Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

di mei 18, 2010 22:16

throttle body

hmmm, ik denk dat ik maar eens een mapje boxer tuning aan ga maken op de PC 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 10:39

is die throttle body niet bedoeld voor carb motoren? natuurlijk vast ook wel tussen het inlaatspruitstuk van een IE te schroeven, maar dat wordt hannesen met de gaskabel...

anyway, tof om dit op te zien leven, ik wil toch ook misschien wel wat meer vermogen uit mijn 8v halen, als de 33 wat wordt opgeknapt. Mijn meest rigoreuze plannen zijn momenteel een compressor er op bouwen (een eaton m45 schijnt standaard goed te passen bij een 1.7), maar dat zal wel grotendeels toekomstmuziek blijven, zoiezo heb ik het idee dat de compressie-ratio van een 1.7 al een tikje aan de hoge kant is om met drukvulling te spelen, dan zul je toch met een milde boost genoegen moeten nemen (maar dan zal die 150pk wel lekker haalbaar zijn). Het leuke van een zo'n belt-driven compressor is dat er in de 33 op zich wel ruimte voor is (en mijn 33 heeft geen airco, dus heeft zelfs nog een lege krukaspoelie), en je niet zoals bij een turbo onwijs met spruitstukken hoeft te klooien, alleen ff zorgen dat je inlaattraject een beetje overdruk aankan. Daarnaast heb je bij een compressor geen turbo-lag :)

vraag me alleen af hoeveel werk er bij zo'n compressortje met een lage boost gaat zitten in computer/inspuiting, regelt de lmm/lambda automatisch bij om extra brandstof in te spuiten?

Ik ben zeer benieuwd wat je allemaal gaat doen met de 8v, als er makkelijke 'wins' zijn dan ga ik ze denk ik schaamteloos kopieren :)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 10:48

krukas van een 1.5 erin. krijg je een 1.6 met lagere compressie
of de koppen wat uitdiepen-grotere kleppen-mechanische klepstoters-rustige nokstokken
dan kun je gerust wat meer gaan spelen met de druk

met individuele throttle body's komt je inlaatspruitstuk te vervallen :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

wo mei 19, 2010 10:51

vraag me alleen af hoeveel werk er bij zo'n compressortje met een lage boost gaat zitten in computer/inspuiting, regelt de lmm/lambda automatisch bij om extra brandstof in te spuiten?

Ik ben zeer benieuwd wat je allemaal gaat doen met de 8v, als er makkelijke 'wins' zijn dan ga ik ze denk ik schaamteloos kopieren :)
KDFI instrraleren :)

bij mij is het ook long term. eerst een werkbankje knutselen.
ik woon in een flat dus ik moet eerst de koppen maar demonteren en dan de boel naar boven sjouwen 8)
naar beneden zien we wel weer :twisted: :twisted:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

wo mei 19, 2010 14:22

wat doen nokstokken van een 1.5 bijvoorbeeld? of van een 16v als dat past?
Nokkenassen van een 16v gaan absoluut niet passen. Een 16v heeft 4 nokkenassen, een 8v maar 2.

De reden dat hier geen 8v tuners zitten is dat je voor 300 euro of minder een 16v swap kunt doen, in één keer 25 pk erbij. Als je dezelfde extra pk's uit een 8v wilt halen ben je veel meer geld kwijt.
Een getunde 8v is niet per definitie betrouwbaarder dan een 16v, zeker niet als je met een vrij programmeerbaar injectiesysteem en/ of een compressor gaat werken.


Dit niet om je om te willen praten maar alleen waarom ik denk dat er hier weining 8v tuning expertise aanwezig is. Ik volg dit topic met belangstelling en ik ben benieuwd waar je uit gaat komen. De throttle bodies van een 16v zijn een interessante optie maar passen niet zomaar omdat de kop van een 16v totaal anders is. Wil je met die andere nokkenassen ook de koppen bewerken?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 15:10

Net ff wat lopen zoeken wbt compressors, de 1.7 heeft schijnbaar standaard een 9,5:1 compressie, en schijnbaar is 10,5:1 dynamische compressie toch een beetje de max voor je gaat pingelen, dan een grafiekje gevonden waaruit blijkt dat je dus met een standaard 1.7 blok al bij 4 PSI (0,25 bar) overdruk aan de max zit, ik gok een PK-tje of 20 erbij... Niet slecht, maar daarmee kom je nog niet op het niveau van een 16v, ook al heeft een 8v (zeker met compressor) meer low-end torsie

carbase beweert trouwens dat een 1.6 boxer uit een 145 ook 9,5:1 compressie heeft, en ik meen te herinneren dat die motor precies is wat jij zegt, een 1.7 blok met 1.5 krukas

16v nokken lijken mij ook niet de uitkomst, het lijkt me dat de inlaatkleppen bovenop het blok zitten, en de uitlaat onder, dus dat je duidelijk een inlaat-as en een uitlaat-as hebt per kant. Dan staan de nokken dus nooit goed op die as om met 1 as zowel in als uitlaatkleppen te bedienen... Dus dan kom je al weer uit op wildere aftermarket nokken.

Al met al zul je dus al snel een low-boost compressor met KDFI en mss nog custom nokken nodig hebben om van een standaard 1.7 onderblok iets te maken wat in de buurt van een 16v komt. Als je de compressie verlaagt zul je verder kunnen gaan, maar ja, als je dan toch het blok gaat ombouwen, waarom geen 16v koppen?

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

wo mei 19, 2010 15:44


carbase beweert trouwens dat een 1.6 boxer uit een 145 ook 9,5:1 compressie heeft, en ik meen te herinneren dat die motor precies is wat jij zegt, een 1.7 blok met 1.5 krukas
Nee, die 1.6 is een apart blok. Boring 84 mm ipv 87 mm voor de 1.7. :wink:
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 20:51

Een 33 opvoeren is beginnen met een 1.7 16V er in hangen, gewoon standaard. Eventueel een squadrachippie of zo en je bent eigenlijk al ongeveer op het niveau wat je uit een betrouwbare straatauto kan halen. De 16V heeft zo veel betere flow dan de 8V dat je ongeacht wat je verder wilt doen, bijna wel die 16V als basis moet kiezen.

Wat kan je doen als je verder wilt dan een chippie? Je kan er een los programmeerbaar systeem in zetten wat geen AFM gebruikt, dat scheelt inlaatrestrictie. Je kan er snellere nokkenassen en klepveren in zetten, dat levert een motor op die minder koppel onderin geeft maar meer vermogen bovenin. Je kan de koppen flowen, kleppen er in zetten die net iets groter zijn, dunnere klepstelen hebben en je kan de hydrolische klepbekers voor mechanische vervangen zodat je meer toeren kan draaien. Bij die snelle nokkenassen moet je ook weer zuigers nemen die een hogere compressie opleveren om het verlies aan dynamische compressie te compenseren. Je kan er een compressor of een (twin) turbo op zetten. Dan moet je naar beneden met je statische compressie en wil je graag gesmede zuigers hebben om de hardere klappen bij dezelfde toerentallen nog aan te kunnen. Je wilt dan ook minimaal betere drijfstanglagers en eigenlijk ook gesmede drijfstangen. Je koppeling ga je moeten upgraden en je witl dan echt een sperdiff.

Als je een auto bouwt die meer motorvermogen heeft, zal je ook moeten zorgen dat je remmen de extra energie aan kunnen. Je zult vanaf hogere snelheden afremmen en die energie moet je kwijt kunnen zonder dat je remmen oververhitten. Je motor zal harder aan je carosserie gaan trekken, dus je moet je vering en dergelijke upgraden. Je bent nog wel even onderweg om een auto te bouwen die wat kan met meer dan die 16V standaard al levert. Ik zou lekker die 8V er in laten zitten en er blij mee zijn. Het is best een leuk blokje in een 33 en het is rap zat. Als je echt harder wilt, koop een frisse 16V en leg die er in. Als je nog harder wilt, koop dan een Subaru Forrester SW STi. Ook een stationwagon, boxer en retesnel. Dat gaat je minder kosten dan je 33 ook maar in de buurt te laten komen van die performance en het is wel betrouwbaar, die 33 dan al lang niet meer.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

wo mei 19, 2010 21:33

Als je nog harder wilt, koop dan een Subaru Forrester SW STi. Ook een stationwagon, boxer en retesnel.
Welke van die drie Subaru's bedoel je? ;)

Om in een Subaru station echte snelheidsbeleving te kunnen ervaren, ontkom je niet aan een stevig getunede WRX Wagon (STi swap en dat soort grappen). En dan ben je dus wéér aan het kloten/tunen.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 21:58

hmmmm...wizz heeft wel een punt.
mn huidig blok is best netjes. loopt als een tierelier. maar ik vind het ook leuk om te proberen.
anderzijds loop je wel tegen gigantische kosten aan, en kan je bijna net zo goed een 2tlr 16v van AH aanschaffen.
en dan praat je al lang niet meer over een straat wagen, laat staan over betrouwbaar.

ik ga gewoon de 8v die ik heb liggen weer helemaal netjes maken. nieuw lagerwerk en alles
en dan misschien C&B erin met een niet al te wild profiel waardoor je net even meer bereik bovenin hebt en nog wel voldoende koppel onderin.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 22:35

ik ben er toch een beetje uit, maar een snelle 8V maken kan best... Je zit alleen met 1 ding en dat is APK!
(er zijn namelijk zat snelle 8V racers)

ipv van een squadra chip zou ik eens denken aan een spaghetti van CSC en kat erondervandaan...
alleen nokkenstokken gaat weinig tot niets brengen, flow dan ook je koppen en laat ze maximaal

en wat verder gezegt wordt is helemaal waar, mijn 16V was bloedsnel maar het chassis heeft het toch van al het geweld verloren.... Als je echt iets serieus wilt opbouwen begin dan met het chassis, anders scheurt de hele bende van ellende uit elkaar, ook als je denkt een frisse koets te hebben!! (en ik praat helaas uit ervaring!)

ipv van een soeppie zou ik voor een volvo T5R gaan :oops:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

wo mei 19, 2010 22:48

ipv van een soeppie zou ik voor een volvo T5R gaan :oops:
neej... doe dan maar een beamer


kat gaat eronder vandaan!
en waarom csc spaghetti ipv een sjipje?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 22:51

ehm voor 8v geen spaghetti van csc?

Afbeelding

deze is voor een 8v tot 89. wat is het verschil? de lamda komt pas na de flens..

en €400 voor csc tegen een chipje van €200?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 23:04

chippie betekent wel 98 tanken

voordeel van geintjes als flowen is dat het vrij goedkoop zelf te doen is, als je het blok toch onder handen aan het nemen bent, nog steeds geen eitje, maar afijn

enne, waarom niet een chip EN spaghetti?

Pff misschien morgen eens een setje bougies en een oliefilter bestellen, en dan binnenkort eens een klein beurtje doen, ben ik er toch weer mee bezig

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 23:14

ik tank sowieso al ron98 dus dat maakt geen biet uit.

enne, wat voor bougies ga jij erin stoppen?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Tuning onderwerpen”