Rees Cees

di dec 28, 2004 12:27

nee daar gebruik ik de oude ontsteking voor uit een 1300 of sud. drie kabeltjes en een bobine. kortom alles van de 16v ontsteking vervalt.

Mobster

di dec 28, 2004 12:51

Ok, nu begrijp ik het volledig.

Dank voor de uitleg.

Ik denk dat ik beide opties eens ga uitproberen:

- 16V 1.7 C&B nokkenassen en de compressor erop en wat terugschroeven om vermogen in de perken te houden. K' heb op het forum nog niemand gehoord die een atmosferische motor omgebouwd heeft, en daar wil ik mij toch eens aan wagen. Denk zelfs dat de MAP van een 16V wel met overdruk overweg kan.
http://www.rotrex.eu.com/prod/sheet_C15-60_.pdf
- 16V 1.7 Met Carbs :twisted: :evil:

K'heb namelijk 2 16V's :lol:

164 Q4

wo jan 26, 2005 21:24

De compressor doet toch niet echt veel in hoge toeren, dus neem je beter nokkenassen die dat doen. Nog een turbotje er bij kan ook, maar ik wil mijn vriendin ook af en toe meenemen in de wagen :lol:
7300 neem ik als max voor de motor/ krukas, en ik heb de nokkenassen genomen die het max koppel wat hoger leggen als de originele, dus met de compressor er bij kan ik dan de lage toerentallen wat bijschaven.

Nu, ben geen automekanieker als beroep, maar ik weet dat het iedere motortuner zijn bedoeling is dat de 33 zijn koppelkarakteristiek een horizontaal lijntje is op ongeveer 200 NM :wink:
Even alles op een rijtje zetten en nu niets door elkaar halen!
Denk erom dat je meerdere soorten compressoren hebt. Een 'roots' type zoals een Eaton die op een Mercedes zit is een blower en eigenlijk geen compressor en levert bij lage toeren een gigantische power zodat je je maximum koppel al bij 2000 toeren kunt hebben. Bij hoge toeren is de werking stukken minder maar in de praktijk betekent dat hij enorm elastisch is (zeer rijdersvriendelijk).

Verder heb je de (hele populaire) radiale compressor. Ga met een grote boog om die ondingen want die zijn niet geschikt voor kleine hoogtoerige motoren. Bij lage toeren doen die helemaal niks en beginnen pas bij een hoger toerental druk te leveren. Maw, net zo'n piekerig effect als bij een single turbo maar met het extra nadeel ook nog eens veel vermogen te verbruiken.

PS waarom wil je carburateurs? Er zijn nog wel een andere voordelige oplossingen om met je standaard ECU dit hele gebeuren goed en veilig aan de praat te krijgen.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: PBV bij een 33

do feb 03, 2005 09:16

Een geblazen motor met carburateurs, is zonde van de moeite !!

Mobster

RE: PBV bij een 33

do feb 03, 2005 18:58

Nene, geen carbs op de gelazen motor, k' heb 33's.
Een uitrusten met carbs, de andere met compressor.

Dan heb ik altijd 1 om aan te sleutelen :)

Terug naar “Tuning onderwerpen”