Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 12:21

Dan mogen jullie mij direct eens uitleggen hoe je een 40er van een 45er kan onderscheiden. Kan ik mezelf al niet in het zak laten zetten. Zijn die maten ergens te meten?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 13:06

duke

een schijfmaat en der is geen twijfel en de namen spreken voor zich.

verkopen of oplichten :evil:



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 21:07

Mjin plannen zijn om in de toekomst een snelle 2 liter te bouwen met veel vermogen onderin. Ik heb er eerlijk gezegd niet veel aan om constant met de rode zone te spelen. Ik heb veel liever een heel soepele motor met een berg aan vermogen en koppel in de lage toeren. Is trouwens veel leuker voor de openbare weg. Dus als ik het goed begrepen heb kom je met 40mm Webers in principe toe.
Wat zijn eigenlijk de stappen die ik kan ondernemen om een motor te bouwen die veel vermogen onderin heeft? Zijn er dingen die relatief weinig kosten en waarvan het resultaat duidelijk merkbaar is? Alle tips zijn welkom
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 22:51

Mannen,
Mijn reactie was van toepassing op het verhaal TS blok.
Op een TS blok kun je veel zinvoller WEL uit de voeten met een set 45ers...
een 2.0 nord op 45ers is voor op sraat volkomen K**
Laat staan 48ers.
Wij hebben een TS blok op 45ers lopen in het Trofeo, en dat ging eerst nonstop stuk wegens 14,5 op een compressie, maar nu is dat opgelost, en t ding gaat als vergif!!!!!
Pakt overal gas op, zowel boven als onderin!
Maar toch denk ik dat je met een injectie meer kan doen, en dan bedoel ik niet gelijk een DTA of zo.
Ik heb nu een Ts in de Berlina, met injectie en ik moet zeggen dat het fabuleus rijdt, start etc.
Toch, onder de kap zie ik liever twee van die grote gasfabrieken. Als ik een set 45ers tegenkom, wie weet.........
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 23:34

Kom kom...
Wat een bull...

Carlos Chiti zette in de 60-er jaren al 45 mm op 1600 motoren!!

Elke 2 liter Nord motor is gebaad met 45 mm webers. Dat het verschil met 40 mm niet tot zun recht komt bij een standaard motor wil niet zeggen dat er geen verschil is.
Op het moment dat je wat meer veranderd en de poorten wat bewerkt heeft een 45 mm al gauw veel voordeel...

Ik weet dat ik zowat de enige was in de Trofeo die de 45mm op een 2 liter Nord schroefde, maar je kan zeggen wat je wil, niet geheel zonder succes ;)

Een TS is niks anders, die verpompt net als een Nord bijna evenveel lucht... beide 2 liter motoren he!

Een compressie van 14,5 op een TS is waanzin en m.i. met alle respect ook uitgesloten!
Je hebt dan een heel erg gevlakte kop en zuigers die vormtechnisch niet meer ideaal zijn, of je moet de kop dichtlassen en voorzien van squishvlakken...
Compressie van ongeveer 13 is maximaal bruikbaar en is al errug veel!

Wie is trouwens wij ??? welke TS liep er dan bij jullie????
(Was dat het geheim van Tjon ;) )

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

ma jan 10, 2005 01:27

45 op 1600 was idd gedaan en werkte. Bovenin!
14.5 compressie was een verhaal van willem, waarvan wij allen zeiden: Waanzin.
en daar hadden we gelijk in. Zuigers waren aangepast etc, maar t zootje verbrandde levend. Gat in zuiger etc.
Wat jij deed was idd een goed plan, dennis had bovenin duidelijk meer vermogen, echter bij het uitkomen van bochten hadden de 40ers net wat minder tijd nodig om op tempo te komen.
Wij: Ik en Passie en de wagen van Herman Kleinsma, waarin de TS zat. Op de finaleraces liep ie eindelijk goed omdat de motor opnieuw opgebouwd was, met veel minder compressie. Daar is een heel leuke anekdote over die ik je nog wel een keer in vertrouwen vertel. Peter Popeyus reed er mee, en in de race zelf Koen.
Voor mijn gevoel loopt een TS veel beter op 45ers dan een gewone Nord. Omdat wellicht de kanalen anders zijn? Weet het niet.... Hogere gassnelheid?
Enne, zullen we het verder niet over Tjon en Co. hebben?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

ma jan 10, 2005 17:36

ik ben het met het 45 verhaal niet eens.

ik ben op dit moment een nieuwe 105 2 liter motor aan het bouwen en maak de kanalen kleiner met iets verhoogde compressie.

ik ben nog steeds van mening dat de standaart kanalen van een twee liter voor de straat al aan de grote kant zijn trouwens het zelfde geld ook voor een 2 liter 75 ts kop.

volgens mij is de gassnelheid bij lage toerentallen zo laag dat het mengsel niet homogeen blijft dus uitmekaar valt.

en voor de straat heb je niet zoveel meer aan 7000 tpm want je kunt het toch haast niet gebruiken en is een soepelemotor makelijker en leuker om mee te rijden vind ik.


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: TUNING 105

ma jan 10, 2005 18:09

volledig mee eens GTV 105.21

In de toekomst ben ik ook van plan om een soepel 2 liter blok te bouwen met veel vermogen onderin. Ik weet nog niet hoe ik er aan moet beginnen en alle tips zijn dus welkom.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 105

ma jan 10, 2005 18:21

ik ben het met het 45 verhaal niet eens.

ik ben op dit moment een nieuwe 105 2 liter motor aan het bouwen en maak de kanalen kleiner met iets verhoogde compressie.

ik ben nog steeds van mening dat de standaart kanalen van een twee liter voor de straat al aan de grote kant zijn trouwens het zelfde geld ook voor een 2 liter 75 ts kop.

volgens mij is de gassnelheid bij lage toerentallen zo laag dat het mengsel niet homogeen blijft dus uitmekaar valt.

en voor de straat heb je niet zoveel meer aan 7000 tpm want je kunt het toch haast niet gebruiken en is een soepelemotor makelijker en leuker om mee te rijden vind ik.


:twisted:
@Jos:

Wat voor soort probleen heb je dan?? Ik rij nu met 40 mm Dello's op een 2 liter Hc(1;!0.3) zoals je weet en ik heb absoluut nog nooit het gevoel gehad dat ik onderin trekkracht tekort kom. Ga je je inlaartkanalen verkleinen, dan krijg je alleen maar minder power in de hogere regionen en dat wil je toch niet???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

ma jan 10, 2005 19:50

dat zeg ik niet maar voor een langeslag motor wat het is heeft een 2liter wijnig trekkracht onderin.

en de trend in tunen bij de grote jongens is niet meer het zo groot maken van kanalen maar om de kanalen zo klein mogelijk te houden.

als autodelta met de 1600 gta een 1300 kop ging gebruiken en voor de 1600 bussen leverde om de kanalen maar kleiner te maken om meer vermogen te krijgen.

grotere kleppen op de inlaad kan ik in komen maar dan om een nokken as te kunnen gebruiken die minder graden heeft.


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

di jan 11, 2005 10:37

@GTV

Het klopt eigenlijk wel wat je zegt. Alfa motoren (1750/2000/TS 8V) zijn in contrast met de lange slag best high rpm power motoren. Mijn TS heeft pas bij 5000 tpm maximum draaiemoment bereikt. Maar Alfa's hebben wel grote eindvertaging. Bak is ook best kort om het onderin draaimoment te geven. Daarom rijden wij ook bij 3000tpm in vijf pas 90-110 km/h
Ik weet niet wat wijsheid is. Meer koppel door wijzingen inlaatzijde met wellicht langer kanaal of meer power dat gebrek aan koppel onderin maskeert. Hoge toeren en veel schakelen is
eigenlijk wel een beetje typisch Alfa. Ik weet niet of ik dat zou willen veranderen, ik vindt het eigenlijk wel een leuke manier van rijden. Vermogen-gewicht ratio is niet zo top dus hoog
rpm vermogen en korte bak/klok geeft hem wel veel acceleratievermogen.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

di jan 11, 2005 17:32

bert klopt helemaal dat alfa toeren motoren zijn is ook leuk mijn andere tweeliter draait met gemak 7000 tpm ( is ook het leukste ) maar tegen woordig met al dat snelheids gel*l is een bon niet leuk en als je een beetje je best doet ben je je rijbewijs ook nog kwijt en het belangrijkste misschien ik heb ook geen zin meer om al mijn geld naar de pomp te brengen, en ik wil toch graag met de bertone rijden. :evil:

over hoge toerentallen en hoog dif verhouding is ook waar maar dan is der weer die benzine.

met gewicht is " makkelijk" een hoop winst te behalen maar ik wil toch meer de org weg op.

ik weet ook nog wel een angelinie 16V kop te liggen en een paar autodelta 16V koppen te liggen en dan kun je toeren maken maar die kosten een bak geld (10.000 euro)en niet org.


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

di jan 11, 2005 18:05

Snij je jezelf daarmee uiteindelijk niet mee in de vingers??? Je hebt zo'n Alfa omdat het
toch iets speciaals is. Ik heb geen hekel aan warmrijden mits het blok eenmaal warm lekker giftig aan het gas hangt en zo lekker kan brullen. Weet niet of het wel went..minder vermogen.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

di jan 11, 2005 18:15

ik denk dat in zon configuratie een 140/150 pk met 200nm+ mogelijk moet zijn dus dat valt nog wel mee.

en de toeren zijn niet weg en optoeren jagen kan nog steeds is alleen niet meer nodig en hoevaak gebruik je dat, ik niet heel erg vaak en ik mag toch graag goed door rijden.

en speciaal blijven ze zelfs met een eend motor. :oops:




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

za jan 15, 2005 11:52

heeft niemand meer wat te melden





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Terug naar “Tuning onderwerpen”