Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: De nieuwe ho-ijzers

ma feb 15, 2010 21:11

Fe 360 laaggelegeerd staalmet een minimale treksterkte van 360n per mm2.
word trouwens weinig meer gebruikt is het zogenaamde pbs pis bakken staal
benaming door de leek


DIN 17100
St37
Koolstof gehalte kleiner dan 0,25%
Maimaal 0,08% fosfor
Maximaal 0,05% zwavel
Trekvastheid Rm= 340 N/mm^2
0,2 rekgrens=225 N/mm^2
brinell hardheid HB30 =1170 N/mm^2
wetenschapplijke benaming

de meeste standaard remschijven zijn van gietijzer en daar zit veel koolstof in in de vorm van grafiet maar als er veel koolstof in voorkomt gaat de mechanische sterkte wel achteruit met als gevolg de scheuren
gietstaal is al vele malen sterker mechanisch gezien ,maar weet niet of dit ook voor remschijven geschikt is of word gebruikt.
koolstof schijven zijn volgens mij niet te vergelijken met stalen met (veel koolstof) dit zijn geperste kunsthars dingen vergelijk het maar met een slijpschijf op je slijptol.
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

di feb 16, 2010 19:21

Fe 360 laaggelegeerd staalmet een minimale treksterkte van 360n per mm2.
word trouwens weinig meer gebruikt is het zogenaamde pbs pis bakken staal
benaming door de leek


DIN 17100
St37
Koolstof gehalte kleiner dan 0,25%
Maimaal 0,08% fosfor
Maximaal 0,05% zwavel
Trekvastheid Rm= 340 N/mm^2
0,2 rekgrens=225 N/mm^2
brinell hardheid HB30 =1170 N/mm^2
wetenschapplijke benaming

de meeste standaard remschijven zijn van gietijzer en daar zit veel koolstof in in de vorm van grafiet maar als er veel koolstof in voorkomt gaat de mechanische sterkte wel achteruit met als gevolg de scheuren
gietstaal is al vele malen sterker mechanisch gezien ,maar weet niet of dit ook voor remschijven geschikt is of word gebruikt.
koolstof schijven zijn volgens mij niet te vergelijken met stalen met (veel koolstof) dit zijn geperste kunsthars dingen vergelijk het maar met een slijpschijf op je slijptol.


hihihi ja het pisbakken staal zo noemde vroeger mijn constructie bankwerken leraar het ook. daarna nooit meer gehoord grappig 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: De nieuwe ho-ijzers

vr feb 19, 2010 13:03

Maar zeker zinnige opmerking dat circuitgebruik anders is dan op straat.

Op circuit heb je ook weinig zout. Ben blij met (originele) remschijven en blokken (330mm ongeboord Brembo) voor dagelijks gebruik. Als ik hoor hoe vast de blokken soms zitten na een weekje niet rijden zou je denken dat je de voering van de basisplaat af scheurt... Circuitblokken hoeven hier (winterse omstandigheden) niet op getest te worden.

Op mijn Ducati zitten dan voor weer blokken die wel voor het circuit bedoeld zijn (Loraines), maar achter niet. En ik zou geen remklauwen willen hebben die voor de racerij bedoeld zijn. Op straat speelt levensduur van de afdichtingen een andere rol bijvoorbeeld, net als oxidatiegevoeligheid van b.v. de zuigers.

Warm houden van remmen werkt gewoon niet op straat, wel op het circuit. Dus wat daar goed is...
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: De nieuwe ho-ijzers

vr feb 19, 2010 15:46

Nadat ik met deze combi wat km's heb gemaakt kan ik zeggen dat het geweldig remt, wat een verbetering tov origineel.
Blokjes hoeven niet warm te zijn, zijn erg goed te doseren en als je doortrapt bijten ze geweldig. Ook een paar keer achter elkaar vanaf hogere snelheid, geen fading of vermindering van remkracht.
Zeker een aanrader en volgende keer weer het zelfde menu op mn bella.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Tuning onderwerpen”