Pagina 1 van 1
Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: ma apr 12, 2010 15:49
door salvacorse
Ik ben al lekker op weg met mijn nord turbo project en heb een alternatief gevonden voor de 75 turbo die in niet kan vinden.
het is een Garrett tb 0355 geworden van een ford Escort rs mk3.
alles loopt soepel en ziet er goed uit, specs komen overeen met de 75 turbo.
echter er is een probleem en dat is dat de turbo zit bij een escort andersom.
voor de uitlaat heb ik inmiddels een oplossing met een andere afdekplaat en waste gate.
nu is er een grote vraag en dat is dat normaal komt de olie aanvoer van boven naar onder en bij mij zou hij van onder naar boven komen of ik gebruik de olie uitgang als ingang.
weet iemand of dit kan ?
groeten
RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: ma apr 12, 2010 17:57
door giuliettaevo
dat kan niet...
De olietoevoer moet echt aan de bovenkant zitten en het is zelfs zo dat er eigenlijk niet meer als 15 graden van de verticale lijn ( door olietoevoer en afvoer) afgeweken mag worden.
Maar kun je het uitlaathuis er niet vanaf schroeven en verdraaien? bij de meeste turbo's kun je de 'cartridge' ( het middelste huis waar de olie doorheen gaat) verdraaien ten opzichte van de in en uitlaathuizen, dit noemen ze de turbo klokken ( of "clocking" in het Engels

).
Wat voor een spruitstuk ga je gebruiken? als je het zelf gaat maken kun je evt ook het spruitstuk aanpassen op je turbo.
Ik dacht overigens dat een Escort RS Turbo wel kleiner was als de turbo van een 75 Tb.

RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: ma apr 12, 2010 20:17
door salvacorse
Ooit kon dat wel maar nu zit het uitlaathuis helemaal vast. En het betreft de turbo van de mk 3 die is iets groter. Nog tips om het huis los te maken ?
RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: ma apr 12, 2010 23:15
door giuliettaevo
bouten eruit draaien. goed inspuiten met IMAL oid en in laten trekken. uitlaathuis met een gasbrander heetstoken. zachtjes met een terugstootloze hamer rondom op het uitlaathuis slaan.
Wel opletten dat het huis er recht afgaat, niet de schoepen raken dus...
kunnen inderdaad verschrikkelijk vast zitten.
Je moet die van een Cosworth hebben, die is een mooi formaat.

RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: di apr 13, 2010 08:33
door salvacorse
ik ga het nog een keer proberen, eerst lekker weken en dan stoken.
even nagemeten,
compressor wiel inlaat 42 en compressor wiel uitlaat 54
RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: di apr 13, 2010 08:47
door TurboMarc
Ik heb ook een escort T34 turbo op mijn raceblok zitten.
Was wel een nieuwe dus die ging makkelijk uit elkaar. Compressorhuis en uitlaathuis kan je draaien
Of alleen het middelste gedeelte.. Water toe en afvoer was bij mij ook groter dus daar moet je even
andere slangen / koppelstukken voor halen indien het bij jou ook zo is.
De standaard elleboog van de turbo past bij mij ook niet meer is 2,5" en die van de escort 3"..
Ik weet natuurlijk niet of die van jou helemaal identiek is..
ciao
RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: di apr 13, 2010 16:10
door alfa75turbo
Een turbo voor je 75 heb ik laatst gewoon bij Alfa Nord in Grou gekocht....maakt het dat niet makkelijker?
Succes Charles
RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: di apr 13, 2010 19:05
door giuliettaevo
@Marc,
die is zeker van een Escort Cosworth?

Re: RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: di apr 13, 2010 21:49
door TurboMarc
@Marc,
die is zeker van een Escort Cosworth?

Ja klopt, hybride, kogelgelagerd etc. etc. meer dan 400 pk bla bla

Re: RE: Een vraag voor de turbo kenners
Geplaatst: di apr 13, 2010 22:56
door giuliettaevo
Ja klopt, hybride, kogelgelagerd etc. etc. meer dan 400 pk bla bla

Daar heb ik gewoon een vrachtwagen-Holset voor.
En die heeft ook een T3 flens.
