Andretti Molletti

TUNING 105

ma dec 27, 2004 00:16

Omdat we aardig opweg waren met dit onderwerp lijkt het me leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
:D

Zie ook: http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2789

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 00:45

Kopieeren is gemakkelijker, maar ja.

We hebben het gehad over de Watt configuratie. Inmiddels ben ik aandig wat wijzer geworden en het probleem zit em simpel gezegd in een te zwakke constructie van de kofferbakbodem. Er moet dus uitgeweken worden naar de meer ingewikkelde versie met een hulpframe wat gebruikt maakt van onder andere de voorste ophangpunten van de T-bar. Niet eenvoudig, maar wel mogelijk. Als ik mijn ideen nader heb uitgewerk zal ik ze hier wel weer even neerplakken zoals dat vanouds gebruikelijk was. :D :D

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 04:35

Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen twee spacers te laten draaien voor mn grote Opelt remschijven. Moet ze alleen nog even ophalen dus later meer ...

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

Balanceren van draaiend gedeelte

ma dec 27, 2004 11:22

Wat ik nog heb laten doen aan mijn 105 (Giulia 1300 ti) is het volledig draaiend gedeelte laten balanceren, en het vliigwiel laten verlichten voor straatgebruik...

wat werd er gebalanceerd?:

-voorste poulie
-Krukas (met oliepomptandwiel & onderste distr. tandwiel erop) (is ook gecontroleerd op rechtheid)
-Drijfstangen (deze werden ook "gepolished", zien er in ieder geval glad uit)
-Zuigers + zuigerasjes
-Vliegwiel (+ 1,5 kg eraf)
-Drukgroep

Alle onderdelen werd binnen de 0,1 gr. van elkaar uitgebalanceerd.

Einde januari hoop ik te vertellen wat het effect is...

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 17:17

Drijfstangen polishen of shotpeenen??

Normaliter worden ze geshotpeened... dat is stralen met metalen balletjes..soort koudsmeden waardoor de oppervlaktestructuur veranderd en er minder kans is op beginnende scheurtjes..
Polishen geeft in principe het zelfde effect ... geen krasjes meer, maar geeft geen structuurverandering aan het oppervlak.

Shotpeenen heeft de voorkeur, maar er wordt gezegd dat je dat maar één keer mag doen anders wordt het teveel van het goede en werkt het averrechts...

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

tuning bertone

ma dec 27, 2004 17:32

Bij een junior zit de ventilator vast op de waterpomp. Bijgevolg draait ie altijd mee. Slorpt dit veel vermogen op? Kan dit oplopen tot enkele pk's of blijft het beperkt tot 500 W? Wat is het meest effectief: overdruk voor de radiator of onderdruk achter de radiator? Hoe zit het met het energieverbruik van een mechanische benzinepomp?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 17:35

Das een leuke!

Inderdaad hoor je de wildste verhalen... ik heb het nooit gemeten, maar minimaal 3 pk bij hoge toerentallen scheelt die fan wel!
Als je een electrische fan monteerd scheelt dat dus weer zo'n 3 pk of meer aan de krukas!

Eeen benzinepomp mechanisch geen idee, maar elektrisch trekt ongeveer 4 ampere... das 12x4=48Wat... dus elektrisch lijkt me minder vermogensverlies dan mechanisch...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 20:07

Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen twee spacers te laten draaien voor mn grote Opelt remschijven. Moet ze alleen nog even ophalen dus later meer ...
Hey Kaip. Wat is et geworden??? Alu of BPS :lol:

Wat kosten ze??? Heb inmiddels een neef op de Zeevaartschool in Terschelling die ook wel een paar wil draaien.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 20:10

Das een leuke!

Inderdaad hoor je de wildste verhalen... ik heb het nooit gemeten, maar minimaal 3 pk bij hoge toerentallen scheelt die fan wel!
Als je een electrische fan monteerd scheelt dat dus weer zo'n 3 pk of meer aan de krukas!

Eeen benzinepomp mechanisch geen idee, maar elektrisch trekt ongeveer 4 ampere... das 12x4=48Wat... dus elektrisch lijkt me minder vermogensverlies dan mechanisch...

Alfa Owners bible spreekt over 7 Bhp winst door de fan te laten vervallen. Electrisch ben je dus per definitie beter uit.

Er was trouwens iemand op het forum die zowel geen electrische fan, als normale fan gemonteerd had en zonder noemenswaardige thermische problemen scheen rond te rijden. :?: :?:

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

ma dec 27, 2004 20:53

@ Andretti: tja, op hun "balanceringsbewijsje" staat duidelijk polishen...dus geen "shotpeenen", of ze daar een speciale reden voor hadden weet ik niet...

Ik zal het ze eens vragen als ik aan de 2L begin... kom ik meteen zeer professioneel over... :wink:

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat...alhoewel mijn hoofdreden voor het balanceren wel degelijk de levensduur van de motor verhogen was...maar ik kon het niet laten om het vliegwiel ook te laten verlichten...dus weet ik niet of ik een langere levensduur zal verkrijgen...

Zolang het maar FUN is!!!!!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

ma dec 27, 2004 21:52

Das een leuke!

Inderdaad hoor je de wildste verhalen... ik heb het nooit gemeten, maar minimaal 3 pk bij hoge toerentallen scheelt die fan wel!
Als je een electrische fan monteerd scheelt dat dus weer zo'n 3 pk of meer aan de krukas!

Eeen benzinepomp mechanisch geen idee, maar elektrisch trekt ongeveer 4 ampere... das 12x4=48Wat... dus elektrisch lijkt me minder vermogensverlies dan mechanisch...
electrische fan , CHECK! ;) met de juiste setup draait hij ook nog eens weinig........
electrische pomp, CHECK! ;) is trouwens ook nog toerenafhankelijk dus.......
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

di dec 28, 2004 00:16

@Blu Ollandese

Waar heb je dit laten doen ???, dynamisch of statisch
trasforma il meglio in massimo

Andretti Molletti

di dec 28, 2004 02:59

Statisch lijkt me niet zo zinvol... dat kan je eventueel ook nog zelf ;)
(tuurlijk is statisch beter dan niet, maar t gaat toch om t dynamisch balanceren)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 10:20

@ Andretti: tja, op hun "balanceringsbewijsje" staat duidelijk polishen...dus geen "shotpeenen", of ze daar een speciale reden voor hadden weet ik niet...



Ik ben wel benieuwd naar het resultaat...alhoewel mijn hoofdreden voor het balanceren wel degelijk de levensduur van de motor verhogen was...maar ik kon het niet laten om het vliegwiel ook te laten verlichten...dus weet ik niet of ik een langere levensduur zal verkrijgen...
!
Hoeveel heb je van het vliegwiel afgehaald????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

di dec 28, 2004 14:38

@ Giulia Bianca: Het uitbalanceren gebeurde bij Dynamequil te Brussel (http://www.dynamequil.com), het balanceren gebeurde uiteraard dynamisch. Ze werden me aangeraden door 2 vss partijen; het bedrijf dat mijn onderblok volledig reviseerd (A'pen), en een Alfa Romeo garage die zelf met 75's raced.


@@lfa@lgra: het vleigwiel werd met 1,5 kg verlicht...ik heb op dit forum gelezen dat er tot 2,5 kg gegaan werd, maar 1,5 kg (op aanraden van het bedrijf zelf) leek me wel ok.

Terug naar “Tuning onderwerpen”