Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Vermogen opdrijven

za jun 05, 2010 18:44

1.7 plaatsen gaat het niet worden omdat de poster in Belgie woont, daar kan je niet zomaar een ander blok plaatsen ivm. de keuring. Ik zou er blij mee zijn zoals hij is, of een andere kopen die meer vermogen heeft. Met veel gedoe met luchtfilters en chips die niet mogen is er misschien net 5 pk bij te krijgen. Voor ietsje meer koop je al een wagen die van zichzelf al sneller is, dus het lijkt me zonde van je geld, als het je om snelheid te doen is.
Geen 1.7 16V dus...

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Vermogen opdrijven

za jun 05, 2010 18:49

Niet goed opgelet. ;) Ik dacht zelf dat het wel mogelijk was alleen moet de auto dan een keuring ondergaan en je valt in een ander verzekeringstarief. Maar mogelijk is het wel. Ik kan mijn neefje eens polsen als er serieuze intereresse is. Hij heeft een Golf 1 hobby auto waar hedendaags een 2.0 16V blok in prijkt. Zo zijn ze niet standaard geleverd naar mijn weten.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Vermogen opdrijven

za jun 05, 2010 20:52


Volgens mij was dat een 147 met een 145 carrosserie. Blijft wel een enorm dik ding!
Nee hoor... was echt een 145. Wel met allerlei delen van andere Alfa's, zoals bv een GT. :wink:

Een 145 ombouwen naar v6 is niet zo heel ingewikkeld, het handigste is om er een 155 v6 langs te zetten en dan alles te wisselen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: Vermogen opdrijven

za jun 05, 2010 20:56

Hoe streng zijn de keuringen in belgie? Je zou eventueel een 1.7 8v er in kunnen lepelen, is alleen te zien aan een markering onder op het blok.... (en misschien is het onderblok een beetje breder...)

een 1.7 8v met een squadra chip (is voor die oude boxers ook maar 200 euro) is een behoorlijke verbetering tov een 1.4, en nauwelijks te zien, een 16v is natuurlijk wat opvallender

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Vermogen opdrijven

za jun 05, 2010 21:29


Volgens mij was dat een 147 met een 145 carrosserie. Blijft wel een enorm dik ding!
Nee hoor... was echt een 145. Wel met allerlei delen van andere Alfa's, zoals bv een GT. :wink:

Een 145 ombouwen naar v6 is niet zo heel ingewikkeld, het handigste is om er een 155 v6 langs te zetten en dan alles te wisselen. :wink:
Oh ok! Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat ze 'de 147 naar de spuiter hebben gebracht' waarop ik dacht dat het een fout bleek te zijn wat niet was. Maar kan me vergissen natuurlijk. Dus toch een 145 in de basis!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Vermogen opdrijven

zo jun 06, 2010 00:59

Hoe streng zijn de keuringen in belgie? Je zou eventueel een 1.7 8v er in kunnen lepelen, is alleen te zien aan een markering onder op het blok.... (en misschien is het onderblok een beetje breder...)

een 1.7 8v met een squadra chip (is voor die oude boxers ook maar 200 euro) is een behoorlijke verbetering tov een 1.4, en nauwelijks te zien, een 16v is natuurlijk wat opvallender
Hoe streng is de keuring als je er een ongeluk mee maakt? :? Verzekering gaat dan verhalen op jou.... :(

Gewoon door de zure appel heen bijten en besluiten wat je wilt doen, de auto houden en je er bij neer leggen dat je niet de vlotste bent of de auto verkopen en een snellere terugkopen...

Als Belg zou je natuurlijk een in NL omgebouwde auto kunnen kopen, die mogen ze geen kenteken weigeren ( EU regeltjes...) Vriend van mij verkocht zo zijn c-kadett met 2.4 erin aan een Belg, in Belgie had die beste man het nooit om kunnen keuren daarom kocht hij hem maar kant-en-klaar in Nl. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: Vermogen opdrijven

zo jun 06, 2010 08:24

Hoe streng zijn de keuringen in belgie? Je zou eventueel een 1.7 8v er in kunnen lepelen, is alleen te zien aan een markering onder op het blok.... (en misschien is het onderblok een beetje breder...)

een 1.7 8v met een squadra chip (is voor die oude boxers ook maar 200 euro) is een behoorlijke verbetering tov een 1.4, en nauwelijks te zien, een 16v is natuurlijk wat opvallender
Hoe streng is de keuring als je er een ongeluk mee maakt? :? Verzekering gaat dan verhalen op jou.... :(

Gewoon door de zure appel heen bijten en besluiten wat je wilt doen, de auto houden en je er bij neer leggen dat je niet de vlotste bent of de auto verkopen en een snellere terugkopen...

Als Belg zou je natuurlijk een in NL omgebouwde auto kunnen kopen, die mogen ze geen kenteken weigeren ( EU regeltjes...) Vriend van mij verkocht zo zijn c-kadett met 2.4 erin aan een Belg, in Belgie had die beste man het nooit om kunnen keuren daarom kocht hij hem maar kant-en-klaar in Nl. :)
Tja, is ook zo, mijn punt was alleen dat als je een beetje je best doet, je een 1.7 8v er in kan leggen, en ze enkel met een schuifmaat uiteindelijk er achter zouden kunnen komen dat er iets niet in de haak is (denk aan drijfstangen/krukas nameten), maar het is wel een behoorlijk risico wat je neemt.

Wat dat betreft is het dus gewoon stukken handiger om als belg een snellere auto te kopen...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Vermogen opdrijven

zo jun 06, 2010 11:47

Op elke motor staat een motorcode die aangeeft welke motor het is... nameten is dan dus niet nodig. :wink:

Maar ik snap je bedoeling, het is alleen zo dat je er wel mee in de problemen kunt komen en dat wilde ik even onderstrepen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 08:29

ik heb de oplossing gevonden, een electrische turbo erop zetten.... :roll:

Afbeelding
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 08:57

Waarom de
:roll:
?

Zo'n elektrische supercharger is volgens mij stukken makkelijker te doen dan elke andere vorm van drukvulling...

Ik snap dat de winst waarschijnlijk minder is dan bij een turbo of zo, maar wat zijn nu de redenen om dit niet te doen?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 09:35

omdat het veel te weinig toeren draait en daarom juist een belemmering is voor je luchttoevoer...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 09:43

Waarom de
:roll:
?

Zo'n elektrische supercharger is volgens mij stukken makkelijker te doen dan elke andere vorm van drukvulling...
Ik snap dat de winst waarschijnlijk minder is dan bij een turbo of zo, maar wat zijn nu de redenen om dit niet te doen?
Zo'n fan trekt heel veel electrisch vermogen dus je moet je electrische systeem gaan verzwaren om dit te kunnen doen.
Die electriciteit moet worden opgewekt worden door je motor en dynamo.
Daarbij is energie-efficientie is ook een overweging, je zit met een aantal energie overdrachten die je niet hebt als je een compressor rechtstreeks met een riem aandrijft.
Of je laat uitlaatgassen de compressor (turbo) aandrijven, dit is erg efficient omdat een turbo gebruik maakt van energie in je uitlaatgassen die anders niet benut wordt.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 10:00

mja, ben wat aan het googlen/lezen, en de conclusie is inderdaad dat het met elektrische superchargers erg moeilijk is om voldoende lucht rond te pompen..

Toch jammer... quick-wins zijn altijd leuk

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 11:14

mja, ben wat aan het googlen/lezen, en de conclusie is inderdaad dat het met elektrische superchargers erg moeilijk is om voldoende lucht rond te pompen..

Toch jammer... quick-wins zijn altijd leuk
er bestaat een filmpje waarbij ze op een honda een bladblazer aansluiten (dan heb je wel winst, alleen het is zo lastig met het verlengsnoer :lol: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: Vermogen opdrijven

wo jun 09, 2010 12:13

mja, ben wat aan het googlen/lezen, en de conclusie is inderdaad dat het met elektrische superchargers erg moeilijk is om voldoende lucht rond te pompen..

Toch jammer... quick-wins zijn altijd leuk
er bestaat een filmpje waarbij ze op een honda een bladblazer aansluiten (dan heb je wel winst, alleen het is zo lastig met het verlengsnoer :lol: )
Heb ik ook voorbij zien komen, alsmede suggesties om een bladblazer met benzinemotor te gebruiken :)

Overigens heb ik ook wat gevonden over zogenaamde 'thomas knight' systemen, en die werken weldegelijk, je hebt alleen een beest van een motor nodig, en enkele extra accu's, en dan is het systeem ook alleen in korte periodes bruikbaar, dus meer een soort van boost-knop op je dash dan een permanente performancewinst

Terug naar “Tuning onderwerpen”