Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

vr jan 07, 2005 21:06

Is er eigenlijk verschil tussen de Webers van een 1300 en de Webers van een 2000 met uitzondering van de sproeiers? Ben je verplicht om 45 Webers te hebben als je een 2 liter blok getuned hebt? Ik spreek dan over snelle nokkenassen, uitlaatspruitstuk, grote kleppen misschien (maar laat dat even terzijde), HC zuigers? Kan je de bestaande weber 40 niet aanpassen voor het grotere werk door de sproeiers te veranderen?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5008
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

vr jan 07, 2005 22:02

aanpassingen aan de carburateurs is afhankelijk van gebruik. Het merendeel van race-giulia`s rijdt met 40mm, maar vaak wel met angepaste venturi`s, en ook aangepaste sporeiers (afgesteld op rollenbank).
Het verschil tussen 1300-1600-1750 zit vnl in venturi`s en sproeiers, je kunt echter niet zomaar de een op de ander zetten en dan extra pk`s verwachten, dat werkt niet.

Op een opgevoerde motor kan ook mn voor circuitwerk met 45 mm gewerkt worden, soms zelfs met 48mm. Hangt er weer vanaf wat er aan de motor gedaan is en wat je er mee wilt gaan doen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website AOL

vr jan 07, 2005 23:09

Is er eigenlijk verschil tussen de Webers van een 1300 en de Webers van een 2000 met uitzondering van de sproeiers? Ben je verplicht om 45 Webers te hebben als je een 2 liter blok getuned hebt? Ik spreek dan over snelle nokkenassen, uitlaatspruitstuk, grote kleppen misschien (maar laat dat even terzijde), HC zuigers? Kan je de bestaande weber 40 niet aanpassen voor het grotere werk door de sproeiers te veranderen?
Venturie van een 1.3 is 28 mm en van een 2.0 32 mm. 40 mm Webers op een 2.0 gaat prima. Pas als je in de erg hoge toerenregionen gaat zitten ( echt racen dus, dus boven de ca 6000 toeren) heb je een 45 mm nodig voor meer topvermogen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

za jan 08, 2005 01:09

Let op dat de slijphoek van de smoorklep ve 1300 anders is dan van de 1600-2000 carbs. een 1300 carb op een 2 liter motor zal ondanks correcte sproeiers en venturi's niet goed af te stellen zijn in het lage toerengebied.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

za jan 08, 2005 10:40

Ik wist niet dat de venturi's ook te demonteren waren. Ik zal dan toch op zoek moeten gaan naar originele 2 liter Webers om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Ik zal even een topic bij te koop zetten, want bij de aankoop van de auto heb ik ook nog 2 dubbele Solexen gekregen die origineel op een 1300 stonden gemonteerd. Daar kan ik niet veel meer mee doen.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 485
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

za jan 08, 2005 12:53

rik

dat is een leuke manier ja, maar persoonlijk heb ik er niet zoveel mee als je motor onder de 5000 tpm niks doet misschien voor cicuit leuk denk ik ook niet maar daar heb je zo weinig aan, als je een 2 autos met een gemiddeld bestuurder neemt met de een een berg vermogen onder in en een met heel veel boven in kan ik wel vertellen wie sneller is en wie meer plezier heefd gehad, de gene met het vermogen onderin.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

za jan 08, 2005 15:55

De maximale venturi maat is 80% van je carburateur maat.
Een 40 mm mag dus een venturi hebben van 32mm.

Ga je een beetje vermogen vragen dan is een venturi van 34 mm al heel gauw noodzakelijk om bovenin OOK lucht te krijgen.
De grootste gemaakte fout is een venturi van bv 34 mm in een 40 mm carb te hanegn. Dan heb je juist onderin te weinig drukverschil en loopt je motor minder prettig.
Dan heb je dus ONDERIN met een 45 mm carb en 34 mm venturi's een groter drukverschil en een beter lopende motor.


Carlos Chiti was niet gek!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5008
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za jan 08, 2005 19:13

"vroeguh" werd bij de squadra`s de venturi vergroot (dus 33 en ook 34 gezien...) omdat ze alleen maar met een 40mm mochten rijden. Er zaten ook 45 ers bij met een 40 dekseltje denk ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

za jan 08, 2005 21:48

Bedankt voor de tip ;)

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 485
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

za jan 08, 2005 22:18

ik heb zelfs nog een set 36 dcoe40 venturies

het zelfde alleen omgekeerd gebeurd bij 1300 gta strsdale een webber 40 van een gewone 1300 en de deksel van de 45 erop en lijkt org rijd super en iedereen blij


:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 485
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

za jan 08, 2005 22:20

sorry voor de onduidelijkheid, dus voor een webber dcoe40 36mm venturies. :oops:



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5008
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 10:01

@ Andrettie: kende je die nog niet dan?? O:)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 485
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 11:04

veep


je bent nooit te oud om te leren toch. :wink:




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Andretti Molletti

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 11:39

Mes snijdt aan twee kanten want je kan die 40tigers weer met een 45 dekseltje voor veel verkopen ;)

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: TUNING 105

zo jan 09, 2005 11:49

:blue_lol: Das handel!
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Tuning onderwerpen”