edwin.k

twin turbo

zo mei 31, 2009 15:20

Hoi allemaal,

Na een topic te hebben geplaatst over de keuze voor het type drukvulling voor mijn 3.0 12v motor op de alfa 164 forum, is de reactie tot op heden nog niet echt denderend te noemen.
Vandaar dat ik dezelfde vraag hier nogmaals stel in de hoop dat hierop meer reactie/meningen te horen krijg.

Hier eerst nog even een korte omschrijving van het project. Het is de bedoeling om een alfa 164, 3.0 12v motor te plaatsen in een Dax rush. Tevens is het de bedoeling om de motor te voorzien van drukvulling, met in eerste instantie een compressor. Nu het blok reeds gedemonteerd is, en ik het plan aan het maken ben over wat ik nu precies wil zijn mijn eerste plannen toch in twijfel en geef ik toch de voorkeur aan een eventuele twin turbo setup. Dit met alle meerwerk en eventuele extra problemen in acht nemende. Om dit te realiseren wou ik gebruik maken van oa twee garrett T2 turbo's, en uiteraard zullen veel aanpassingen gadaan moeten worden afhankelijk van de vermogenswinst die ik ermee wil behalen, zoals eventueel met de standaard zuigers, dit is mogelijk maar met een maximum druk van 0.6 bar. Zo zijn er nog tal van dingen.

Graag hoor ik jullie ervaringen en eventuele meningen hier over zodat ik deze mee kan nemen in mijn besluit.

Greot,
Edwin

Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member

RE: twin turbo

zo mei 31, 2009 15:45

Volgens mij staat er op de site van Squadra tuning (onder 'specials') ook e.e.a. over een Dax met Alfa V6..........
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 31, 2009 15:55

Leuk project.. :D

Wat voor een versnellingsbak wil je gebruiken? De bak van een Alfa Sei past er zo tegenaan namelijk... is alleen niet zo makeklijk te vinden.

De T2 van garrett is niet echt een moderne turbo en ik denk zelfs dat ze wat aan de kleine kant zijn voor een leuk vermogen. Waarom kies je voor die turbo's?

het belangrijkste bij een dergelijke ombouw is dat je jezelf een doel stelt hoeveel vermogen je wilt behalen. Aan de hand heirvan kun je dan bepalen welke onderdelen er wel of niet vervangen moeten worden. Bij minder als 300 pk kun je eigenlijk wel een standaard motor gebruiken.

De originele zuigers kunnen best wat hebben en zijn lekker goedkoop. Om de compressie te verlagen zou je kunnen overwgene om een 2.5 krukas te gebruiken. kijk hier anders eens voor meer info. :wink:

mocht je dit willen gaan doen, en een Sei bak willen gebruiken, dan raad ik je aan een Sei krukas te gebruiken, deze heeft namelijk ruimte voor een toplager tbv de prise-as van de bak. In een gewone 164 krukas heb je die ruimte niet.(kun je wel erin laten draaien, heb ik ook laten doen)

Het belangrijkste element in de hele ombouw is hoe je alles gaat aansturen. Het beste is natuurlijk een programmeerbaar motormanagement en anders zou Stephan van Squadra tuning een speciale chip voor je kunnen maken. KDFI van BSautotune is ook een mooie optie

Als je nog niet veel weet over turbo's kan ik je een boek aanraden; "Maximum Boost" van Corky Bell, is wel in het Engels, hier wordt heel veel heel duidelijk in uitgelegd. Ook kun je op www.alfagtv6.com/phpbb3 heel veel info terugvinden over drukgevulde Alfa's. :wink:

Maar ik hoop dat je je project hier verder wilt gaan bijhouden, ik vind het in ieder geval wel interressant!

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Het-Licht
Guru
Guru

ma jun 01, 2009 00:24

Zou zeker voor een wat modernere turbo gaan. Zou eens kijken naar een K-03, zit op min of meer elke VAG turbo auto (behalve de topmodellen) en zijn per stuk goed voor +- 210 pk en omdat veel VAG jongens upgraden naar een K-04 (goed voor 280 pk) worden die veel aangeboden voor een fijne prijs....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 01, 2009 07:26

Op het Engelse 155 forum is een eigenaar van een stratos kitcar die een compressor op z'n 3.0 heeft gezet. Verder zijn de Zuid-Afrikaanse mensen van onder meer GoTech (ECUs die ongeveer op V6en met turbo's ontwikkeld worden) en Dawie de Villiers behoorlijk druk bezig met turbo's op V6en hangen. De Super-Stephan van de eigenaar van Squadra is inderdaad een Dax met een Alfa V6 er in. Hij zal je vast ook een en ander aan tips kunnen geven.

alfa75turbo
Member
Member

di jun 02, 2009 11:14

Er is een 75 v6 twinturbo geweest (c-mos engineering?) echter ik kan op het net er niets meer over vinden. Wellicht dat er nog leden zijn die foto's en opbouwinfo hebben.

Succes in ieder geval.

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 02, 2009 11:46

bij usato waren ze toch met een twin turbo bezig...
project is via m vd g naar iemand gegaan, wie is mij niet bekend
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Roeltje 164

di jun 02, 2009 12:45

Dax van Squadra is een 24v met van die speciale nokkenassen...

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 02, 2009 12:58

wil je wel een twin turbo hebben in een dergelijke lichte auto...? technisch een leuke uitdaging (zeker gezien de ruimte die extra nodig is voor die haardrogertjes) maar is er dan wel mee te rijden.....? klinkt als het ultieme zelfmoordapparaat...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: twin turbo

di jun 02, 2009 16:01

En als je weet hoe dat ding van kiet gaat... denk je niet eens meer na over die haardrogers..... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

edwin.k

di jun 02, 2009 16:36

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties tot op heden toe!!! er zitten zeker een aantal tips tussen die goed bruikbaar zijn of het overwegen waard.

Inderdaad is de T2 turbo wat achterhaald, en waarschijnlijk aan de krappe kant. Dus de optie om voor een KO-3 turbo te gaan is zeker het overwegen waard, aan het aanbob zal het niet liggen deze worden op internet ruimschoots aangeboden.

Het beoogde vermogen wat ik wil gaan halen is tussen de 250 en 300pk maximaal.
Om de compressie te verlagen had ik inderdaad al een andere krukas gekocht van een sei 2.5 met een sparing voor een toplager.

De aansturing gaat zo als het er nu uitziet gebeuren door een progammeerbare motormanagmentsysteem.

Als laatste wil ik nog even inhaken op de (zelfmoordmachine). Naar mijns inziens is de machine niet verantwoordelijk voor dergelijke ongevallen, maar is het de bestuurder die zijn grenzen niet kent.

Groet,
Edwin

Andretti Molletti

di jun 02, 2009 16:49

En als je weet hoe dat ding van kiet gaat... denk je niet eens meer na over die haardrogers..... 8)
Hij was anders aardig ziek toen ik 10 jaar geleden 's nachts na een TC meeting zijn 164 V624V bijhield met mijn 300 euro 75TB waarvan de wastegateslang los lag... 8)

Ik heb nadien nooit meer zo :blue_lol: met een 75TB die er niet uitzag :twisted:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

di jun 02, 2009 18:11

Hij was anders aardig ziek toen ik 10 jaar geleden 's nachts na een TC meeting zijn 164 V624V bijhield met mijn 300 euro 75TB waarvan de wastegateslang los lag... 8)

Ik heb nadien nooit meer zo :blue_lol: met een 75TB die er niet uitzag :twisted:
Lang leve de RWD? 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 02, 2009 20:23

Voor 300 pk zou ik die moeite eerlijk gezegd niet eens nemen... dan zou ik gewoon de 3.0 origineel houden en er twee k03's op schroeven met 0,6 bar. Onderin toeren merk je dan niet veel verschil met een normale 3.0 terwijl je toch een behoorlijke schop krijgt als de turbo's inkomen. :D

Is een enkele turbo geen idee? met een cross-overpijp is dit vrij makkelijk te maken. Op de Alfa GTV v6 Tb is dit origineel geleverd. Scheelt je een hele hoop leidingwerk e.d.
enkele voorbeelden van geblazen v6en...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en een gat in een 3.0 krukas gemaakt...
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

edwin.k

vr jun 05, 2009 16:23

Hoi,

Kijk dat zijn de foto's die je motiveren om wanneer er eindelijk tijd is in de avonden lekker in de garage te gaan sleutelen, en te fantaseren hoe het er dadelijk allemaal uit moet komen te zien!!

Wanneer ik de twin turbo setup ga realiseren incl. oliekoelr, twijfel ik of de standaard oliepomp wel capaciteit genoeg heeft om al dit alles te voorzien van genoeg olie.
Zou het raadzaam zijn om hier eventueel een hoogvollume oliepomp voor te gebruiken, of is de standaard pomp toch afdoende?

Morgen is het open dag bij de importeur van Dax Benelux. Uiteraard ga ik er even een kijkje nemen in de hoop er wat wijzer te worden, en natuurlijk voor de gezelligheid.
Altijd lekker in een omgeving met mensen die dezelfde (tik) hebben.

Groet,
Edwin

Terug naar “Tuning onderwerpen”