wink:

dus zet mij ook maar op de lijst van evt. afnemers 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 10:13

Moet jij je onderschrift niet aanpassen??? ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo okt 03, 2010 10:26

benieuwd naar eindresultaat, want moet nog een FMIC aansluiten , en zou mooi zijn als dit te combineren valt want hoef dan maar 1 keer pasklaar te maken qua leidingwerk :wink:

dus zet mij ook maar op de lijst van evt. afnemers 8)
Die intercooler maak ik me niet zo druk om. Achter de voor bumper zit een gapend gat, ruimte zat dus. Je kan op heel veel plekken van dat siliconen bochten spul kopen, in combinatie met wat alu pijpen moet dat lukken.

Ik heb een turbo van een saab gescoord, als je die zou monteren in een 75 dan zit de uitlaat downpipe aansluiting voor ipv achter. Achter zit de aansluiting bij een 75 turbo, die uitlaat loopt recht naar achter zo naar beneden. Ik meen ergens gezien te hebben dat ze daarom geen stuurbekrachtiging hebben. Ik wil dat liever wel, omdat ik anders weer achter een onbekrachtigd stuurhuis aan moet en dat mijn meisje er dan nog minder graag in rijdt.

De saab turbo heeft een aansluiting met een ronde pijp waar een velsrand op zit. Om die rand zit een flens die de pijp tegen de turbo drukt. Dat lijk mij een voordeel omdat ik nu alle kanten op kan. Ik wil recht naar beneden gaan, langs de motor steun en dan naar achter. Nog ergens zo'n flexibel deel er tussen en klaar.

Afbeelding
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 10:52

Een TB 75 heeft wel een stuurbekrachteginspomp,niet allemaal uiteraard,het leidingcircuit is gewoon wat anders gelegd,alle 4 cil servopompen zijn uitwisselbaar.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 11:18

Oh ok, wist ik niet. Ik heb alleen hier wel eens onbewust opgevangen dan er 75 turbo's zijn zonder. Maar goed, ik laat het gewoon zitten en ga voor langs. Weet iemand trouwens of er opbrengst verschillen zitten in de 75 pomp en die van een 164? Die op de 164 is zo'n compacte die ook in de 33 zit en volgens mij ook een later oude type spiders.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 11:23

Normaal gesproken kan je die schelpen wel verdraaien, waardoor je de turbo wel andersom kan monteren.
Je kan eens kijken of dat bij dit type ook lukt! :idea:

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo okt 03, 2010 11:30

Normaal gesproken kan je die schelpen wel verdraaien, waardoor je de turbo wel andersom kan monteren.
Je kan eens kijken of dat bij dit type ook lukt! :idea:
Ja kan. hoewel de turbo origineel bij de saab met het uitlaat spruitstuk flens gedeelte naar boven zit. Dat wil ik eigenlijk ook doen. Het is nou niet zo'n joekel dat hij niet tussen de kop en de motor steun past. Geen top mount dus. Het compressor gedeelte zit kwa uitgang ook niet slecht maar zal wel ietsjes verdraaid moeten worden. De inlaat daarentegen zit wel vervelend. Aan de schut bord kant dus. Ik wil niet zo'n open luchtfilter in de motor ruimte, zat meer te denken aan de accu weg te halen, een lucht filterhuis van een 1.8 te scoren en die te gebruiken. Accu kan mooi in de achterbak.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 12:26

Ik zou die turbo omdraaien zodat het uitlaatgedeelte weer naar achteren wijst...

Dit ook omdat je anders met je aanzuiging van koude lucht in de knoei komt. Bovendien is die uitlaat van de Saab slecht voor de flow met die bocht meteen na de turbo.

Dit is waarschijnlijk een T25 turbo overigens, gaat waarschijnlijk niet meer als een 250 pk opleveren. :( Zoeen heb ik er ook nog op mijn Saabblokje zitten.

Een flexibel stuk heb je overigens niet nodig hoor, zit origineel er ook niet ion bij een Tb. en aangezien de motor in de lengterichting ligt heb je het gekantel niet waarvoor je dat flexibele stuk zou moeten monteren. :wink:

Gewoon flink dikke pijp (ideaal iets van 70-76mm vanaf de turbo met zo min mogelijk bochten naar achteren toe. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 14:21

hier nog een leuk inlaatspruitstuk in wording... :wink:

D-kadett met iets van 700 pk met een toyota 4x4 bak eronder... 8) Het betere hobbywerk zeg maar. Kan niet, kan niet... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo okt 03, 2010 15:48

hier nog een leuk inlaatspruitstuk in wording... :wink:

D-kadett met iets van 700 pk met een toyota 4x4 bak eronder... 8) Het betere hobbywerk zeg maar. Kan niet, kan niet... :wink:
Gaaf project, mijn eerste auto was een B-kadett, leuke club de opelclub. Zaten ook een hoop C-kadett rijders bij die gekke dingen deden. Ik heb besloten dat ik een AC tig-las apparaat koop, enige probleem, aluminium heb ik nog nooit gelast. RVS wel maar dat is een eitje vergeleken bij alu. Ben wel meer van het tiggen dan van het miggen, op een of andere manier wordt het bij mij met Mig altijd een zootje.

Dat spruitstuk heeft een spleet over de lengte van het spruitstuk. Heb ik ook aan gedacht met een uitneembare plaat waar die pleet in zit zodat je wat kan spelen. Maar dan blijft de vraag, waar ga ik voor? Een goedkoop spruitstuk waar je alles mee kan of een duur ingewikkeld ding. Ik denk nog steeds, als ik er 10 of meer laat maken wordt het goedkoop, dat is mooi voor mij en voor anderen die het ook kunnen gebruiken.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 19:33

Aluminium lassen is op zich niet heel moeilijk hoor!
Gewoon het goede gas en draad hebben, dan ben je al ver op weg.
Even wat oefenen met wat strips en plaatjes voor je aan het echte werk begint.


Terug naar “Tuning onderwerpen”