Pagina 1 van 2

1.8 savali boxer

Geplaatst: di jul 13, 2010 23:08
door Hans33sw
wie kan me meer vertellen over de 1.8 en 2.0 savali (boxer uiteraard)?

verdere verdiepingsvragen komen wel na uitleg :wink:

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: di jul 13, 2010 23:55
door brolli21
Weet niet of je deze al kende?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 00:12
door Hans33sw
thanks!

ik dacht dat het een opgeboorde 1.7 16v was.. en savali schijn je met een korreltje zout te moeten nemen dus die 168 pk's gaan er bij mij niet in (met orgineel uitlaatsysteem op eindemper na!)
een savali hoef ik dus niet :?

dan toch maar een 16v of een soeb blokje op termijn zoeken

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 00:34
door giuliettaevo
Die pk's vond ik ook erg aan de hoge kant... maar ik wil niet zeggen dat het niet kan.

Ik heb vroeger een 33 1.7Qv tye 2 gehad, de 8 klepper met de dubbele carbs, en die was vele malen sneller als de 16v's die ik later nog gehad heb. Het enige dat ik er van weet is dat mijn vader de auto heeft afgesteld ( carbs en ontsteking) nadat ik de toerenbegrenzer eruit gehaald had en dat het ding schandalig snel was. Kon probleemloos doorhalen tot 8000 toeren en er was tot zeker 7000 toeren geen sprake van dat het vermogen inzakte oid. Brandstofverbruik was helaas wel navenant... 189 km planken en dan 38 liter tanken is niet echt leuk als je op school zit. :(

Vriend van mij had een E30 M3met 195pk en die kon ik met dat motortje ( in een SW type 2, de QV was total los dankzij iemand die geen voorrang gaf :( ) vrolijk bijhouden tot de 140. 8)

Wat wel leuk zou zijn is een 16v blok pakken en daar iets van kdf oid opbouwen. Iemand hier op het forum heeft dat in een 145 gedaan en dat wil ook wel volgens mij. :)

En als je heel handig bent een compressor erop maar dat zal wel als gevolg hebben dat e rook aan de bak iets mag gebeuren, die zijn namelijk ook niet zo geweldig sterk. :(

Re: RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 00:36
door Hans33sw
Die pk's vond ik ook erg aan de hoge kant... maar ik wil niet zeggen dat het niet kan.

Ik heb vroeger een 33 1.7Qv tye 2 gehad, de 8 klepper met de dubbele carbs, en die was vele malen sneller als de 16v's die ik later nog gehad heb. Het enige dat ik er van weet is dat mijn vader de auto heeft afgesteld ( carbs en ontsteking) nadat ik de toerenbegrenzer eruit gehaald had en dat het ding schandalig snel was. Kon probleemloos doorhalen tot 8000 toeren en er was tot zeker 7000 toeren geen sprake van dat het vermogen inzakte oid. Brandstofverbruik was helaas wel navenant... 189 km planken en dan 38 liter tanken is niet echt leuk als je op school zit. :(

Vriend van mij had een E30 M3met 195pk en die kon ik met dat motortje ( in een SW type 2, de QV was total los dankzij iemand die geen voorrang gaf :( ) vrolijk bijhouden tot de 140. 8)

Wat wel leuk zou zijn is een 16v blok pakken en daar iets van kdf oid opbouwen. Iemand hier op het forum heeft dat in een 145 gedaan en dat wil ook wel volgens mij. :)

En als je heel handig bent een compressor erop maar dat zal wel als gevolg hebben dat e rook aan de bak iets mag gebeuren, die zijn namelijk ook niet zo geweldig sterk. :(
nee precies. maar dat is weer een ander onderwerp :wink:

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 08:12
door vV
zou niet weten waarom 168 pk aan de kruk niet kan, gezien de aanpassingen? zeker bij een opgeboord blok.

Re: RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 08:43
door WhizzMan
zou niet weten waarom 168 pk aan de kruk niet kan, gezien de aanpassingen? zeker bij een opgeboord blok.
Het kan wel, maar als je een 33 niet tot de 200 weet te krijgen, zal het er niet in zitten. 140pk misschien, maar met 168 pk moet ie over de 210 lopen. Een grotere en zwaardere 155 V6 (dat scheelt 400 kilo) loopt 216 met 166pk fabrieksopgave. Tenzij die airbusvleugel op de achterkant zo'n gruwelijke drag geeft (lekker nuttig met voorwielaandrijving) dat je daardoor 20 km of meer topsnelheid kwijtraakt, zal het vermogen er gewoon niet in zitten.

Savali gaf ook ruim boven de 200 pk op voor de 3.1 (155 2.5 12V uitgeboord) met standaard AFM en inlaatklepdiameter. Iedereen die wel eens aan die auto getuned heeft weet dat die AFM en inlaatkleppen zo'n restrictie zijn dat je er nooit van z'n leven meer dan 190 pk uit kan krijgen op die manier.

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 09:14
door alfaqv75
euh ja, top met S40 spoiler is beduidend lager (maar ik ging nog gewoon met mijn 16Vtje ruim over de 200 op gps)

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 09:27
door Vitorio
Opgeboord wil dus zeggen boring vergroten en andere zuigers er in?

een 2.0 boxer lijkt me wel heel erg kicken, zou het overigens wel met een 16v doen dan, anders worden je kleppen toch vrij snel een restrictie.

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 10:38
door giuliettaevo
In het artikel staat ook dat als je naar 2.0 ging de cilinderwanden te dun worden. :wink:

Ben het er overigens mee eens dat het wel fijn is als de rest van het systeem een goede flow heeft als je gaat opboren, anders heeft het in mijn ogen niet zo veel nut. :?

Re: RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: wo jul 14, 2010 13:02
door alfaqv75
Opgeboord wil dus zeggen boring vergroten en andere zuigers er in?

een 2.0 boxer lijkt me wel heel erg kicken, zou het overigens wel met een 16v doen dan, anders worden je kleppen toch vrij snel een restrictie.
zou ook een 16V als basis nemen, maar wel om een andere reden (en dat gaat om het onderblok) :roll:

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: do jul 15, 2010 07:40
door WhizzMan
Deze meneer is vrij bekend als boxertuner. Ja, z'n prijzen zijn niet op het niveau "chinese onderdelen voor een golf 3", maar hij weet wat hij doet en z'n klanten rijden vooraan mee op het circuit.

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: do jul 15, 2010 08:59
door Vitorio
Hmm, hij heeft ook race-cams voor een 8v boxer, kost wel 600 pond per setje..

maar die gaan we onthouden, als ik ooit nog eens de 33 zodanig trackday-ready wil krijgen, zal er motorisch ook wat moeten verbeteren

Re: RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: do jul 15, 2010 11:32
door Hans33sw
Deze meneer is vrij bekend als boxertuner. Ja, z'n prijzen zijn niet op het niveau "chinese onderdelen voor een golf 3", maar hij weet wat hij doet en z'n klanten rijden vooraan mee op het circuit.
precies! 380 PK sprintje die al een seizoen rijdt :!:

RE: 1.8 savali boxer

Geplaatst: do jul 15, 2010 14:50
door alfaqv75
in duitsland zitten er ook wel een paar, neef de 33 van straffi als voorbeeld (maar zoek ook eens in de berg-rennen....) (straffi heeft ook geen 1.7 meer!)
maar okod e 33 van hutzzeson is snel, die heeft ook wel iets meer dan de standaard 137pk!!

of google eens op andere forums, er rijden hier en daar echt snelle 33's rond, het grote punt blijft budget... En leuk motortje opbouwen door AH motorsport kost je 20K 8)