Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 06, 2010 12:52

Of zit de turbo etc op een totaal verkeerde plek?

Ik neem aan dat je een 75 3.0 12v als donor nodig hebt, maar is het qua ruimte mogelijk :?:

ciao
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 06, 2010 12:56

Het is al wel eens gedaan, in ieder geval in een Alfetta (Duitsland). Er was ook een forumlid dat een 75 America wilde uitrusten met een V6 TB, volgens mij heet hij Hans en staat het ergens in Projecten. Het was nog niet erg gevorderd als ik het me goed herinner, maar misschien is hij nu verder. Het kan dus wel, maar het lijkt me nog niet zo eenvoudig qua packaging en heat management, omdat de turbo volgens mij aan de bestuurderskant uitkomt, waar dus ook je stuurkolom/intermediate shaft zit, en ook je rembekrachtiger/hoofdremcilinder.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 06, 2010 13:02

denk dat je altijd liever de 3.0L V6 wilt. Heb begrepen dat de 2.0 V6 Turbo een redelijk gat heeft. Als je dan toch een Turbo in je 75 wilt dan zou ik het lekker origineel houden bij de 1.8T en die opwaarderen met interkoeler etc.

Ik ga er ook vanuit dat de aansluiting voor de Bak van Voorwiel aandrijving kompleet anders is dat Het belhuis voor de Kardan. Heb wel eens gehoord dat de jongens in Roelofarendsveen [ben de naam even kwijt] wel eens op een Alfetta V6 2 Torbo's hadden geplakt maar dat is behoorlijk experimenteel.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 06, 2010 13:06

Ter verduidelijking, Inspiratie bron
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 06, 2010 14:44

Het is al wel eens gedaan, in ieder geval in een Alfetta (Duitsland).


Yep de kawa groene fetta komt regelmatig op de N'ring, echter heb de man nooit gesproken cq auto echt zien rijden op de ring, alleen op der Parkplatz gespot.
http://www.alfetta-gt.nl/forum/viewtopi ... 74&start=0

Stond ~3 jaar geleden in Essen te koop als nog af te bouwen project. Ahh kiek: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... ta&start=0
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

zo aug 08, 2010 11:51

Tja, denk dat uiteindelijk je best veel kunt doen maar zou het toch bij iets makkelijks houden. Leuker is om iets met de Montreal V8 te doen. PS. er staat ook een GTV 3.0L V6 tekoop [racecardirect] in Polen. Is Engsler opgebouwd. Heb er nog even verliefd naar gekeken maar er zijn zoveel mooie dingen in het leven, niet?
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

zo aug 08, 2010 12:22

Zou geen heel groot probleem moeten zijn denk ik zo....

Het probleem waar je als eerste tegenaan loopt is de plaats van de turbo, met de originele spruitstukken e.d. kom je ongveer in de pedalen uit.. Je zult dus een setje spruitstukken moeten verbouwen om de turbo aan de rechterkant te krijgen. Waarom rechts? omdat je daar met de uitlaat dan ook nog weg kunt komen. Er zal van de linker cilinderbank een x-overpijp naar het rechterspruitstuk moeten komen en die loopt onder de carterpan door en komt dan tussen stuurhuis en motorsteun omhoog (waar normaal de uitlaat omlaag gaat dus..). De nieuwe uitlaat zal over het stuurhuis heen omlaag moeten lopen en om een lekker dikke pijp ertussen te maken is er dan wat carrosseriewerk noodzakelijk.

De kabelboom is een lekker werkje waarschijnlijk maar met een schema kom je een heel eind natuurlijk. De inlaat van de 164/GTV Tb zit ook verkeerd dus daar zal ook aan gelast moeten worden of indien mogelijk gewisseld worden tegen die van een 75/GTV6 ( en dan achterstevoren gemonteerd zodat de gasklep aan de bestuurderskant naar voren wijst om mooi aan te sluiten op de intercooler).

aansluiting op het staartstuk van een v6 is geen probleem. Vliegwiel van een 75 nemen en opnieuw laten balanceren naar de onbalanas van het 2.0 vliegwiel.

Maar waarom de 2.0 v6 Tb? Zo'n onbekende motor, bijna geen info te vinden over hoe sterk ze zijn of wat je er allemaal mee kunt doen. Enigste wat ik zo gevonden had was dat de originele turbo erg klein is bemeten...

Meer vragen? laat maar horen... 8) :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bassiej
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 16:06

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

wo aug 11, 2010 14:17

Klopt wel maar is genoeg uit te halen denk ik.. wil je wat over v6tb weten mailtje naar squadra?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

wo aug 11, 2010 21:36

Er zal van de linker cilinderbank een x-overpijp naar het rechterspruitstuk moeten komen en die loopt onder de carterpan door
En dat zal om de dooie dood niet meevallen natuurlijk, want je hebt maar allemachtig weinig bodemspeling. Voor een circuitauto misschien niet heel relevant, maar overhouden doet het zeker niet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

wo aug 11, 2010 22:43

Dan maar 2 kleine turbo's?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

do aug 12, 2010 18:36

Er zal van de linker cilinderbank een x-overpijp naar het rechterspruitstuk moeten komen en die loopt onder de carterpan door
En dat zal om de dooie dood niet meevallen natuurlijk, want je hebt maar allemachtig weinig bodemspeling. Voor een circuitauto misschien niet heel relevant, maar overhouden doet het zeker niet.
Dat gaat juist vrij makkelijk :) .... Kruip maar eens onder die 3.5. :wink: Hoeft maar iets van een 50mm pijp te zijn die van de ene spruitstukaansluiting naar de andere spruitstukaansluiting (bij wijze van spreken) zou lopen.

2 kleine turbo's maakt het niet makkelijker. Je krijgt veel meer olie en lucht aansluitingen overal en je creeert twee hete plaatsen onder de kap. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 13, 2010 10:53


Dat gaat juist vrij makkelijk :) .... Kruip maar eens onder die 3.5. :wink: Hoeft maar iets van een 50mm pijp te zijn die van de ene spruitstukaansluiting naar de andere spruitstukaansluiting (bij wijze van spreken) zou lopen.
Die auto had ik net in gedachten en die is toch echt wat laag voor dat soort fratsen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik denk wel dat je die cross-overpijp dan maar beter in meervoud kunt maken en hem met snelsluitingen moet bevestigen :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 13, 2010 19:42

Infidel! :twisted:
Afbeelding
Zal het even laten zien... :wink: :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op die tweede en derde foto zit de turbo aan onze bestuurderskant, dat gaat dus niet passen met het stuurhuis... Maar deze specifieke motor zit in een rechtsgestuurde auto en dan kan het wel. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 13, 2010 19:45

Goh, ik had echt niet gedacht dat daar een fatsoenlijke pijp paste (nooit echt serieus naar gekeken ook :lol: ). Wel dus!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Past een 2.0 V6 Turbo in een 75?

vr aug 13, 2010 19:47

Af en toe leert zelfs Yuri nog iets over de 75... :shock: :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”