Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

vr okt 15, 2010 14:25

hallo bart :lol:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

vr okt 15, 2010 16:01

Bart R?

indien "Ja", dan zal dit wel een bekend plaatje zijn...
Afbeelding
Met dank aan de Rob de la Rive Box collectie.

Intussen blijf ik me vergapen aan het werk van Jurgen....

Indien inderdaad "Ja". kunnen we een keertje "kletsen" over de TZ boven op de vrachtwagen op bovenstaande foto?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

vr okt 15, 2010 21:48

Bart R?
That's the one... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

vr okt 15, 2010 22:02

Dan moeten we ZEKER even kletsen! :D
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Examiner
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mei 23, 2010 13:01
Locatie: provincie Groningen

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

do nov 04, 2010 19:40

Wat is de boring en de slag van een 1300 en van een 2 liter???
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

wo nov 24, 2010 21:53

Er is toch ook ooit iemand op t forum geweest die andere tandwielen aanbood voor op de vijfde versnelling (met 1300 as) waardoor alleen de snelweg km's wat "rustiger" zouden worden? Ik kan het topic alleen niet meer terug vinden daar over helaas. :oops:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

do dec 02, 2010 09:16

Joh,
naar mijn weten is alleen de VROEGE 1300ti Giulia geleverd met een bak met een korte vijfde versnelling. NIET de Bertone. Natuurlijk is er in de loop der jaren gemixt en gematcht. Alle squadras reden met een korte vijf.

Ga er nou maar van uit dat 99% van de 105jes met een lange vijf rijden.

Daarvan hebben de meeste een 1600 asje, rode stip. Berlina 1750 en 2000 hebben een 10/43 as al dan niet met sper. GTV2000 heeft een 10/41 as. Spiders hebben van alles.
Een Berlina automaat heeft geen 11/41 maar 16/38. Ik weet.
Daar kan je inderdaad niet zomaar mee rijden. Kansloos.
11/41 bestaat, is USA Spider.

Dan heb je legio andere verhoudingen als daar zijn 8/41, zeldzaam. 8/43 nog zeldzamer. 7/43 (heb ik ook nog gehad) 9/41 is 1600. 9/43 is USA spider, meest met sper, heel gewild in de squadra. 10/43 zonder sper is Berlina 1750, 10/43 met sper Berlina 2000.
Er zijn er nog meer maar dat is allemaal buiten de norm.

wat voor bak je hebt doet er echt niet heel erg toe, zie de opmerking van Jack.

Het gaat puur om de achterasverhouding. Wat wel altijd fout gaat bij wisselen is dit: Als je een achteras van een ander type monteert: monteer ook het wormwiel telleraandrijving over in de bak anders wijst de teller verkeerd aan. Verder, heel veel mensen rijden met een andere bandenomtrek dan voorheen standaard. Dus ipv de originel 165 of 155 HR 15 of 14 met een 195/60 of 185/65. Dat maakt pas echt veel uit.

Last but not least: hoeveel toeren rij je ECHT, want de toerentellers wijken ook vaak af. Zet er eens een elektronische op om te kijken of het klopt. Sommige ontstekingslampen geven ook elektronisch het toerental aan.
en vraag je dan af wat je eigenlijk echt wilt. Michael, volgens mij rijd jij met een 1600 as hoor.... Rode stip.


rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

do dec 02, 2010 09:55

Mijn unificato bert heeft een 0,9 op de vijf en dat is dus een korte. Voor zover ik weet is dat ook standaard voor de 1300.

1600 as zou me niks verbazen. Mij is namelijk verteld dat 1300 en 1600 dezelfde achteras hebben en dat het verschil in de overbrenging dus ook uitsluitend bestaat in de vijfde versnelling.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

zo dec 05, 2010 13:44

Een unificato heeft sowieso een lange vijf. Bijzonder dat je een andere hebt maar is niet standaard.
Verder zijn er modellen 1300 die een 9/41 rode stip as hebben. En er zijn natuurlijk legio types die nu met een 1600 as rijden.

Korte vijfde versnellingen zijn erg gewild in de autosport. Met name voor op zandvoort.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

zo dec 05, 2010 18:15

Een unificato heeft sowieso een lange vijf. Bijzonder dat je een andere hebt maar is niet standaard.
Verder zijn er modellen 1300 die een 9/41 rode stip as hebben. En er zijn natuurlijk legio types die nu met een 1600 as rijden.

Korte vijfde versnellingen zijn erg gewild in de autosport. Met name voor op zandvoort.
Kopen?

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

zo dec 05, 2010 18:33

nee hoor.


Reeds!

:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

zo dec 05, 2010 20:35

De andere kant op redenerend: een fatsoenlijk 2000 blok met standaard klepveren is veilig tot zo'n 7.200 toeren. Rekenend kom je dan op 7,2 x 33 = 238 km/h theorethische topsnelheid... Helaas moet ik het eerste Bertoontje dat dat loopt met een standaard blok nog tegenkomen omdat ze daar gewoon het vermogen niet voor hebben (er loopt vast wel iemand hier rond die even kan uitrekenen hoeveel pk er nodig is voor die topsnelheid).
Hoe je het ook wendt of keert, een top van rond de 200 km/h is wat je mag verwachten van een frisse 2000. Ga er dan vanuit dat die top bij maximaal vermogen gehaald gaat worden want dat is tenslotte ideaal en neem daar voor aan dat het bijbehorende toerental rond de 6700 zal liggen.
Komt ie, zwaar vereenvoudigd!
De topsnelheid is afhankelijk van het vermogen en de luchtweerstand, deze neemt kwadratisch met de snelheid toe.

Gegeven:
- Max vermogen van een zeer gezond blok: 135,9 pk; 100 kW (bij precies maximale topsnelheid, iets minder dan max toerental)
- Topsnelheid: 200 km/h
- Weerstand Constante: 0,0025

Top Kw PK
200 100 136
202 102 139
204 104 141
206 106 144
208 108 147
210 110 150
212 112 153
214 114 156
216 117 159
218 119 161
220 121 164
222 123 167
224 125 170
226 128 174
228 130 177
230 132 180
232 135 183
234 137 186
236 139 189
238 142 192
240 144 196

Dus volgens bovenstaande berekening zou de Bertone 192 pk moeten hebben om een top van 238 km/h te bereiken.
De extra weerstanden van de bak en lagers zijn niet meergenomen.

leoromeo
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:13
Locatie: zeeland

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

zo aug 21, 2011 20:21

nou heb ik een giulia 1300 Ti model 1970 en dan draaii ik bij 130 echte km ongeveer 5100 toeren
ik heb 175 70 14 banden
wat is dat dan voor combi, het is wel erg kort.....
leo
nu Giulia 2000 TS 1971 wit,
gehad; een Giulia 1750 lpg 1973 grijs, alfetta 2000 GTV 1978 do blauw, Giulia 1600 nuova 1978 grijs en nog een Alfetta 2000 GTV 1976 do blauw

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

ma aug 22, 2011 08:35

1300 asje. 8/43 of zo...

lijkt me niet prettig rijden...


Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

leoromeo
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:13
Locatie: zeeland

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

vr sep 16, 2011 20:12

nou, probleem is opgelost hoor, geen 5100 toeren bij 130 km/u meer...
de toerenteller geeft gewoon erg veel procenten te veel aan
bij 3000 toeren ongeveer 750 te veel en bij 4000 toeren is het al opgelopen tot 1000 toeren extra op de toerenteller
dus die 5100 toeren zijn er werkelijk maar 4000! , en ik ben daar blij mee!

ps iemand een idee hoe dit komt?
kan dit te maken hebben met de twinspark motor in de Giulia of is het gewoon een slechte massa
leo
Laatst gewijzigd door leoromeo op za okt 08, 2011 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
nu Giulia 2000 TS 1971 wit,
gehad; een Giulia 1750 lpg 1973 grijs, alfetta 2000 GTV 1978 do blauw, Giulia 1600 nuova 1978 grijs en nog een Alfetta 2000 GTV 1976 do blauw

Terug naar “Tuning onderwerpen”