Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 19:39

Wat geduld ook...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo okt 03, 2010 19:54

Gaaf project, mijn eerste auto was een B-kadett, leuke club de opelclub. Zaten ook een hoop C-kadett rijders bij die gekke dingen deden. Ik heb ook nog een c-kadett waar ik tzt een Saab turbo in ga hangen, motorsteunen e.d. zijn al af. 8)
Dat spruitstuk heeft een spleet over de lengte van het spruitstuk. Die spleet bedoelde ik een aantal postings terug. Die zorgt er voor dat de lucht gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld en omdat hij onder de kelken zit zorgt hij er ook voor dat er geen ongewenst rameffect ontstaat. :wink: [color] Heb ik ook aan gedacht met een uitneembare plaat waar die pleet in zit zodat je wat kan spelenDat gaat pas bij vele honderden pk's merkbaar effect opleveren :wink: . Maar dan blijft de vraag, waar ga ik voor? Een goedkoop spruitstuk waar je alles mee kan of een duur ingewikkeld ding. Ik denk nog steeds, als ik er 10 of meer laat maken wordt het goedkoop, dat is mooi voor mij en voor anderen die het ook kunnen gebruiken.het stuk extra buis dat benodigd is en het lassen daarvan zal geen honderden euro's kosten...


Overigens heb ik waarschijnlijk wel interesse in de losse kelken, daar kan ik mooi een inlaat voor mijn Saab motor mee maken. :oops:

AC/DC TIG apparaat is leuk speelgoed maar helaas ook duur speelgoed. :( Wil ik ooit nog wel hebben maat dat valt voorlopig nog ver buiten budget. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo okt 03, 2010 22:48

Gaaf project, mijn eerste auto was een B-kadett, leuke club de opelclub. Zaten ook een hoop C-kadett rijders bij die gekke dingen deden. Ik heb ook nog een c-kadett waar ik tzt een Saab turbo in ga hangen, motorsteunen e.d. zijn al af. 8)
Dat spruitstuk heeft een spleet over de lengte van het spruitstuk. Die spleet bedoelde ik een aantal postings terug. Die zorgt er voor dat de lucht gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld en omdat hij onder de kelken zit zorgt hij er ook voor dat er geen ongewenst rameffect ontstaat. :wink: [color] Heb ik ook aan gedacht met een uitneembare plaat waar die pleet in zit zodat je wat kan spelenDat gaat pas bij vele honderden pk's merkbaar effect opleveren :wink: . Maar dan blijft de vraag, waar ga ik voor? Een goedkoop spruitstuk waar je alles mee kan of een duur ingewikkeld ding. Ik denk nog steeds, als ik er 10 of meer laat maken wordt het goedkoop, dat is mooi voor mij en voor anderen die het ook kunnen gebruiken.het stuk extra buis dat benodigd is en het lassen daarvan zal geen honderden euro's kosten...


Overigens heb ik waarschijnlijk wel interesse in de losse kelken, daar kan ik mooi een inlaat voor mijn Saab motor mee maken. :oops:

AC/DC TIG apparaat is leuk speelgoed maar helaas ook duur speelgoed. :( Wil ik ooit nog wel hebben maat dat valt voorlopig nog ver buiten budget. :roll:


Als ik zelf ga lassen dan maakt het niet uit, maar ik ontwerp er van uitgaande dat ik het laat doen. Draai en freeswerk is overzichtelijk, las werk niet. Sommige aluminium lassers zeuren als ze plaat 3 mm op iets massiefs moeten lassen, anderen schijten alles aan elkaar. Dat is weer de reden dat ik behoudend aan het lassen ga als ik het al ga doen. Een budget AC/DC tig apparaat heb je al voor 1000 euro compleet, vraag me niet wat voor kwaliteit maar het doet de job. Het zou mooi zijn als jullie allemaal zo'n ding willen zodat ik het las apparaatje kan aanschaffen. (en wat natuurlijk rouleren gaat binnen de club...behalve als .....)

Geen probleem die kelken, als je wilt kan er ook een basis plaat met de juiste steek bij, scheelt weer frezen, boren veilen of zagen.

Ok heb hier een nieuw ontwerp wat ook redelijk goedkoop te maken is, vandaar geen poespas als over matig sollid molding radiusjes camfers en vrije vormen.

Afbeelding

Hevig geïnspireerd op wat ik zag bij die gekke Scandinaviërs en hun opels.
Laatst gewijzigd door matthijs op ma okt 04, 2010 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

zo okt 03, 2010 22:52

Oja, eventueel kan ik de kelken langer maken zodat deze net zoals bij de opel onder de kelken uitkomt. Ik heb ergens gelezen dat je boven de kelken minstens 1/2D kelk afstand moet houden, ik heb ook gelezen dat de meeste lucht vanaf de zijkanten de kelk instroomt. Misschien moet de box breder en platter.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo okt 03, 2010 23:22

...behalve als je een rechtse fucker bent dan he :P )
Laat de politiek er aub buiten :? ... Dat ik rechts gestemd heb zegt verder niets over mijn persoontje. :evil:
Geen probleem die kelken, als je wilt kan er ook een basis plaat met de juiste steek bij, scheelt weer frezen, boren veilen of zagen.
Eerst moet ik nog even kijken aan wat voor een maat inlaatkanalen ik gebonden ben en of ik er de ruimte voor heb om het zo te maken. :wink: Alleen de kelken is genoeg voor mij, de rest is geen probleem om even te maken. :wink:
Ok heb hier een nieuw ontwerp wat ook redelijk goedkoop te maken is, vandaar geen poespas als over matig sollid molding radiusjes camfers en vrije vormen.
AfbeeldingHevig geïnspireerd op wat ik zag bij die gekke Scandinaviërs en hun opels.
Beste tot nu toe.. :D Alleen idd die kelken langer maken zodat de gleuf er echt onder valt. Ik dacht trouwens minimaal 1x doorsnede vrijhouden boven de kelk. En die sleuf stonden ook maten voor, ik geloof van hart eerste inlaatkanaal naar hart laatste inlaatkanaal en dan 25-30mm breed. Stond volgens mij ergens in een van de linkjes in dit topic... :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

ma okt 04, 2010 12:16

Laat de politiek er aub buiten :?
Je hebt gelijk, was overigens niet de bedoeling dat jij je aangesproken voelt, of je moet jezelf een f..... vinden? :P



Beste tot nu toe.. :D Alleen idd die kelken langer maken zodat de gleuf er echt onder valt. Ik dacht trouwens minimaal 1x doorsnede vrijhouden boven de kelk. En die sleuf stonden ook maten voor, ik geloof van hart eerste inlaatkanaal naar hart laatste inlaatkanaal en dan 25-30mm breed. Stond volgens mij ergens in een van de linkjes in dit topic... :oops:
Ik ga er nog even mee stoeien. Ik had zelf beredeneerd dat de spleet op zn minst het oppervlakte van de gasklep moet hebben. Dat heb ik dus aangehouden.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma okt 04, 2010 18:11

Geen probleem :wink: , vind mezelf geen fucker, wel een frotter... :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma okt 04, 2010 22:00

Afbeelding

Alleen als conische pijp te krijgen is, anders is het met draaien te duur en met hobbyen te tijdrovend. Heb een adresje gevonden die het leveren, even afwachten of ze iets hebben dat ik kan gebruiken.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma okt 04, 2010 22:11

Conische pijp waarvoor? :? Die buis waar de gasklep op komt kun je toch schuin in de lengte doorzagen en dan erop lassen?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

ma okt 04, 2010 22:18

Conische pijp waarvoor? :? Die buis waar de gasklep op komt kun je toch schuin in de lengte doorzagen en dan erop lassen?
Ja kan, als dit niet lukt :P

Maar dit is toch prachtig om te zien?
Afbeelding
Afbeelding
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma okt 04, 2010 22:28

Is prachtig om te zien idd maar dat is ook een gegoten spruitstuk... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma okt 04, 2010 22:40

Ja zag ik al, beide. Dat gieten heb ik in mijn WTB verleden alleen met kunststof laten doen, en toen was ik voor de (mechanische) matrijs alleen al 45k kwijt. Geen idee wat het kost om alu te laten gieten, ze bestaan wel die bedrijven, zelf met cnc zandmal maak machines... Ben wel bang dat het buiten het hobby budget valt.

Op zich zou het wel prachtig zijn om iets te laten gieten, hoef je alleen maar om de wand dikte te denken. Ik zou dan een standaard airbox met zo'n mooie aanvoerpijp laten maken, de onderkant openlaten en schoon frezen, en zo'n plaat maken als ik getekend heb met kelken. Dan kan je de box en-masse laten maken en de inhoud variëren door ze verschillend te frezen, kan je aan de hand van wat voor basis plaat je erin schroeft later ook de steek van de kelken nog variëren.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma okt 04, 2010 22:52

Klant van ons doet dat... Brabant Alucast, spuiten diverse delen zoals koppelingshuizen en carterpannen. Maar als je die matrijzen ziet weet je al dat het te duur is. :cry:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

di okt 05, 2010 21:14

volg het project stilletjes en kan helaas weinig mee lullen
maar kan natuurlijk wel een filmpje posten ter inspiratie: http://www.youtube.com/watch?v=D8U3lHDG ... re=related
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

wo okt 06, 2010 12:13

volg het project stilletjes en kan helaas weinig mee lullen
maar kan natuurlijk wel een filmpje posten ter inspiratie: http://www.youtube.com/watch?v=D8U3lHDG ... re=related
Ha, de gtv in het filmpje kan mooi een nieuw spruitstuk gebruiken :)
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Terug naar “Tuning onderwerpen”