Gebruikersavatar
6-bakkie
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 12:44
Locatie: Bussum

Re: RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

wo aug 11, 2010 20:38

klopt, dat tokkelend geluid maken veel 164 24v motoren, echter is het nu duidelijk erger dan het ooit was.

Wil geen risico lopen dat ik de krukas of nog meer van de motor stuk rijdt door er langer mee door te rijden.
Deze auto wil ik graag nog lang houden dus de motor gaat er sowieso uit.

Heb inmiddels al eea nagevraagd en denk dat het een 3,2 oplossing gaat worden, eventueel met de koppen een beetje extra gevlakt voor iets hogere compressie.
als ik zo rond 260-270 pk uitkom ben ik waarschijnlijk al gelukkig. Het gaat net mij om dat beetje extra, niet om de snelste auto te creeeren.


grt
Michel
dat wordt weer een mooi klusje in de garage :-)
Had: Alfa Romeo 164 Q4
Had: Alfa Romeo 156 2.0 ts SW
Had: Alfa Romeo 155 V6
Heb: Alfa Romeo 156 2.5 v6 24v sw
Had: 2007 Alfa Romeo 166 3.2

jurgen59
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: do sep 29, 2005 16:23
Locatie: Oudenhoorn

RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

ma nov 08, 2010 12:23

Volgens mij heeft savali nog een 3.5 blok liggen

Groetjes
Jurgen

PS volgens mij heeft meer PK in een Q4 weinig zin, op topsnelheid loopt hij nu al dik 7000 toeren, langere overbrenging met meer pk's is niet simpel (tenzij met grotere banden) qua afstemming is het al subliem,
ik zou hem gewoon origineel repareren
Ernstig besmet met virus, alfa 33sw giulietta 3.3, alfetta 2.0, Bertone, 164Q4

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

ma nov 08, 2010 18:22

Acceleratie is ook leuk... :wink: Meer pk's maakt hem niet alleen op top sneller. :P en met 1600 kg heb je wel wat pk's nodig om tegenwoordig niet voor l*l te staan bij het een of andere dieseltje. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

Re: RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

ma nov 08, 2010 19:47

Volgens mij heeft savali nog een 3.5 blok liggen

Groetjes
Jurgen

PS volgens mij heeft meer PK in een Q4 weinig zin, op topsnelheid loopt hij nu al dik 7000 toeren, langere overbrenging met meer pk's is niet simpel (tenzij met grotere banden) qua afstemming is het al subliem,
ik zou hem gewoon origineel repareren
Is een onderblok van een 3.5 V6 12V en dat gaat em niet worden.....tenminste als je deze bedoeld. :wink:
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
Quadri75
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:39
Locatie: vught

RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

ma jan 03, 2011 16:48


Je zou natuurlijk ook de drijfstanglagers van onderaf kunnen wisselen en je blok er lekker in laten liggen. Als je er op tijd bij bent, heb je een redelijke kans dat je daarmee nog een poosje lekker door kan rijden en je al rijdend kan orienteren op een blokopbouw. Als je dat gedaan heb kan je rustig gaan beginnen aan een ander blok wat je er dan in een keer in kan takelen als het afgebouwd is. Er is niets frustrerender dan een plezierauto waar je niet voor je plezier aan moet sleutelen, in plaats van dat je er lekker mee kan rijden.
Wedden voor 10 kratten bier dat dat niet gaat lukken :) . Het is nagenoeg onmogelijk het carter bij een 164, en al helemaal een Q4 te verwijderen zonder de motor uit te bouwen. Het subframe staat daarvoor teveel in de weg, in tegenstelling tot bijv. bij een 156 of spider/gtv.

Dank iig voor het meedenken.

Staat dit nog Michel ?

Het is namelijk best te doen .
als volgt : Vloeistoffen eraf , verwijder rechterwiel .veerpoot los, remklauw ophangen, stuurkogel eruit en je verwijderd de aandrijfas.
motorsteunen los ,motorsteun + oliekoeler losdraaien. Poelie van stuurpomp eraf. Subframe iets losdraaien .Boeltje opkrikken oliekoeler er tussenuit en je hebt alle ruimte om de carterpan los te draaien.Vergeet niet om eerst de electronische peilstok eruit te draaien ,deze is niet zo flexibel :roll:

Groeten Frank

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

do jan 06, 2011 22:42

De carterpan eraf halen gaat nog wel, dat heb ik laatst ook nog gedaan 'in situ' bij mijn 164 24v.
Maar dan ook nog eens de drijfstang + krukaslagers vervangen is eigenlijk niet (goed) te doen.

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

RE: 164 Q4 motor rebuild, what to do???

do jan 06, 2011 22:46

tevens een update:

Met dank aan alfist (cvma) heb ik een set 3,2 GTA zuigers+bussen en een goede schoongemaakte en opgemeten krukas kunnen kopen.
Deze gaan zeker in het Q4 blok, zal de koppen ca 0,6mm laten vlakken (begreep dat 0,7 echt de limit is, dus ga er net onder zitten),

Zou in ieder geval net even lekkerder koppelverloop moeten geven en wat extra powerr.

Topsnelheid interesseert me niet zo, maar acceleratie wel. De Q4 'voelt' standaard voor mijn gevoel net niet vlot genoeg. Maar t zal er ook wel mee te maken hebben dat de 156 gta mijn daily driver is..

Terug naar “Tuning onderwerpen”