Pagina 1 van 2
155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: di aug 17, 2010 15:43
door matthijs
Past dat? Ik bedoel de latere 155 8v TS'en. Dit ivm een wat lagere compressie.
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 11:50
door matthijs
Ok misschien iets te beknopt.
Als ik een lagere compressie wil, 1 naar 8, dan kan je 155, lees ik hier vaag, op affaBB etc. Alleen nergens zie ik foto's of verhalen van iemand die het gedaan of gepast heeft. Ik vraag me dus af of het kan. Heb namelijk een saab 9000 donor staan met een turbo erop die vrij recent gereviseerd is. De saab zelf is er een beetje omheen weggeroest.
Het idee (duhh) een turbo motor bouwen, niet omdat het zo handig is, of omdat het makkelijk is, gewoon omdat het leuk is. Mijn inlaat projectje was soort van getekend en heb machine uren bij een frezer daarvoor geregeld maar heb nu zoiets, ik kan net zo makkelijk die frezer flensjes voor turbo motoren laten frezen.
Dus, kan het? Er zijn hier toch ook geblazen 2 liters? Hoe doen jullie dat? Die lagere compressie?
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 12:03
door GiuliaCorse
Als je toch de machinerie voor handen hebt, stukje van de zuigers af draaien. Of zuigers van een VW Golf 2.0 kopen (of waren het de zuigers van een BMW 325, haal ze altijd door elkaar)
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 12:47
door matthijs
Wat is het voordeel tegenover 3 mm kortere drijfstang? Ik wil geen gekkigheid uithalen ofzo.. 180 tot 200 pk vind ik best. Krijg je dan geen gezeur met gaten in de zuiger?
Re: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 12:47
door Bullettooth
Past dat? Ik bedoel de latere 155 8v TS'en. Dit ivm een wat lagere compressie.
Just a guess, maar volgens mij gaat het andersom wel.
Dus 75 2.0 Ts drijfstangen in een 155 2.0 Ts, dan heb je een lage compressie. Andersom niet.
De 75 is een NORD 1962 cm3 (84x88.5) en de 155 is een 1995cm3 (84x90).
Edit, ik zat aan de kruk te denken................... Die 'moet andersom', maar idd de drijfstangen........
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 14:01
door matthijs
Aha, dat is dan een hoop gekloot want dat blok heeft andere maten.
Over welk type bmw hebben we het dan? De 84 mm zuigers die ik vind zijn 4 kleppen per cilinder, maakt dat uit?
EDIT: ik zie het al, BMW e30 325 Dat oude type dus tot 92.
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 15:28
door bralfa
Volgens mij kan t wel..... Bij de 155 1.7/1.8 is de boring ook 84... dus moet de slag automatisch minder zijn. Maar of het verschil in de kruk of de drijfstangen zit??? Geen idee
Maar dan zou je ook kunnen overwegen drijfstangen van een 1.6 nord te nemen. Deze zijn uit mijn hoofd ook korter dan die van een ts
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 16:07
door matthijs
Als de boring hetzelde is dat moet de slag korter zijn... en als dat zo is dan moet de drijfstang haast wel korter zijn, als het onderblok even hoog of lager is...
Nord klinkt goed... Is op zich leuker om het meer "alfa" te houden. Vraag me dan wel weer af hoe diep de zuigers in de bussen zakken. Moeten natuurlijk niet op iets gaan stuiteren.
Die BMW zuigers zijn niet optimaal. Bij BMW staan de kleppen niet in lijn maar versprongen. Minder fraai, hoewel ik niet heel erg bang ben dat kleppen de cilinders gaan raken als het iets lager te staan komt.
Heeft iemand ergens de specs van een TS drijfstang en een 1.6 Nord drijfstang? (of nog mooier, een voorbeeld setje)
Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 18:59
door giuliettaevo
Als de boring hetzelde is dat moet de slag korter zijn... en als dat zo is dan moet de drijfstang haast wel korter zijn, als het onderblok even hoog of lager is...
slag korter betekent dat de zuiger minder ver komt. Als het blok even hoog is moet dan dus of de drijfstang langer zijn of de zuigerpen lager in de zuiger gemonteerd zitten...

Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 19:35
door Michel75
Dus, kan het? Er zijn hier toch ook geblazen 2 liters? Hoe doen jullie dat? Die lagere compressie?
Standaard compressie, 0,5bar overdruk, 200pk & 275Nm....
En 240Nm bij stationair toerental voorhanden als je het gaspedaal aanraakt.
RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 20:24
door giuliettaevo
Boost it baby...

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 22:29
door matthijs
Lekker zo'n boost.
Is de auto nog een beetje normaal rijdbaar als je de compressie niet verlaagd? Ik wil sowieso gaan megasquirten dus dat komt wel goed.
Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 22:31
door matthijs
slag korter betekent dat de zuiger minder ver komt. Als het blok even hoog is moet dan dus of de drijfstang langer zijn of de zuigerpen lager in de zuiger gemonteerd zitten...

Sjit ja, dacht de verkeerde kant op. Daarom zal de 2 liter wel aldoor genoemd zijn in verschillende fora.
Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: wo aug 18, 2010 22:49
door giuliettaevo
Lekker zo'n boost.
Is de auto nog een beetje normaal rijdbaar als je de compressie niet verlaagd? Ik wil sowieso gaan megasquirten dus dat komt wel goed.
Jep, rijdt net als nu alleen met wat meer 'ooomph' bovenin.

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts
Geplaatst: do aug 19, 2010 11:34
door Michel75
In mijn geval dus onderin ook al "oomph".
Dat lukt je met een turbo niet, maar met de turbo haal je wel makkelijker meer piekvermogen.