Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

ma jul 27, 2009 15:28

@Piet, ik zou als ik jouw was kijken naar een scherm met touchscreen en inderdaad VGA zoals je nu hebt.
Verder kan je dan kijken naar bijvoorbeeld Roadrunner als frontend, hierin kan je gelijk navigatie, carkit, radio etc inbouwen!

Check >> http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi


Ik heb die van mij al klaar, moet alleen nog even een schermpje regelen! :D

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

ma jul 27, 2009 20:25

ik draai ook op alpha.n
want met 4gaskleppen krijg je het niet werkend. :cry:

en wat heeft het voor meer waarden als je geen turbo heb om hem dan wel aan te sluiten? :roll:
Gevonden op http://www.scantools.nl/info.php?cat=1&iid=37 waar een leuke uitleg staat over lucht massa, lucht hoeveelheids en Absolute druk sensoren.

Functie:

De MAP sensor meet de absolute druk in het inlaatspruitstuk. Bij stationair draaiende motor is er ongeveer 500/550 mBar vacuum in het inlaatspruitstuk. Is er 550 mBar vacuum, dan meet de MAP sensor (op de natuurkundige schaal) dus een absolute druk van 450 mBar.
Kleine afwijkingen van deze sensor kunnen eveneens een grote invloed uitoefenen op regelingen in het motormanagementsysteem. Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):

1) Hoeveelheid ingespoten brandstof
2) Ontstekingsmoment
3) Actiefkoolstofklep
4) Stationair toerental

Wikipedia geeft ook goede uitleg http://en.wikipedia.org/wiki/MAP_sensor

Grippo van Megasquirt forum zegt erover
For best performance you should install both. If you use only tps, you have to specify pure alpha-N option. If you have both you can use pure speed density or blend that and alpha-N.
Lijkt mij ook beter want bij alpha n voor je gewoon vaste waardes in en met een maf sensor heb je extra input over de luchtstroom. Ook handig voor stationair detectei. Als de gasklep dicht is loopt het vacuum hoog op en volgens mij kan je die waarneming gebruiken om je stationair bypass open te zetten.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

ma jul 27, 2009 20:50

Nog even voor mijn eigen begrip:

aan de hand van het motor toerental weet je hoeveel lucht er stroomt maar door de restrictie van de inlaat heb je onderdruk. De druk meter oftewel de MAP sensor geeft een waarde af, in mijn geval motor zonder turbo waarschijnlijk een onderdruk die nodig is de luchthoeveelheid te compenseren. Dan heb je ook nog de buitenluchtdruk nodig als correctie als je in een lagedruk gebied zit oftewel ... en in de bergen. Bij alpha n ga je er een geschatte waarde voor ingeven plus enige terugkoppeling als je dat wilt van je lambda sensor. Volgens mij geld in dit verhaal, hoe meer input hoe beter de prestatie en hoe lager het brandstof gebruik.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

Re: RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

di jul 28, 2009 08:32

Matthijs,
Dan heb je ook nog de buitenluchtdruk nodig als correctie als je in een lagedruk gebied zit oftewel ... en in de bergen.
Om de MegaSquirt zit één druk sensor, deze kan je gebruiken als MAP of als baro. Ik dacht dat je wel DMV een avondje solderen een tweede sensor kan plaatsen maar heb nog niemand gezien welke dit ook daadwerkelijk heeft gedaan. :lol:
Dus..., gebruik je Alpha-N dan heb je de sensor over en kan je deze gebruiken om de luchtdruk te meten en aan de hand hiervan de compenseren, anders is het gewoon je MAP.

Bij alpha n ga je er een geschatte waarde voor ingeven plus enige terugkoppeling als je dat wilt van je lambda sensor.
Een "geschatte waarde", dit volg ik niet helemaal. Ik bedoel, Alpha-N mag dan wat meer "statisch" zijn dan andere algoritmes maar gaat natuurlijk nog steeds uit van vaste waardes!
En helemaal als je rekeing gaat houden met IAT, CLT, Baro etc dan is er echt niets mis met Alpha-N, stugger nog, het wordt zelf gebruikt in onderandere de M3, Supra en F50 (als ik mij niet vergis... )

Michiel

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

di jul 28, 2009 11:45

Het is een geschatte waarde zolang je de restrictie van je inlaat traject niet meet.

diy autotune verkoopt upgrade set http://www.diyautotune.com/catalog/mapd ... p-117.html Deze upgrade kan je gebruiken voor luchtstroom meting en baro correctie. Volgens mij zit dat ook al in de ms2 extra code.

Hoe andere merken het oplossen maakt niet zoveel uit. Volgens mij blijft het een keuze, jouw auto werkt ook prima zonder map sensor. Ik heb je wel horen klagen over hoog brandstof gebruik. Dat is misschien slechts een kwestie van afstellen maar zo'n map sensor zou ook moeten kunnen helpen. Op Megasquirt succes stories http://www.msruns.com/index.php staan er zat die het zo doen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

di jul 28, 2009 12:09

Het is een geschatte waarde zolang je de restrictie van je inlaat traject niet meet.
In welk opzicht.., je restrictie is toch een vaste waarde?
EDIT
Diameter en dus flow van inlaat is een vaste waarde, dit dan na TPS, IAT en baro correctie. :roll:



Wat wel is is dat je bij Alpha-n geen verschil hebt tussen normaal rijden of belast.
Een caravan of een aardige berg zou een probleem kunnen zijn. Maarja.., ik heb geen trekhaak en woon in Nederland dus dat is allemaal geen punt! :lol:

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

do jul 30, 2009 22:50

Het is een geschatte waarde. Het probleem is dat de flow niet helemaal lineair slechter wordt. Dat is nooit zo. Er wordt onderdruk gecreëerd in een atmosferische motor door bijvoorbeeld restrictie luchtfilter, wanden van je inlaat, bochten de kleppen, gas schuif etc. Met een wideband lambda kan je wel zien hoe de verbranding is, dus het uiteindelijke resultaat is de zien, maar jij draait toch niet closed loop? Wat ik uit die artikelen begrepen heb is dat als je het volume van je gas stroom meet je een nog nauwkeurigere verbranding krijgt.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

vr jul 31, 2009 08:45

Ik draai momenteel geen closed-loop inderdaad, dit IVM met het nog afstellen wan de Bella.
Het laatste wat je namelijk wilt is je AFR DMV logjes analyseren terwijl je EGO aan hebt staan! :P
Moet wel zeggen dat ik de planning heb dit weekend eens met EGO aan te gaan rijden, ik heb aardig wat kilometers voor de boeg en wat economy tuning lijkt me niet verkeerd! :lol:


Maar wat bedoel je precies met "volume van je gas stroom meet" , het gebruiken van een LMM?
Ik kan mij in iedergeval goed begrijpen dat dit een stuk preciezer is dan Alpha-N, maar in sommige gevallen is het gewoon geen optie.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

vr jul 31, 2009 17:35

Met druk sensor hoeft een Lucht massa meter niet aanwezig te zijn, je doet wel hetzelfde want: Je weet aan de hand van het toerental de theoretische luchtstroom... bijvoorbeeld, een 2 liter motor verplaatst 2 liter lucht per omwenteling. Maar door de restrictie van je inlaat traject krijg je onderdruk. Die onderdruk is het ergst in de cilinders en bijna net zo erg net voor de kleppen, als je die waarde weet van de onderdruk, bijvoorbeeld 0,8 bar werkelijk luchtdruk megasquirt voor je wat de werkelijke hoeveelheid lucht berekenen die in de verbrandingskamer zit. Als je er ook nog een barometrische correctie factor over gooit, bijvoorbeeld met slecht weer of in de bergen kan je de luchthoeveelheid, en dus eigenlijk de hoeveelheid zuurstof berekenen voor dat er verbrand wordt. Met de lambda kan je ook nog eens kijken hoe de brandstof verhouding is.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

BS-AutoTune

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

zo aug 23, 2009 14:22

Met vier gasklephuizen MOET je alpha-N draaien..

Je kan de MAP sensor aansluiten voor datalogging, dan heb je een idee over de belasting van je motor onder bepaalde omstandigheden en kan je bijvoorbeeld beslissen de AFR table wat te tweaken.

De EGO correctie wordt meegenomen in de logviewer data-analyse. Dus je kan rustig de EGO correctie bij laten staan. Enkel is het dan handiger om wat langere datalogs te draaien.

LMM's zijn inderdaad vele malen preciezer dan een MAP-sensor / Alpha N methode.
Echter: Max vermogen haal je bij een AFR van 12.8 tot 13.2 (spoelverliezen niet meegerekend). Zit je in die waarde, dan zal je zeer marginaal vermogen verliezen / winnen door een nóg betere afstelling (voor zover mogelijk).

Waar LMM's dus wel prettig voor zijn: een zeer constant mengsel geeft minder uitstoot. Nou is de APK een zeer statische meting, maar een emissietest bij TNO is meer dynamisch en dan gaat het erom om op voorhand al het juiste mengsel samen te stellen en dat niet volgens de achteraf-methode te doen middels een lambda-sonde.

Dus aan de ene kant geeft een LMM een "mooier" mengsel. Aan de andere kant brengt het niet veel, je zal eerder vermogen verliezen door toepassing van een LMM doordat deze een deel van de doorstroom van de inlaatlucht zal hinderen.

Overigens waren er tot ver in 2000 nog vrij veel auto's die op een MAP sensor draaiden en geen LMM hadden. Een voorbeeld: de Peugeot 206 GTI. De BMW M3 draaide op AlphaN en had ook geen LMM..

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

di aug 25, 2009 10:09

Echter: Max vermogen haal je bij een AFR van 12.8 tot 13.2
Inderdaad, maar het is me ook opgevallen dat het verbruik als een gek omhoog schiet haha.
Ben zelf nu bezig met de "accel" optie goed afgesteld te krijgen. Je ziet onder normaal (rustig) rijden dat het verbruik best netjes is, maar als je het gas vaak en flink diep intrapt dat is de tank zo leeg! :lol:

EDIT
Misschien niet helemaal MegaSquirt gerelateerd maar denk gooi het toch even in de groep. :o

Ik heb de velocity stacks een maandje terug vervangen van tijdelijk PVC pijpjes naar echte metalen stacks. Nu valt mij op dat de metalen pijpjes goed warm worden, zelf zo erg dat je bijna je vingers brand als je eraan zit na een stukje rijden.
Ik vraag mij af, is het niet verstandig om hier weer voor kunststof of aluminium te gaan? Heeft dit zin of zal de "heat transfer" van die stacks op de lucht minimaal zijn? :roll:

Gebruikersavatar
pietsprintkoerp
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za okt 11, 2008 21:44
Locatie: rhenen

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

di aug 25, 2009 19:36

ik heb een tekening voor je van mijn trompetjes : ?

alu geleid beter de warmte + dat je de rubbers er tussen moet monteren want dat houd de warmte van het motor blok tegen!?

hoeveel graden geeft de inlaat temp meter aan ? :roll:

ps wie zijn er zaterdag op zantvoord? :wink:
sud sprint veloce 1.5 1980maar met 1.7 16v en kdfi
NU alfa 159 sw 19jtd 16v zwart met sportpakket (06-2006)
http://www.youtube.com/watch?v=jHzSBZxEyFE
http://www.youtube.com/watch?v=W2tacUT7 ... re=related

Andretti Molletti

Re: RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

di aug 25, 2009 21:31

ik heb een tekening voor je van mijn trompetjes : ?

alu geleid beter de warmte + dat je de rubbers er tussen moet monteren want dat houd de warmte van het motor blok tegen!?

hoeveel graden geeft de inlaat temp meter aan ? :roll:

ps wie zijn er zaterdag op zantvoord? :wink:
MOI

spreek me maar aan ;)

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

Re: RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

wo aug 26, 2009 08:12

hoeveel graden geeft de inlaat temp meter aan ? :roll:
Dit is erg afhankelijk van het weer, maar het zit normaal tussen de 15 en de 35 'C.
Puntje was eigenlijk de temperatuur na de sensor, dus tussen de stack en de inlaatklep. :lol:

Oh, en rubbers heb ik er inderdaad ook tussen zitten! 8)

Gebruikersavatar
pietsprintkoerp
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za okt 11, 2008 21:44
Locatie: rhenen

RE: oproep voor alle alfa liefhebbers van megasquirt

do dec 24, 2009 21:49

hallo allemaal!!

Ik heb weer wat tijd gevonden om aan me sprintje te prutsen.
ik wil de volgende problemen op lossen.

1 het wegvallen van de vr sensor bij stationeer toerental.
2 de uitlaat voledig van rvs maken.
3 de bedrading op knappen en een fatsoenlijke zekerings kast maken.

probleem 1 denk ik op te lossen met een andere type onstekings module met een inwendig driver(volkswagen bobine), alleen in mijn kdfi zit ook al een driver voor een bobine, wie weet hoe ik dit moet oplossen want 2 drivers achter elkaar dat werkt niet!! waarom dat ik een andere bobine monteer? ik denk namelijk dat mijn huidige gm bobine een stoor zender is voor mijn vr sensor.(en laptop)

de andere problemen dat is voor mij geen probleem dus blijft alleen punt 1over. :wink:
sud sprint veloce 1.5 1980maar met 1.7 16v en kdfi
NU alfa 159 sw 19jtd 16v zwart met sportpakket (06-2006)
http://www.youtube.com/watch?v=jHzSBZxEyFE
http://www.youtube.com/watch?v=W2tacUT7 ... re=related

Terug naar “Tuning onderwerpen”