_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

wo jun 02, 2010 21:13

Hallo Alfisti,

Omdat ik met de gedachte speel om de L-Jetronic op de V6 de deur uit te doen, wil ik graag weten of ik dan ook niet gelijk van inlaatspruitstuk moet wisselen. Ik heb eens gelezen dat een 164 inlaat mits op zijn kop gemonteerd ook past op een 75 V6.

Nou brandt bij mij de vraag:
Los van overige factoren, welke van de twee versies is het betere spruitstuk, los van evt beperkingen van het motormanagement?

Ook, is de gasklep van een 164 over te zetten?
En heeft deze al een traploze potmeter of ook nog een schakelaar zoals de L-Jet?

164 inlaten zijn vrij makkelijk te vinden dus als ik toch ga sleutelen is ombouwen zo gepiept.

Voor diegenen die dit lezen, ik zoek ook nog een 75 V6 QV krukaspoulie....

Jullie input wordt erg gewaardeerd!

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

wo jun 02, 2010 21:29

164 inlaat past niet ondersteboven volgens mij... :? Het zal er in ieder geval niet uitzien. :(

Maar met een beetje lassen en slijpen kom je ook een heel eind...

De inhoud van de luchtkamer is groter en berekend op een 3.0 ipv op een 2.5 zoals bij de Jetronic.

Gasklep is identiek in grootte. Motronic 4.1 heeft ook een ouderwetse positieschakelaar, geen potmeter.

Dit heb ik nog liggen, 164 inlaat met TS gasklep'bocht'.
Afbeelding

Die inlaatrubbers zijn trouwens niet echt goedkoop om te vervangen... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

wo jun 02, 2010 22:31

Dat ziet er fraai uit, maar wat is de invloed van zo'n bocht eigenlijk op de hele karakteristiek?
Het zal wel invloed hebben denk ik, of komen de pulsen niet zo ver?
Ws ziet een omgekeerd huis er niet uit, maar dan zit de gasklep wel mooi voorop :D

Passen die buisjes zo op een 75 motor of moet ik die rubbers en pakkingen vervangen en de boel demonteren?
Goed om te weten van die 164 inlaat ook geen potmeter heeft, hoef ik het daar niet om te doen.
Hoe zit het eigenlijk met de stationair regeling op de 164, is dat een 3 draads stappenmotor oid?
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

wo jun 02, 2010 22:50

TS heeft standaard zo'n bocht en heeft er niet echt veel last van dat het slecht zou zijn. :wink:

Gasklep zit dan wel mooi voorop.. in je ontsteking bedoel je? en hoe dacht je met je luchtweger uit te komen?

Tweedraads stationairregelklep als ik het me goed herinner.

Die chromen buize zitten op een alu tussenstuk waar de injectoren inzitten, dat moet je ook hebben. Ook de injectorrail is trouwens anders en de injectoren ook.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

wo jun 02, 2010 23:08

TS heeft standaard zo'n bocht en heeft er niet echt veel last van dat het slecht zou zijn. :wink:
Gasklep zit dan wel mooi voorop.. in je ontsteking bedoel je? en hoe dacht je met je luchtweger uit te komen?
Tweedraads stationairregelklep als ik het me goed herinner.
Die chromen buize zitten op een alu tussenstuk waar de injectoren inzitten, dat moet je ook hebben. Ook de injectorrail is trouwens anders en de injectoren ook.
Mmm een hele ombouw dus. De luchtweger gaat sowieso weg, dus dat zou geen bezwaar zijn.
Ontsteking zal ook niet meer op die plek zitten, die gaat verdelerloos.
Het verschil in koppelkromme op de site van Squadra Tuning is wel opmerkelijk overigens tussen de 75 V6 en de 164 V6.

Ws ben ik beter af om de 75 inlaat te houden denk ik zo.

Trouwens, weet jij of de tandkrans op de 164 krukaspoulie evt over te zetten is op een 75 V6 poulie?

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

wo jun 02, 2010 23:33

Volgens mij niet...

Ik heb trouwens wel een QV poelie liggen... alleen is daar de tandkrans niet helemaal 100% van, is ooit aan geslepen en gelast geweest. Maar ik heb begrepen dat de tandkrans van een normale 164 v6 poelie daar wel op gekrompen kan worden. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

do jun 03, 2010 07:05

inlaatrubbers 8,5 euro ex. btw
pakkingen resp. 1.8 en 7 euro ex. btw bij tuynder.... :wink:

2draads stappenmotor
je hebt toch een 75qv motronic poelie (of jetronic maar dan met tandkrans) nodig? (lastig te vinden, heeft mij ook een tijdje gekost)
164 tandwiel is veel groter in diameter dus volgens mij past dat nooit...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

do jun 03, 2010 11:10

inlaatrubbers 8,5 euro ex. btw
pakkingen resp. 1.8 en 7 euro ex. btw bij tuynder.... :wink:

2draads stappenmotor
je hebt toch een 75qv motronic poelie (of jetronic maar dan met tandkrans) nodig? (lastig te vinden, heeft mij ook een tijdje gekost)
164 tandwiel is veel groter in diameter dus volgens mij past dat nooit...
Hallo beide,
Dank voor de info, ik zal eens een 164 onder de kap moeten bekijken om het eens echt door te nemen.
Ook ga ik eens spieken bij Gerben zijn racer hoe het daar nou precies zit.

@giuliettaevo, zou jij mij wellicht een foto kunnen sturen van die poulie?
Ik heb namelijk via AlfaBB wellicht "beet" voor dit item, maar heb een foto nodig om op te sturen.

@Ralph, Ik had me nog niet gerealiseerd dat jij was overgestapt op de 75 poulie, waterpomp en dergelijke. Past het 164 spul niet?
Dank voor de tip over de poulie, als die groter is (en hij gebruikt ook andere v-riemen dacht ik) dan is het idd niet zomaar te gebruiken.
Heb jij voor de BDP opnemer van de tanden ook een 75 V6 bracket met sensor gebruikt? Welk motormanagement gebruik je dan?

En ook: Dank dat jullie me helpen hiermee! :thumbs:

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

do jun 03, 2010 17:43

Yep, 75 motronic poelie. Waterpomp heb ik ook van een ander type gebruikt (volgens mij 164 maar weet ik niet zeker) omdat ik de dynamo waterpomp en krukaspoelie op 1 snaar wilde laten draaien.
Ik draai gewoon met een motronic systeem van de 164 (incl. 164 kabelboom)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

do jun 03, 2010 22:02

Ik heb nu de foto's binnen (Bij Gerben staat een heel wagenpark)
Op zijn racer zit ook een 75 poulie, want die is hetzelfde als die op een 75 3.0 QV zit die er ook staat.
De tandkrans lijkt een los onderdeel trouwens, maarja ga dat maar eens vinden.
Op de L-Jet poulie kan geen tandkrans gemonteerd zo het lijkt, er is geen kraag voor voor zover ik het kon zien.
De bracket en sensor zijn hetzelfde als van de TS, dus dat wordt wel een makkie.
Echter moet ik eerst wat doen aan de blauwe luchten die ik achter mijn 75 creeer, maar ik heb misschien wel beet voor een poulie via AlfaBB.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Lunatic
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 731
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 22:14
Locatie: Zaamslag..Zeeuws Vlaanderen ¿

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

do jun 03, 2010 22:43

inlaat rubbers zijn tijdelijk niet leverbaar bij tuynder
en de prijs is een stuk hoger geworden al..ongeveer een 13,5 p/s
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

vr jun 04, 2010 18:33

inlaat rubbers zijn tijdelijk niet leverbaar bij tuynder
en de prijs is een stuk hoger geworden al..ongeveer een 13,5 p/s
dat is knap: ik kreeg op 31-05-2010 dit antwoord:

1 60513179 MOF 8.49 euro op voorraad
> 1 60513180 PAKKING 1.81 euro op voorraad
> 1 60563671 PAKKING 7.01 euro op voorraad
>

:?:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Lunatic
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 731
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 22:14
Locatie: Zaamslag..Zeeuws Vlaanderen ¿

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

zo jun 06, 2010 13:33

dat is idd knap?
ik heb hem ook nog in de mail staan, maar staat tijdelijk niet leverbaar?
Maar heb er ondertussen wel al :)
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

zo jun 06, 2010 18:42

Volgens mij niet...

Ik heb trouwens wel een QV poelie liggen... alleen is daar de tandkrans niet helemaal 100% van, is ooit aan geslepen en gelast geweest. Maar ik heb begrepen dat de tandkrans van een normale 164 v6 poelie daar wel op gekrompen kan worden. :)
Hallo Remco,

Wat kost die 75 motronic poulie bij jou? :-)
De tandkrans is volgens mij idd over te zetten van een 164 poulie, ik heb gezien dat de krans een los onderdeel is, zit met 2 schroefjes vast, en zit er op geperst.
Een verse krans van een 164 V6 regelen moet denk ik wel te doen zijn.
Graag hoor ik van je,
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Wat is beter? 75 of 164 inlaatspruitstuk

zo jun 06, 2010 19:17

Zal hem eens opzoeken en vergelijken met die van een gewone 164, die heb ik nog liggen geloof ik ( alleen niet over..). :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”