matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

155 drijfstangen in een 75 ts

di aug 17, 2010 15:43

Past dat? Ik bedoel de latere 155 8v TS'en. Dit ivm een wat lagere compressie.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 11:50

Ok misschien iets te beknopt.

Als ik een lagere compressie wil, 1 naar 8, dan kan je 155, lees ik hier vaag, op affaBB etc. Alleen nergens zie ik foto's of verhalen van iemand die het gedaan of gepast heeft. Ik vraag me dus af of het kan. Heb namelijk een saab 9000 donor staan met een turbo erop die vrij recent gereviseerd is. De saab zelf is er een beetje omheen weggeroest.

Het idee (duhh) een turbo motor bouwen, niet omdat het zo handig is, of omdat het makkelijk is, gewoon omdat het leuk is. Mijn inlaat projectje was soort van getekend en heb machine uren bij een frezer daarvoor geregeld maar heb nu zoiets, ik kan net zo makkelijk die frezer flensjes voor turbo motoren laten frezen.

Dus, kan het? Er zijn hier toch ook geblazen 2 liters? Hoe doen jullie dat? Die lagere compressie?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 12:03

Als je toch de machinerie voor handen hebt, stukje van de zuigers af draaien. Of zuigers van een VW Golf 2.0 kopen (of waren het de zuigers van een BMW 325, haal ze altijd door elkaar)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 12:47

Wat is het voordeel tegenover 3 mm kortere drijfstang? Ik wil geen gekkigheid uithalen ofzo.. 180 tot 200 pk vind ik best. Krijg je dan geen gezeur met gaten in de zuiger?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 12:47

Past dat? Ik bedoel de latere 155 8v TS'en. Dit ivm een wat lagere compressie.
Just a guess, maar volgens mij gaat het andersom wel.

Dus 75 2.0 Ts drijfstangen in een 155 2.0 Ts, dan heb je een lage compressie. Andersom niet.


De 75 is een NORD 1962 cm3 (84x88.5) en de 155 is een 1995cm3 (84x90).


Edit, ik zat aan de kruk te denken................... Die 'moet andersom', maar idd de drijfstangen........
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 14:01

Aha, dat is dan een hoop gekloot want dat blok heeft andere maten.

Over welk type bmw hebben we het dan? De 84 mm zuigers die ik vind zijn 4 kleppen per cilinder, maakt dat uit?

EDIT: ik zie het al, BMW e30 325 Dat oude type dus tot 92.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 15:28

Volgens mij kan t wel..... Bij de 155 1.7/1.8 is de boring ook 84... dus moet de slag automatisch minder zijn. Maar of het verschil in de kruk of de drijfstangen zit??? Geen idee

Maar dan zou je ook kunnen overwegen drijfstangen van een 1.6 nord te nemen. Deze zijn uit mijn hoofd ook korter dan die van een ts
Shut up and ride!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 16:07

Als de boring hetzelde is dat moet de slag korter zijn... en als dat zo is dan moet de drijfstang haast wel korter zijn, als het onderblok even hoog of lager is...

Nord klinkt goed... Is op zich leuker om het meer "alfa" te houden. Vraag me dan wel weer af hoe diep de zuigers in de bussen zakken. Moeten natuurlijk niet op iets gaan stuiteren.

Die BMW zuigers zijn niet optimaal. Bij BMW staan de kleppen niet in lijn maar versprongen. Minder fraai, hoewel ik niet heel erg bang ben dat kleppen de cilinders gaan raken als het iets lager te staan komt.

Heeft iemand ergens de specs van een TS drijfstang en een 1.6 Nord drijfstang? (of nog mooier, een voorbeeld setje)
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 18:59

Als de boring hetzelde is dat moet de slag korter zijn... en als dat zo is dan moet de drijfstang haast wel korter zijn, als het onderblok even hoog of lager is...
:shock:

slag korter betekent dat de zuiger minder ver komt. Als het blok even hoog is moet dan dus of de drijfstang langer zijn of de zuigerpen lager in de zuiger gemonteerd zitten... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 19:35

Dus, kan het? Er zijn hier toch ook geblazen 2 liters? Hoe doen jullie dat? Die lagere compressie?
Standaard compressie, 0,5bar overdruk, 200pk & 275Nm....
En 240Nm bij stationair toerental voorhanden als je het gaspedaal aanraakt.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 20:24

Boost it baby... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 22:29

Lekker zo'n boost.

Is de auto nog een beetje normaal rijdbaar als je de compressie niet verlaagd? Ik wil sowieso gaan megasquirten dus dat komt wel goed.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 22:31


:shock:

slag korter betekent dat de zuiger minder ver komt. Als het blok even hoog is moet dan dus of de drijfstang langer zijn of de zuigerpen lager in de zuiger gemonteerd zitten... :wink:
Sjit ja, dacht de verkeerde kant op. Daarom zal de 2 liter wel aldoor genoemd zijn in verschillende fora.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

wo aug 18, 2010 22:49

Lekker zo'n boost.

Is de auto nog een beetje normaal rijdbaar als je de compressie niet verlaagd? Ik wil sowieso gaan megasquirten dus dat komt wel goed.
Jep, rijdt net als nu alleen met wat meer 'ooomph' bovenin. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 155 drijfstangen in een 75 ts

do aug 19, 2010 11:34

In mijn geval dus onderin ook al "oomph".
Dat lukt je met een turbo niet, maar met de turbo haal je wel makkelijker meer piekvermogen.

Terug naar “Tuning onderwerpen”