Pagina 1 van 37

TUNING 105

Geplaatst: ma dec 27, 2004 00:16
door Andretti Molletti
Omdat we aardig opweg waren met dit onderwerp lijkt het me leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
:D

Zie ook: http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2789

Geplaatst: ma dec 27, 2004 00:45
door @lfa@lgra
Kopieeren is gemakkelijker, maar ja.

We hebben het gehad over de Watt configuratie. Inmiddels ben ik aandig wat wijzer geworden en het probleem zit em simpel gezegd in een te zwakke constructie van de kofferbakbodem. Er moet dus uitgeweken worden naar de meer ingewikkelde versie met een hulpframe wat gebruikt maakt van onder andere de voorste ophangpunten van de T-bar. Niet eenvoudig, maar wel mogelijk. Als ik mijn ideen nader heb uitgewerk zal ik ze hier wel weer even neerplakken zoals dat vanouds gebruikelijk was. :D :D

Geplaatst: ma dec 27, 2004 04:35
door kai
Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen twee spacers te laten draaien voor mn grote Opelt remschijven. Moet ze alleen nog even ophalen dus later meer ...

Balanceren van draaiend gedeelte

Geplaatst: ma dec 27, 2004 11:22
door Blu Ollandese
Wat ik nog heb laten doen aan mijn 105 (Giulia 1300 ti) is het volledig draaiend gedeelte laten balanceren, en het vliigwiel laten verlichten voor straatgebruik...

wat werd er gebalanceerd?:

-voorste poulie
-Krukas (met oliepomptandwiel & onderste distr. tandwiel erop) (is ook gecontroleerd op rechtheid)
-Drijfstangen (deze werden ook "gepolished", zien er in ieder geval glad uit)
-Zuigers + zuigerasjes
-Vliegwiel (+ 1,5 kg eraf)
-Drukgroep

Alle onderdelen werd binnen de 0,1 gr. van elkaar uitgebalanceerd.

Einde januari hoop ik te vertellen wat het effect is...

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:17
door Andretti Molletti
Drijfstangen polishen of shotpeenen??

Normaliter worden ze geshotpeened... dat is stralen met metalen balletjes..soort koudsmeden waardoor de oppervlaktestructuur veranderd en er minder kans is op beginnende scheurtjes..
Polishen geeft in principe het zelfde effect ... geen krasjes meer, maar geeft geen structuurverandering aan het oppervlak.

Shotpeenen heeft de voorkeur, maar er wordt gezegd dat je dat maar één keer mag doen anders wordt het teveel van het goede en werkt het averrechts...

tuning bertone

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:32
door duke
Bij een junior zit de ventilator vast op de waterpomp. Bijgevolg draait ie altijd mee. Slorpt dit veel vermogen op? Kan dit oplopen tot enkele pk's of blijft het beperkt tot 500 W? Wat is het meest effectief: overdruk voor de radiator of onderdruk achter de radiator? Hoe zit het met het energieverbruik van een mechanische benzinepomp?

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:35
door Andretti Molletti
Das een leuke!

Inderdaad hoor je de wildste verhalen... ik heb het nooit gemeten, maar minimaal 3 pk bij hoge toerentallen scheelt die fan wel!
Als je een electrische fan monteerd scheelt dat dus weer zo'n 3 pk of meer aan de krukas!

Eeen benzinepomp mechanisch geen idee, maar elektrisch trekt ongeveer 4 ampere... das 12x4=48Wat... dus elektrisch lijkt me minder vermogensverlies dan mechanisch...

Geplaatst: ma dec 27, 2004 20:07
door @lfa@lgra
Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen twee spacers te laten draaien voor mn grote Opelt remschijven. Moet ze alleen nog even ophalen dus later meer ...
Hey Kaip. Wat is et geworden??? Alu of BPS :lol:

Wat kosten ze??? Heb inmiddels een neef op de Zeevaartschool in Terschelling die ook wel een paar wil draaien.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 20:10
door @lfa@lgra
Das een leuke!

Inderdaad hoor je de wildste verhalen... ik heb het nooit gemeten, maar minimaal 3 pk bij hoge toerentallen scheelt die fan wel!
Als je een electrische fan monteerd scheelt dat dus weer zo'n 3 pk of meer aan de krukas!

Eeen benzinepomp mechanisch geen idee, maar elektrisch trekt ongeveer 4 ampere... das 12x4=48Wat... dus elektrisch lijkt me minder vermogensverlies dan mechanisch...

Alfa Owners bible spreekt over 7 Bhp winst door de fan te laten vervallen. Electrisch ben je dus per definitie beter uit.

Er was trouwens iemand op het forum die zowel geen electrische fan, als normale fan gemonteerd had en zonder noemenswaardige thermische problemen scheen rond te rijden. :?: :?:

Geplaatst: ma dec 27, 2004 20:53
door Blu Ollandese
@ Andretti: tja, op hun "balanceringsbewijsje" staat duidelijk polishen...dus geen "shotpeenen", of ze daar een speciale reden voor hadden weet ik niet...

Ik zal het ze eens vragen als ik aan de 2L begin... kom ik meteen zeer professioneel over... :wink:

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat...alhoewel mijn hoofdreden voor het balanceren wel degelijk de levensduur van de motor verhogen was...maar ik kon het niet laten om het vliegwiel ook te laten verlichten...dus weet ik niet of ik een langere levensduur zal verkrijgen...

Zolang het maar FUN is!!!!!

Geplaatst: ma dec 27, 2004 21:52
door Giulia2000TS
Das een leuke!

Inderdaad hoor je de wildste verhalen... ik heb het nooit gemeten, maar minimaal 3 pk bij hoge toerentallen scheelt die fan wel!
Als je een electrische fan monteerd scheelt dat dus weer zo'n 3 pk of meer aan de krukas!

Eeen benzinepomp mechanisch geen idee, maar elektrisch trekt ongeveer 4 ampere... das 12x4=48Wat... dus elektrisch lijkt me minder vermogensverlies dan mechanisch...
electrische fan , CHECK! ;) met de juiste setup draait hij ook nog eens weinig........
electrische pomp, CHECK! ;) is trouwens ook nog toerenafhankelijk dus.......

Geplaatst: di dec 28, 2004 00:16
door Giulia Bianca
@Blu Ollandese

Waar heb je dit laten doen ???, dynamisch of statisch

Geplaatst: di dec 28, 2004 02:59
door Andretti Molletti
Statisch lijkt me niet zo zinvol... dat kan je eventueel ook nog zelf ;)
(tuurlijk is statisch beter dan niet, maar t gaat toch om t dynamisch balanceren)

Geplaatst: di dec 28, 2004 10:20
door @lfa@lgra
@ Andretti: tja, op hun "balanceringsbewijsje" staat duidelijk polishen...dus geen "shotpeenen", of ze daar een speciale reden voor hadden weet ik niet...



Ik ben wel benieuwd naar het resultaat...alhoewel mijn hoofdreden voor het balanceren wel degelijk de levensduur van de motor verhogen was...maar ik kon het niet laten om het vliegwiel ook te laten verlichten...dus weet ik niet of ik een langere levensduur zal verkrijgen...
!
Hoeveel heb je van het vliegwiel afgehaald????

Geplaatst: di dec 28, 2004 14:38
door Blu Ollandese
@ Giulia Bianca: Het uitbalanceren gebeurde bij Dynamequil te Brussel (http://www.dynamequil.com), het balanceren gebeurde uiteraard dynamisch. Ze werden me aangeraden door 2 vss partijen; het bedrijf dat mijn onderblok volledig reviseerd (A'pen), en een Alfa Romeo garage die zelf met 75's raced.


@@lfa@lgra: het vleigwiel werd met 1,5 kg verlicht...ik heb op dit forum gelezen dat er tot 2,5 kg gegaan werd, maar 1,5 kg (op aanraden van het bedrijf zelf) leek me wel ok.