Op school ben ik bezig met het gedrag (bewegingen, versnellingen, rotatie, translatie van wielen en carosserie) van een auto te simuleren in matlab simulink terwijl deze over een drempel rijd (ingangsignaal). Het is een simpel model met 4 graden van vrijheid en komt aardig over een met dat van een transaxle aangezien het zwaartepunt in het midden ligt, dus een gelijke gewichts verdeling over de voor en achteras. Als ik de gegevens van de 75 heb kan ik dit invoeren in het model zodat we kunnen gaan kijken wat de verschillen zijn tussen standaard dempers/veren en koni/bilstein etc. De gevens die ik nodig heb voor het model zijn het gewicht van de achter en voorwiel ophanging inclusief wielen. Echter is dit een beetje natte vinger werk aangezien niet alle delen van de ophanging dezelfe verplaatsing ondergaan. Ook de veerstijvheden zowel voor als achter heb ik nog niet, nu kan ik dit zelf gaan uitrekenen maar wellicht is dit al bekent. Tevens vraag ik mij af of de dempingconstanten van schokdempers beschikbaar zijn? Als dit niet bekent is valt er weing te simuleren. Het ingangsignaal ligt niet vast maar kan ook veranderd worden (hier in zit ook de snelheid verwerkt). Is dit trouwens een mooie aanvulling als dit lukt of ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden? Doel van dit alles is natuurlijk om de verschillen tussen dempers en veren te kunnen bekijken en de keuze makkelijker te maken.
Wouter