Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Re: RE: Cool is better???

wo mei 12, 2010 08:35

Op het forum van de leverancier blijkt dat de 180 nozzle *minder* vermogen oplevert dan een standaard blok.
En dat het systeem pas vanaf 4000 toeren zou werken, terwijl als er een 90 nozzle inzit, er over het *hele* toerenbereik ineens flinke winst wordt geboekt.

Linkje:

http://www.coolisbetter.nl/forum/index.php?topic=108.30
Dit was de eerste non-turbo waar we mee aan het experimenteren waren.

De schakelaar die de pomp in/uitschakelt wordt aangestuurd via het vacuüm dat ontstaat in de buis naar het inlaatspruitstuk.
Dit is misschien niet de meest ideale oplossing maar wel de goedkoopste en de meest makkelijke.

Er zijn voldoende systemen op de markt maar wij hebben gekozen voor een meer toegankelijke oplossing.
Vandaar dat de prijzen ook zo laag zijn (Ik moet oppassen dat ik geen reclame ga maken).

Van de afstelling van de bank in het filmpje waren we zelf ook niet erg tevreden.
Mijn eigen diesel maakte op die bank ruim 212PK en dat heeft ze echt niet hoor! Het houdt op bij 190PK.

Maar er was geen enkele reden om te manipuleren want de afspraak met Marc was dat wanneer de injectie niet het gewenste resultaat gaf, de set weer retour ging.
En we waren er met nog iemand, Marc heeft er ook de hele tijd met zijn neus bovenop gestaan.

De winst op de TS is puur door de Methanol. (Binnenkort wordt er getest met een GTA).
Met de turbo-diesels is veel meer ervaring natuurlijk.
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

Re: RE: Cool is better???

wo mei 12, 2010 13:11

Plus dat je extra brandstof van 1euro/ liter in je blok gooit, en blijft gooien, dan verwacht ik inderdaad wel een hoger vermogen.

Daar komt nog bij de kosten van de inbouw. En als de auto niet gechipt is zoals het filmpje meld, hoe kom je dan boven de 7000 toeren????
Dat klopt, maar je verbruikt als je aardig stevig rijd (en de W/M regelmatig aangaat) ongeveer een liter of 4 per tank tot anderhalve tank.
Dus een 4 euro per tankbeurt als je regelmatig speelt ermee. Valt mee als je het mij vraagt.
Als je chipt ben je verplicht 98 te tanken en kom je op het zelfde uit ;)
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

RE: Cool is better???

zo dec 12, 2010 14:32

Maar eens even een reactie in verband met mijn eigen opstelling. 156 1.9JTDm 16v

Ik rij zelf al zo'n anderhalf jaar rond met dit systeem.
Mijn diezzzeltje had toen een vermogen van 164.4PK en ben gaan injecteren met 180cc/m water/methanol (50% methanol).
Later heb ik dit aangepast door er een tweede injector (nozzle) van 90cc/m bij te plaatsen.

Na een testrun op de vermogensbank van KleinJan in Nijverdal (deze uitslagen gebruik in in deze post) kwam ik uit op 177.5PK en 385Nm.

Het probleem is dat ik hiermee de max van mijn turbo had bereikt.
Op mijn type zit geen wastegate en dus 'verdrinkt' hij waardoor hij in noodloop gaat. Dat gebeurde ook steeds tijdens de test bij KleinJan en daarom denk ik dat de uitslag niet helemaal juist is.

De turbo is daarom, zowel aan de inlaat- als aan de uitlaatzijde aangepast en sindsdien is ze niet meer in noodloop gegaan.

Reden om de 90cc/m nozzle te vervangen voor een 180cc/m nozzle en te zien wat er gebeurd met een totale injectie van 360cc/m.

Ik injecteer overigens pas op ruim 90% van de maximale turbodruk en dus injecteert het systeem pas bij flink 'doortrappen'.

De diesel is van 2003 en heeft een kilometerstand van 244.000.
Ik rijd er zowel zakelijk als privé ongeveer 30.000 km mee.

Helaas lees je op veel fora dat mensen er huiverig voor zijn omdat ze niet goed weten hoe het werkt.
Maar ik ken een stuk of 10 gebruikers persoonlijk en ze zijn allemaal enthousiast.
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Cool is better???

di dec 14, 2010 06:07

Op benzinemotoren kan je dus beter gewoon methanol in je tank gooien en het hele systeem niet monteren, want dat scheelt je de aanschaf en inbouw van dit systeem.

Gebruikersavatar
shoppy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 09:02
Locatie: Zwolle
Contacteer: Website

Re: RE: Cool is better???

do dec 16, 2010 14:56

Op benzinemotoren kan je dus beter gewoon methanol in je tank gooien en het hele systeem niet monteren, want dat scheelt je de aanschaf en inbouw van dit systeem.
Daarmee wordt natuurlijk niet extra geïnjecteerd en zullen je leidingen worden aangetast.

Eigenlijk zou hier de meest kritische persoon met een ongeblazen benzine motor een gratis set moeten inbouwen.
Als het niet werkt gaat ze er weer uit en als het wel werkt .......

Toch?
Lidnummer 006879
2004 - 2006 Alfa 166 3.0 V6 24v Super
2006 - 2007 Alfa 156 1.6 TS Progression
2007 - nu Alfa 156 1.9 JTDm 16v Distictive

Andretti Molletti

RE: Cool is better???

do dec 16, 2010 15:07

Waarom Methanol?
Zwaar giftig en dodelijk en sloopt je hele auto....

Ethanol is zoveel beter, waarom wordt dat niet gebruikt?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Cool is better???

do dec 16, 2010 20:48


Eigenlijk zou hier de meest kritische persoon met een ongeblazen benzine motor een gratis set moeten inbouwen.
Als het niet werkt gaat ze er weer uit en als het wel werkt .......
Whizzman? :D :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 11:08

Ja, op LPG met methamolinjectie. Cool experiment.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 11:21

Op benzinemotoren kan je dus beter gewoon methanol in je tank gooien en het hele systeem niet monteren, want dat scheelt je de aanschaf en inbouw van dit systeem.
Daarmee wordt natuurlijk niet extra geïnjecteerd en zullen je leidingen worden aangetast.

Eigenlijk zou hier de meest kritische persoon met een ongeblazen benzine motor een gratis set moeten inbouwen.
Als het niet werkt gaat ze er weer uit en als het wel werkt .......

Toch?
Als je extra injecteert buiten de ECU om, zal je moeten chippen om te compenseren. Als je (m)ethanol aan de benzine toevoegt, zal je ook moeten chippen om te compenseren. Het netto resultaat is dat je met of zonder deze set moet gaan chippen om te compenseren voor het hogere (m)ethanolgehalte in je brandstof. Oftewel, zonder deze set ben je goedkoper uit, want chippen moet je toch.

Welke leidingen worden er aangetast die nu nog niet worden aangetast door de verplichte methanoltoevoeging die in elke benzine zit die je nu aan de pomp koopt?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4151
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 11:52

Ja, op LPG met methamolinjectie. Cool experiment.
Hmm, ik heb hier nog een 156 1.8 g3...

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 12:46

Ja en daar ligt een hele fijne betrouwbare motor in :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Andretti Molletti

Re: RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 14:09

Welke leidingen worden er aangetast die nu nog niet worden aangetast door de verplichte methanoltoevoeging die in elke benzine zit die je nu aan de pomp koopt?
Dat is dus Ethanol, vandaar mijn vraag... Waarom wil je Methanol??

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 19:18

Methanol is goedkoper.

Andretti Molletti

Re: RE: Cool is better???

vr dec 17, 2010 19:23

Methanol is goedkoper.
Er is een ander soort HC binding heeft dat nog invloed?? Behalve dat Methanol giftig is.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Cool is better???

za dec 18, 2010 13:09

Methanol is goedkoper.
Er is een ander soort HC binding heeft dat nog invloed?? Behalve dat Methanol giftig is.
Eén extra koolstofje met twee waterstofjes, maakt ethanol energiedichter maar ik kan me voorstellen dat het koelend effect van methanol groter is doordat het sneller kookt. Ik denk dat er van alles vóór en tegen methanol in te brengen valt, maar inderdaad, het blijft giftig.

Terug naar “Tuning onderwerpen”