Mobster

PBV bij een 33

ma dec 27, 2004 13:27

Dag iedereen.

Blijkbaar is de eerste post al gemaakt, maar ik ben er toch vlug bij.

Vraagje, heeft er ooit al iemand een power boost valve in een 33 16V QV gestopt.

Ik ben namelijk op zoek naar een dergelijke klep, maar blijk ze nergens te vinden

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 14:38

Die haal je op Marktplaats of nieuw bij Biesheuvel of dutch power trading.
Ik heb er een voor de turbo, maar voor een atmosferische motor lijkt het me niet echt noodzakelijk?! i.i.g. geen ervaring mee op een atmosferische motor..
Die dingen zijn best duur vandaar dat ik wat kritisch ben op n ato-motor.
(ik dacht tegen de 140 euro)

Mobster

ma dec 27, 2004 15:07

Ik heb er idd mijn twijfels over of het wel effect heeft op een atmosferische motor, maar binnenkort zal deze niet meer atmosferisch zijn, k'ga er
namelijk een Mercedes compressor op monteren met C&B snelle nokkenassen (die zitten er al in, samen met de kleppen,...) en hopen daarmee betere vulling te hebben op de lagere toerentallen, of je motor kapothelpen, kan ook...

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 15:10

Oeps...
Juist met een compressor kun je beter normale nokkenassen hebben...

Mobster

ma dec 27, 2004 15:23

Het zijn niet de supersnelle racing nokkenassen voor hoge toerentallen, want ik heb geen andere krukas. Ik dacht nu net het verlies aan Pk's op lage toeren op te vangen met de compressor. Is dit dus een radicaal verkeerd idee?

Constantijn

ma dec 27, 2004 16:42

@Dré: Werkt dat nou echt, zo'n power boost valve op je turbo? En hoe manifesteerd zich dat?

Andretti Molletti

ma dec 27, 2004 17:14

De krukas staat los vd soort nokkenassen..
Een blower heeft geen snelle nokkenassen nodig, je blaast er wat meer in met de blower.
Dus in oprincipe kan je de inlaatnokkenas wat later zetten dan heb je bovenin ook meer power!

Constantijn: ik heb um erop maar nog niet echt gereden...
Turbomarc zegt dat het echt helpt en die heeft er eentje op zun racer!!
Bij vollast als de turbodruk oploot tot 1 bar krijg je extra benzine wat vbij een turbo een soort veiligheid inbouwt (koeling en bescherming tegen te arm lopen) . Je ontsteking moet wel helemaal tip top zijn hoor!!!

Mobster

ma dec 27, 2004 18:19

De compressor doet toch niet echt veel in hoge toeren, dus neem je beter nokkenassen die dat doen. Nog een turbotje er bij kan ook, maar ik wil mijn vriendin ook af en toe meenemen in de wagen :lol:
7300 neem ik als max voor de motor/ krukas, en ik heb de nokkenassen genomen die het max koppel wat hoger leggen als de originele, dus met de compressor er bij kan ik dan de lage toerentallen wat bijschaven.

Nu, ben geen automekanieker als beroep, maar ik weet dat het iedere motortuner zijn bedoeling is dat de 33 zijn koppelkarakteristiek een horizontaal lijntje is op ongeveer 200 NM :wink:

Rees Cees

ma dec 27, 2004 22:39

@ mobster,

ik denk dat je krukas gaat breken met een compressor want die van een 33 zijn niet zo sterk.
ik haal uit een standaard 16v blok 151pk en 210 nm door er 40mm dellorto´s op te plaatsen.
geloof me het is al een heel ander autotje als je daar mee boodschappen gaat doen.
Afbeelding

succes er mee

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

ma dec 27, 2004 22:44

@ forza33: is dat dat blokje uit die zwarte (sloop) 16V al op de foto ??????
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

ma dec 27, 2004 22:46

@ Michel

nee die zit er nog in, net als de KM teller.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

ma dec 27, 2004 22:47

:lol:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Mobster

ma dec 27, 2004 23:43

@ Forza

Het probleem bij een 33 is idd de krukas. Zo'n ding ziet er behoorlijk licht uit en een stalen krukas kost toch wel wat veel.

Carbs, dat lijkt me idd ook een optie. k' vraag mij af wat dat geeft met de C&B nokkenassen.

Dus je heb de inlaat-voetjes afgezaagd, injectoren dichtgestopt, brandstofrails er af, en dan de 40mm dell'orto carbs en het luchtfiltersysteem van een 1.3L 8V er op gemonteerd? Wat doe je dan met de brandstofpomp? Zijn er eventueel andere complicaties i.v.m. ECU.

Dank.
Mobster

Rees Cees

di dec 28, 2004 09:50

@ Mobster:
met andere nokkenassen ligt het vermogen boven in, boven de 4500 toeren, dus niet erg geschikt voor op straat. ik heb er nog één staan met 312 graden nokkenassen en daar zit het vermogen boven in (175 pk bij 7000 toeren).

ja klopt ik heb alle gaten dicht gemaakt, stoepranden verw. tussen alle overgangen en de luchtinlaat van een 1700 carb uitvoering gebruikt (omdat dat de ideale kelkjes zijn) de ECU gebruik ik niet meer. de brandstofpomp is 0,3 bar met een retour naar de tank terug vanaf de cab's. let wel dat je de brandstofpomp wel aansluit via de twee relais rechtsvoorin (ivm veiligheid).

Mobster

di dec 28, 2004 10:01

Ok, dank.

Ik ben wel in voor dit soort spul, dus het kan zijn dat ik er snel aan begin, als ik de dell'orto's te pakken krijg natuurlijk...

Volgende week even rondkijken op de sloop.

Hoe zit het met de ontsteking, daarvoor gebruik je toch nog je ECU?

Terug naar “Tuning onderwerpen”