Pagina 1 van 1
Gordelstand !
Geplaatst: wo jul 28, 2010 22:03
door Performa
Bij mijn GTV6 heb ik een e-goedgekeurde 4 punts gordel gemonteerd het is een echte aanwinst in de bochten.
De schoudergordels zijn achteraan bevestigd in de originele bevestiging voor de (optionele) heupgordels. En lopen zo onder een hoek over de rugleuning naar mijn schouders toe.
Vandaag heeft een collega er mij attent op gemaakt, dat door deze methode er bij een een aanrijding enorm veel krachten komen op je rug.
Logisch want de horizontale krachten worden dan deels omgezet in verticale krachten.
Heb het even in de praktijk getest door mezelf hard naar voren te trekken en inderdaad je voelt je rug als het ware in mekaar geduwd worden. Enig opzoek werk leert mij dat een ruggengraat helemaal niet veel verticale kracht aankan. Zelf had ik hier nooit bij stil gestaan.
Kzou graag anderen hier attent op willen maken van dit toch wel groot gevaar.
Ik ga dringend opzoek naar een andere bevestigingsmethode of gewoon terug 3punts gordel.
Een GTV6 heeft geen ogen achteraan vanboven klopt dat?

RE: Gordelstand !
Geplaatst: wo jul 28, 2010 23:42
door ravado
ik heb bij mijn 75 onder de hoedenplank (dat ijzeren gedeelte) een dikke massieve ijzeren strip gelast en daar de gordels aan bevestigd.
RE: Gordelstand !
Geplaatst: wo jul 28, 2010 23:45
door giuliettaevo
een paar flinke bouten en een dikke ijzeren strip zouden dat in een GTV ook op kunnen lossen.

Hoef je niet eens te lassen.

Re: RE: Gordelstand !
Geplaatst: do jul 29, 2010 08:26
door ravado
een paar flinke bouten en een dikke ijzeren strip zouden dat in een GTV ook op kunnen lossen.

Hoef je niet eens te lassen.

klopt! dat kan ook prima!

RE: Gordelstand !
Geplaatst: do jul 29, 2010 08:49
door DJ
De opmerking van die collega over de hoek van de schouderbanden zeer terecht!!
Echter er is nog wat.
Bij een normale stoel moet je de schouderbanden langs de binnenkant van de "pootjes" van de hoofdsteun doorvoeren.
Anders heb je kans dat de banden van je schouders af glijden. Heb je een heupgordel ipv een 4 punts...
Als de je de banden aan de binnenkant van de "pootjes" van de hoofdsteun doorvoerd en die pootjes staan wat dicht bij elkaar en je hebt een wat dikkere nek (...) kunnen de banden in je nek snijden. Ook niet lekker.....
Bij 4 punts (of meer) moeten de schouder banden eigenlijk door gordelgaten heen te lopen. Zoals bij een racekuipstoel, die gordelgaten moeten dan ook weer op juiste hoogte zitten, hart gat ter hoogte van bovenkant schouders!! Als de gordelgaten te laag zitten heb je als nog kans op een dreun op je ruggegraat bij een klapper.
Gr,
DJ
RE: Gordelstand !
Geplaatst: za sep 04, 2010 14:04
door Bertoontje
Als je de gordels hebt bevestigd aan de heupgordelbevestigingspunten (op de achterbank) is er los van de dreun die je kunt krijgen nog meer aan de hand...het is ook niet veilig in geval het scharnier van je rugleuning het begeeft. Door de hoek die de gordel naar achteren maakt zit je dan als het ware los. Kortom...gordels moeten horizontaal naar achteren en niet onder een hoek! Volgens mij staat dat ook bij de beschrijving die je bij de gordels krijgt. Tenminste dat was bij mij het geval...
en btw ....wat ik vaker wel gezien heb is dat er eenvoudigweg een bout door de hoedenplank is gezet zonder ankerplaat en/of strip. Maar realiseer je dat bij een beetje aanrijding zonder strip of ankerplaat de bout + schroef met gemak door het metaal wordt getrokken! De hoedenplank kun je overigens met het handje vaak aardig vervormen (tenminste bij een Bertone) vandaar dat ik er een strip onder heb gezet die nog eens is vastgelast op de wielkuip. Misschien overbodig maar toch...geeft wel een veiliger gevoel

RE: Gordelstand !
Geplaatst: ma sep 06, 2010 11:51
door yuri 75 V6
Het allerbelangrijkste bij dit soort gordels is dat je ze goed gebruikt en dat je jezelf dus ook goed insnoert. Het risico van een 4-punts gordel is dat je zelf moet bepalen hoe strak je hem aantrekt, dit in tegenstelling tot een gordel met oprolautomaat die dat automatisch doet. Bij een niet correct aangetrokken 4-punts gordel loop je bij een aanrijding het risico op submarining, waarbij de inzittende over de zitting naar voren glijdt, onder het heupgedeelte van de gordel door. Dat is op zich al vervelend, maar het allervervelendste is dat de heupgordel op een zeker moment je ribbenkast tegenkomt. Daar zal de gordel achter blijven haken, waardoor je ineens met volle kracht aan je buik wordt tegengehouden... en je buik is daar niet voor bedoeld, die zit namelijk vol met kwetsbare organen. Vandaar dat een 5-puntsgordel eigenlijk de voorkeur verdient, omdat deze effectief submarining uitsluit.
Re: RE: Gordelstand !
Geplaatst: ma sep 06, 2010 12:03
door Bertoontje
Het allerbelangrijkste bij dit soort gordels is dat je ze goed gebruikt en dat je jezelf dus ook goed insnoert. Het risico van een 4-punts gordel is dat je zelf moet bepalen hoe strak je hem aantrekt, dit in tegenstelling tot een gordel met oprolautomaat die dat automatisch doet. Bij een niet correct aangetrokken 4-punts gordel loop je bij een aanrijding het risico op submarining, waarbij de inzittende over de zitting naar voren glijdt, onder het heupgedeelte van de gordel door. Dat is op zich al vervelend, maar het allervervelendste is dat de heupgordel op een zeker moment je ribbenkast tegenkomt. Daar zal de gordel achter blijven haken, waardoor je ineens met volle kracht aan je buik wordt tegengehouden... en je buik is daar niet voor bedoeld, die zit namelijk vol met kwetsbare organen. Vandaar dat een 5-puntsgordel eigenlijk de voorkeur verdient, omdat deze effectief submarining uitsluit.
Yuri....is dan een 4-punts gordel met rolautomaat een goed alternatief voor straatgebruik? De gordel regelt dan de strakheid naar achteren toe...en je hebt tevens ruimte om om een hoekje te kijken bij een onoverzichtelijk gebruik. Of ga ik nu te snel door de bocht?
Re: RE: Gordelstand !
Geplaatst: ma sep 06, 2010 12:19
door yuri 75 V6
Het allerbelangrijkste bij dit soort gordels is dat je ze goed gebruikt en dat je jezelf dus ook goed insnoert. Het risico van een 4-punts gordel is dat je zelf moet bepalen hoe strak je hem aantrekt, dit in tegenstelling tot een gordel met oprolautomaat die dat automatisch doet. Bij een niet correct aangetrokken 4-punts gordel loop je bij een aanrijding het risico op submarining, waarbij de inzittende over de zitting naar voren glijdt, onder het heupgedeelte van de gordel door. Dat is op zich al vervelend, maar het allervervelendste is dat de heupgordel op een zeker moment je ribbenkast tegenkomt. Daar zal de gordel achter blijven haken, waardoor je ineens met volle kracht aan je buik wordt tegengehouden... en je buik is daar niet voor bedoeld, die zit namelijk vol met kwetsbare organen. Vandaar dat een 5-puntsgordel eigenlijk de voorkeur verdient, omdat deze effectief submarining uitsluit.
Yuri....is dan een 4-punts gordel met rolautomaat een goed alternatief voor straatgebruik? De gordel regelt dan de strakheid naar achteren toe...en je hebt tevens ruimte om om een hoekje te kijken bij een onoverzichtelijk gebruik. Of ga ik nu te snel door de bocht?
Bestaan zulke 4-punts gordels dan? Ik probeer me de constructie voor te stellen, maar ik zie het niet voor me. Een 4-punts gordel heeft de sluiting in het midden, dit in tegenstelling tot een 3-punts gordel waarbij de oprolautomaat aan de ene kant van de inzittende zit en de sluiting (buckle) aan de andere kant. Stel nu dat je de heupgordel van een 3-punts gordel zou combineren met 2 schoudergordels in 4-punts stijl, dan kom je in de problemen bij het straktrekken van de schoudergordels, omdat de heupgordel nu een continu variabele lengte heeft vanwege de oprolautomaat. Als je dan de schoudergordels strak wilt trekken, zul je de heupgordel steeds verder omhoog trekken...
In het verleden zijn er overigens wel experimentele tests geweest met een soort 4-puntsgordel voor personenwagens, stel je een dubbele driepuntsgordel voor (eentje over je linkerschouder, eentje over je rechter). Dit concept bracht niet veel voordelen wat betreft
injury levels maar het beperkte wel de bewegingsvrijheid meer. Bovendien ontkwam men bijna niet aan een dubbele sluiting, wat weer onhandig is om snel uit de auto te kunnen komen in geval van nood.
RE: Gordelstand !
Geplaatst: ma sep 06, 2010 12:26
door Bertoontje
ehm ik heb hem net in mijn bertone geplaats....
De heupgordel moet je zelf straktrekken. De punten naar achteren gaan over je schouder door de gaten van de stoel heen. Vervolgens komen ze daarachter bij elkaar waardoor er uiteindelijk een gordel naar achteren naar de rolautomaat op de hoedenplank gaat. Heb niet al te veel tijd anders had ik een fotootje van mijn site geplakt.
Maar idd ze bestaan wel...er zit ook zo'n E3 merkje op... dus zouden ze moeten zijn goedgekeurd
Je verhaal is duidelijk.... het is dus belangrijk dat je de heupgordel goed strak zet.... om die variabele lengte eruit te halen!!
RE: Gordelstand !
Geplaatst: ma sep 06, 2010 19:42
door Performa
Wat jij bedoelt is zoiets?

Dus eigenlijk een 3 punts gordel. Voor mij is een rolautomaat niet iets wat ik wens als ik snel door de bochten gaat je zit toch nooit echt compleet vast.
RE: Gordelstand !
Geplaatst: ma sep 06, 2010 20:19
door Bertoontje
yep....

die bedoel ik idd!
Re: RE: Gordelstand !
Geplaatst: di sep 07, 2010 09:39
door ravado
Wat jij bedoelt is zoiets?

Dus eigenlijk een 3 punts gordel. Voor mij is een rolautomaat niet iets wat ik wens als ik snel door de bochten gaat je zit toch nooit echt compleet vast.
dmv een schkelaar kun je de rolautomaat toch vast zetten? Dan is het toch hetzelfde als elke andere vaste 3puntsgordel?
RE: Gordelstand !
Geplaatst: di sep 07, 2010 09:49
door Bertoontje
Als je de spanning van de automaat haalt zit ie inderdaad vast en kan ie alleen nog maar oprollen... maar dacht niet dat dat de bedoeling was

RE: Gordelstand !
Geplaatst: di sep 07, 2010 13:07
door Performa
Dat wist ik niet, wel leuk dan.