Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo okt 27, 2010 17:43

Goed boek.. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

wo okt 27, 2010 17:45

Wat dacht je hiervan dan? :D

Het begint weer een beetje interessant te worden op alfagtv6.com de laatste tijd.. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

wo okt 27, 2010 18:00

Wat dacht je hiervan dan? :D

Het begint weer een beetje interessant te worden op alfagtv6.com de laatste tijd.. :)
Echt gave projecten, het komt gerust wel goed hoor, binnenkort maar eens naar die verspaner om de deeltjes te laten maken. Eerst voor de mooiste vrouw van Nederland, oftewel de vrouw die mij fataal werd een koppakking repareren van een rover 45. Helaas kan ik haar niet besmetten met het alfa virus en heeft ze iets met engelse autos. Zal wel door dat hout op het dashboard komen. Ik ben allang blij dat ze geen golf of 206 wil.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo feb 09, 2011 11:59

Hoe staat het met het project?
Lang geen update gezien.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

ma feb 14, 2011 22:05

@Alfasud

Beetje druk gehad met mijn werk en met de auto van mijn meisje.

Heb zitten nadenken over de opzet. Op zich lijkt me het laatste ontwerp een goed idee alleen veel te duur om te maken. Goed te doen als het voor jezelf is en genoeg tijd om een weekend alu te bakken en braden maar dat wil ik niet. Het een nieuw plannetje maar dat moet ik eerst even uitwerken.

Binnenkort maar weer ff bij Dre langs... is ie nog steeds ge-bant?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

di feb 15, 2011 23:22

Afbeelding

Het wordt lekker simpel en universeel. Was er niet iemand die alleen de hoorntjes wilde? Ik laat het over een week maken.

Voor de rest ga ik dit doen.

http://www.youtube.com/watch?v=VodfQcrXpxc

Er komt alleen nog een adapter bij voor het gasklep huis van alu. Ik moet de rest nog even tekenen. De mal laat ik deels frezen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo feb 16, 2011 18:31

Geweldig om dat zo te zien gemaakt worden (en resultaat mag er wezen...)

Kan je een indicatie van de totale kosten bijhouden (denk dat er meer zijn die interesse hebben om carbon parts te maken)

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo feb 16, 2011 19:55

Hiya Charles

Kosten zijn juist de reden dat ik ga hobbien met Carbon. Als je een goede airbox laat lassen wordt het duur. Ik dacht zelf eigelijk nooit aan carbon terwijl het best kan. Ik wist ook niet dat het prima te doen is. Ik laat gewoon twee mallen frezen en dan kan ik er zoveel maken als ik wil ;)
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo feb 16, 2011 20:44

Die iemand voor alleen hoorntjes zal ik wel zijn. :wink:

Als je mij de maten en prijs even doorgeeft laat ik je weten of ik er iets mee kan. :wink: Als het een bruikbare maat is heb ik misschien nog wel iemand die er 5 ( Audi 5 cilinder :wink: ) nodig heeft. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za feb 19, 2011 22:23

Misschien kunnen jullie even meedenken.

Tot nog toe deed ik een redelijk simpele simulatie van een constante luchtroom van 5 m3 per minuut wat nattevingerig overeen komt met een motor op 5000 tot 6000 toeren en een turbo met 1bar overdruk.

Dat is natuurlijk geen echte simulatie, om het ietsje beter te maken wil ik een onderdruk op ieder pijpje zetten met een sinusvorm die overeenkomt met het karakter van de nokkenas.

Ik moet dus daarvoor weten op welk deel van een periode en hoe lang er wat voor onderdruk is.

Het zal geen ultieme simulatie zijn, dan had ik de hele motor moeten tekenen en in de simulatie gooien maar het moet leuk blijven he? Ik denk dat ik nu sowieso een goed spruitstuk heb dat ieder pijpje van evenveel lucht voorziet (plaatjes komen later)

Wat mij denk ik niet gaat lukken is de puls karakteristiek meenemen. Ik heb op verschillende Fora gezien dat dit al erg moeilijk is voor de expert oftewel extreem lastig voor de leek als ik.

Wie heeft er een idee?

Dit is een beetje het idee: http://www.youtube.com/watch?v=vIxK6K-XSGU maar dan niet met solidworks, ik teken in alibre en gebruik CFdesign maar dat maakt niet zoveel uit.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

wo feb 23, 2011 23:53

Ik wil graag ff meedenken, wat wil je uiteindelijk bereiken met de simulatie?

Zo zou ik het doen (en ik haal dit uit de boekjes, ben geen ervaringsdeskundige):

Ik maak even een aantal aannames: de diameter van de kelkjes staat vast, moet gelijk zijn aan de diameter van de inlaatpoort op het blok (of waar deze aansluit) en verder zijn ze recht.

Wat dan nog open staat is de ideale lengte van de kelken. Je wil dat de lucht gaat resoneren op het punt waarop je motor zijn maximale koppel moet geven. Dit punt is even kort door de bocht afhankelijk van de samenwerking nokkenas, uitlaat spruitstuk en inlaat. Nu valt de meeste winst te behalen door te zorgen dat op het moment dat de zuiger omhoog beweegt en de uitlaatklep weer gaat sluiten, er alsnog lucht naar binnen te krijgen. Op dat moment heb je dus geen onderdruk bij je klep, maar juist een bovendruk (de zuiger beweegt omhoog en begint de lucht te samen te persen). Als je kelkje op dat moment aan het resoneren is creeer je dus een hogere druk in je inlaat kanaal, waardoor je alsnog lucht de cilinder in kan sturen. Op deze manier kan je zonder turbo dacht ik tot 1,3/1,4 bar overdruk komen en met turbo dus meer.

Deze lengte kan je (ongeveer) ook met de hand berekenen:

S/L = ( (n*4*pi) / (a*60) )^2 * Vm

Met:

n (rpm) toerental waarop je maximale koppel wil hebben, hiervoor zou ik naar de gegevens van de nokkenas nemen
a (cm/s) de geluidssnelheid, als de inlaat temperatuur van de lucht 20 graden (ik weet niet of dit reeel is voor een turbo met intercooler) is ongeveer 34300 cm/s, deze snelheid kan wel wat verschillen maar maakt niet heel veel verschil
S (cm^2) dwarsoppervlak van de kelk, dit weet je omdat de diameter bekend is
L (cm) lengte van de kelk
Vm (cm^3) gemiddelde slagvolume

Het gemiddelde slagvolume is te berekenen met:

Vm = (V/2)*(r+1)/(r-1)

V (cm^3) slagvolume, in het geval van een turbo 290.86 cm^3
r (-) compressieverhouding (ik neem hiervoor 7.5)

Ik kom uit op Vm= 290.86 cm^3

Stel, je wil het maximale koppel op 5500 rpm, dan kom ik uit op een verhouding van diameter kelk/lengte kelk van 0.328

Weet niet wat de diameter is van de kelk, maar bij 40 mm houdt dat in een lengte van 12.2 cm.

Verder zorgen dat de kelkjes in een groot plenum hangen, dat ze elkaar qua schokgolven niet in de weg zitten.

Wil je het toch met CFD doen, dan wordt het een moeilijker verhaal, de maximale druk valt namelijk niet samen met je maximale lift en is ook weer afhankelijk van wat de zuiger doet. Maar je kan bijvoorbeeld wel aannemen dat dit ongeveer halverwege maximale lift en gesloten klep is (geen idee of dit klopt). Je zou als sinus de exacte vorm van de nokkenas over kunnen nemen en als maximale druk je 1 bar overdruk nemen en als minimale druk op 0 bar overdruk.

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is geworden en nogmaals ik ben geen ervaringsdeskundige.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

do feb 24, 2011 00:30

Ik wil graag ff meedenken, wat wil je uiteindelijk bereiken met de simulatie?
Een spruitstuk maken met een zo net mogelijke luchtverdeling voor een turbo motor. Super dat je mee wilt denken!

Weet niet wat de diameter is van de kelk, maar bij 40 mm houdt dat in een lengte van 12.2 cm.

Verder zorgen dat de kelkjes in een groot plenum hangen, dat ze elkaar qua schokgolven niet in de weg zitten.
Het is voor mij iets te laat om heel aandachtig mee te rekenen. Wat ik had begrepen van de lengte van de kelkjes is dat de enige reden dat je ze lang wilt hebben op een turbo motor voor betere prestaties off boost. Ik heb uit andere informatie dat je bij 19.3 cm vanaf je klep tot de rand kelk een piek hebt op 10.000 toeren. Voor elke 1000 toeren lager moest je 4,3 cm verlengen. Dit is een grove berekening en er zijn nog honderden andere factoren. Als je naar het origineel kijkt dan zie ik dat het ongeveer 18 cm is tot de rubbers en dan nog 22 tot de originele airbox. Het is dus origineel rond de 40 cm. Waar zit de koppel piep bij een originele TS?

Nu het dilemma; Als mijn redenatie klopt en ik wil off boost betere prestaties dan worden ze echt rete lang. Ik denk dat het voor een tubo motor makkelijker en handiger is te zorgen dat je turbo snel opspoelt. Daarnaast werken erg lange pijpjes weer negatief betreft de flow op hoge toeren

Wil je het toch met CFD doen, dan wordt het een moeilijker verhaal, de maximale druk valt namelijk niet samen met je maximale lift en is ook weer afhankelijk van wat de zuiger doet. Maar je kan bijvoorbeeld wel aannemen dat dit ongeveer halverwege maximale lift en gesloten klep is (geen idee of dit klopt). Je zou als sinus de exacte vorm van de nokkenas over kunnen nemen en als maximale druk je 1 bar overdruk nemen en als minimale druk op 0 bar overdruk.

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is geworden en nogmaals ik ben geen ervaringsdeskundige.
Het probleem dat ik nu heb is dat ik alleen maar cfd uitvoer met een theoretische volume stroom het spruitstuk in. Op zich wel goed te zien of het netjes over de aanvoerkelkjes verdeelt wordt maar in het echt zullen er onderdrukken zijn in de volgorde van cilinders 1342

Nog een simulatie en ik ga slapen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo feb 27, 2011 18:10

Het kan inderdaad goed dat dit effect veel minder weegt bij een turbo-blok, omdat je de overdruk toch al hebt (hoewel ik daarover niet helemaal overtuigd ben, aangezien de druk in de cilinder zelf ook hoger is en het druk-verschil tussen inlaat en cilinder nog steeds ongeveer hetzelfde is als bij een normale motor).
In dat geval wil je zo min mogelijk weerstand op je flow hebben, dan kan je wel wat simulaties draaien met verschillende ruw-heden van de buizen.

Om de volume-flow precies te weten, kan je op zoek gaan naar een originele ECU-map van een TS. Als je de air/fuel ratio weet bij het toerental waarop je het wil uitrekenen en de hoeveelheid brandstof ingespoten dan kan je de volume-stroom lucht terugrekenen.

Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt ;-)

Groetjes

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

zo feb 27, 2011 19:34

Het kan inderdaad goed dat dit effect veel minder weegt bij een turbo-blok, omdat je de overdruk toch al hebt (hoewel ik daarover niet helemaal overtuigd ben, aangezien de druk in de cilinder zelf ook hoger is en het druk-verschil tussen inlaat en cilinder nog steeds ongeveer hetzelfde is als bij een normale motor).
In dat geval wil je zo min mogelijk weerstand op je flow hebben, dan kan je wel wat simulaties draaien met verschillende ruw-heden van de buizen.

Om de volume-flow precies te weten, kan je op zoek gaan naar een originele ECU-map van een TS. Als je de air/fuel ratio weet bij het toerental waarop je het wil uitrekenen en de hoeveelheid brandstof ingespoten dan kan je de volume-stroom lucht terugrekenen.

Je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt ;-)

Groetjes
Ik heb altijd geleerd dat het niet percee glad hoeft te zijn, denk maar aan een golf balletje en het verhaal achter de putjes.

Met een atmosferische motor speelt een goede verdeling veel minder mee. Dan is het belangrijk dat de lucht zo goed mogelijk flowed en versneld (kelkjes met een vernauwing) Daarnaast speelt die resonantie ook erg mee. Met turbos heb je het probleem dat bij een traditioneel spruitstuk de achterste cilinder van de airbox te rijk geblazen wordt vandaar dit project.

Je ziet op internet soms gedrochten van spruitstukken langskomen zoals stalen pijpen met buisjes erop gelast. Ik ben behoorlijk lomp begonnen hier met ontwerpen en die dingen waren echt slecht in de simulaties. Wat erg mooi werkt is deze vorm:


Afbeelding

Die heeft guillietaevo al eens laten zien. Ook in mijn simulaties werkt dat wel mooi.[/img]
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Terug naar “Tuning onderwerpen”