salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

Een vraag voor de turbo kenners

ma apr 12, 2010 15:49

Ik ben al lekker op weg met mijn nord turbo project en heb een alternatief gevonden voor de 75 turbo die in niet kan vinden.

het is een Garrett tb 0355 geworden van een ford Escort rs mk3.
alles loopt soepel en ziet er goed uit, specs komen overeen met de 75 turbo.

echter er is een probleem en dat is dat de turbo zit bij een escort andersom.

voor de uitlaat heb ik inmiddels een oplossing met een andere afdekplaat en waste gate.

nu is er een grote vraag en dat is dat normaal komt de olie aanvoer van boven naar onder en bij mij zou hij van onder naar boven komen of ik gebruik de olie uitgang als ingang.

weet iemand of dit kan ?

groeten
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Een vraag voor de turbo kenners

ma apr 12, 2010 17:57

dat kan niet... :(

De olietoevoer moet echt aan de bovenkant zitten en het is zelfs zo dat er eigenlijk niet meer als 15 graden van de verticale lijn ( door olietoevoer en afvoer) afgeweken mag worden.

Maar kun je het uitlaathuis er niet vanaf schroeven en verdraaien? bij de meeste turbo's kun je de 'cartridge' ( het middelste huis waar de olie doorheen gaat) verdraaien ten opzichte van de in en uitlaathuizen, dit noemen ze de turbo klokken ( of "clocking" in het Engels :wink: ).

Wat voor een spruitstuk ga je gebruiken? als je het zelf gaat maken kun je evt ook het spruitstuk aanpassen op je turbo.

Ik dacht overigens dat een Escort RS Turbo wel kleiner was als de turbo van een 75 Tb. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: Een vraag voor de turbo kenners

ma apr 12, 2010 20:17

Ooit kon dat wel maar nu zit het uitlaathuis helemaal vast. En het betreft de turbo van de mk 3 die is iets groter. Nog tips om het huis los te maken ?
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Een vraag voor de turbo kenners

ma apr 12, 2010 23:15

bouten eruit draaien. goed inspuiten met IMAL oid en in laten trekken. uitlaathuis met een gasbrander heetstoken. zachtjes met een terugstootloze hamer rondom op het uitlaathuis slaan.
Wel opletten dat het huis er recht afgaat, niet de schoepen raken dus...

kunnen inderdaad verschrikkelijk vast zitten. :(

Je moet die van een Cosworth hebben, die is een mooi formaat. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: Een vraag voor de turbo kenners

di apr 13, 2010 08:33

ik ga het nog een keer proberen, eerst lekker weken en dan stoken.

even nagemeten,

compressor wiel inlaat 42 en compressor wiel uitlaat 54
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Een vraag voor de turbo kenners

di apr 13, 2010 08:47

Ik heb ook een escort T34 turbo op mijn raceblok zitten.
Was wel een nieuwe dus die ging makkelijk uit elkaar. Compressorhuis en uitlaathuis kan je draaien
Of alleen het middelste gedeelte.. Water toe en afvoer was bij mij ook groter dus daar moet je even
andere slangen / koppelstukken voor halen indien het bij jou ook zo is.

De standaard elleboog van de turbo past bij mij ook niet meer is 2,5" en die van de escort 3"..

Ik weet natuurlijk niet of die van jou helemaal identiek is..

ciao
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Een vraag voor de turbo kenners

di apr 13, 2010 16:10

Een turbo voor je 75 heb ik laatst gewoon bij Alfa Nord in Grou gekocht....maakt het dat niet makkelijker?

Succes Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Een vraag voor de turbo kenners

di apr 13, 2010 19:05

@Marc,

die is zeker van een Escort Cosworth? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Re: RE: Een vraag voor de turbo kenners

di apr 13, 2010 21:49

@Marc,

die is zeker van een Escort Cosworth? :?
Ja klopt, hybride, kogelgelagerd etc. etc. meer dan 400 pk bla bla :wink:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Een vraag voor de turbo kenners

di apr 13, 2010 22:56

Ja klopt, hybride, kogelgelagerd etc. etc. meer dan 400 pk bla bla :wink:
Daar heb ik gewoon een vrachtwagen-Holset voor. 8)

En die heeft ook een T3 flens. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”