Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

ik ben gerolt ........

zo mei 31, 2009 11:08

In aanvulling op het stuk van Marcel over de rollenbank heb ik de stoute schoenen aangetrokken en is de Giulia vandaag op de rollenbank afgesteld door Marcel.

Even voor jullie beleving, ik heb in mijn Giulia een 2 liter blok met HC-zuigers, een electronische ontsteking (123-stand D) een spaghetti-spruitstuk, een carbon airbox (ex-squadra) en ik geloof een iets scherpere inlaat-nokkenas. Achter de motor zit een 2-liter versnellingsbak en een 2-liter achteras met sper uit een Berlina. Zeker na het monteren van de airbox bekroop mij het gevoel dat ik wellicht de auto eens goed af moest laten stellen. Ik was toch een beetje bang dat er door alle upgrades c.q. veranderingen met het mengsel iets niet meer klopte.

Ook nog even vooraf, wat was mijn doelstelling: Het mooi en goed afgesteld krijgen van de motor, de PK's zeggen me niet zoveel, ik wil een vlotte reis/toergiulia, geen raceauto, dan moet ik de bumpers eraf halen, het interieur eruit en een een kooi inzetten. Ik vind persoonlijk wel als je de auto en motor upgraded je ook alles uit de motor en wat je er in,op en aan schroeft moet proberen te halen. Anders had ik hem gewoon standaard moeten laten.

Maar goed, vanochtend naar Houten waar bij Sam van Lingen de Giulia op de rollenbank zou gaan. Gelukkig hebben ze daar ook hout, kon de auto ook de garage in.... :roll: Hij is toch wel laag.....................

Op de rollenbank, auto vastgezet, even een check in de motorruimte, en de eerste run.

Uitslag 80 KW (109 PK) aan de achterwielen
20% verlies door de aandrijving maakt 130 PK aan de krukas.

Hierna ontsteking afgesteld, en vijf keer sproeiers vervangen. Uiteindelijk hoofdsproeiers kleiner.

Laatste resultaat:

92 KW (125 PK) aan de achterwielen.
20% verlies door de aandrijving maakt 150 PK aan de krukas.

Marcel heeft rekening gehouden met het feit dat hij het blok niet zelf heeft gereviseerd en is derhalve slechts heel kort voluit gegaan, wel een prettige gedachte.

Marcel raadde me nog aan een elektrische benzinepomp te monteren, en een set andere bougies te monteren, er zitten nu Golden Lodge bougies in.

Hoe rijdt dat nou ? best wel lekker vlot zeg maar. Kan goed meekomen en de auto pakt bij elk toerental perfect op. Al met al voor mij een succes, auto loopt rustiger, trekt beter, alles klopt en is goed afgesteld.

Een aanrader en veel van opgestoken !! bedankt Marcel :thumbs:

een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen uitdraai, wel een kort filmpje :-({|=

http://s685.photobucket.com/albums/vv21 ... 0_2453.flv

gr Ron

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4152
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: ik ben gerolt ........

zo mei 31, 2009 11:16

Ziet er goed uit!

De 20% hebben jullie wel gemeten denk ik?

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: ik ben gerolt ........

zo mei 31, 2009 11:31

Ik ging er eigenlijk gevoeglijk vanuit, niet expliciet gevraagt of dit ook is gemeten.

gr Ron

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: ik ben gerolt ........

zo mei 31, 2009 11:52

8) 8) Klinkt heerlijk!

En wat is dat grijs toch een machtige kleur op een giulia, mooi!!

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: ik ben gerolt ........

zo mei 31, 2009 19:04

Dat zijn de betere kelders om je in te vertoeven :twisted:
Best mooi resultaat lijkt me :thumbs:

Grotejes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: ik ben gerolt ........

zo mei 31, 2009 21:48

Ik ben er tevreden mee, hij pakt erg lekker op, trekt mooi door en daar ging het mij om. Bij aanvang bleek dat de motor stond te spoelen, das ook verleden tijd.


gr Ron

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: ik ben gerolt ........

ma jun 01, 2009 21:34

Mag ik de hele onbeleefde vraag stellen wat zoiets nou kost? Ik zit er al een tijdje over te denken om mijn Juul eens echt goed af te laten stellen, maar ik zou niet weten wat het kost en waar ik dit zou laten doen.
Edwin Lammertink heeft ooit de JZ van Zagato1979 afgesteld en dit was briljant, maar ik vrees dat Edwin dit tegenwoordig niet zelf meer doet en dit ook niet te betalen is.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: ik ben gerolt ........

ma jun 01, 2009 22:08

ben ik ook benieuwd naar:)

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: ik ben gerolt ........

di jun 02, 2009 06:55

Marcel heeft er nog een stukje bij gezet op Alfaspeed:

Hallo mede reizigers op het forum.
Ik had Ron gevraagd om vooruit voor het rollen de ontsteking op deze curve te zetten.
Met betrekking tot het rollen het volgende. Ron zijn opdracht was auto goed afstellen en dat is gebeurt, Daarbij door het goed afstellen heeft hij er 15 PK bij maar daar ging het hem niet om. De Auto is ook zuiniger geworden omdat de hoofd benzine sproeiers verkleind zijn. Ron rekent met 20% verlies maar moet 25% verlies zijn. Dit is niet gemeten maar dat heeft een 105 serie, het is ook niet interessant want je kan er niks aan doen. Hij heeft dus nu 125 pk aan de wielen en is goed afgesteld. Buiten de hoofdsproeiers zijn er nog meer sproeiers vervangen en is de ontsteking iets vroeger gezet. De Motor tester hing er ook aan en daar zag ik dat een bougie niet voor 100% meedeed. Hij had Lodge erin en heb hem geadviseerd die te vervangen door Champion of NGK, pas op NGK steekt dieper in de compressie ruimte. Toen ik klaar was heb ik Ron gevraagd om even een stuk te rijden. Hij kwam terug met een big smile en zei " niets meer aan doen " trekt" door zonder enige hik tot over de 6000 rpm en pakt fantastisch op. Dit zijn wel hele goedkope PK's die ik erbij heb gekregen!!!! Als met Ron zijn motor er nog een paar modificaties door gevoerd worden zal hij makkelijk aan nog eens extra 15 PK komen maar hij zegt wellicht in het na seizoen eerst zo maar genieten. Ik kan helaas niet alles vertellen want ik heb het in het verleden ook allemaal zelf moeten uitzoeken. Ik vertel veel maar sommige dingen (moet) hou ik voor mezelf. Ik hoop op begrip hiervoor. Een kleine correctie op Ron zijn verhaal. Op vollast stond hij iets rijker > 3%.

Marcel


Wat betreft de kosten zou ik zeggen PB Marcel eens of mail naar het adres vermeld op zijn website. Als je een gereviseerde motor met HC-zuigers, een spaghetti-spruitstuk met uitlaat een electronische onsteking (123) en een airbox hebt aangeschaf vallen deze kosten in het niets en ben je nmm verkeerd aan het bezuinigen als je alles niet perfect af laat stellen :roll:

By the way iemand een idee welke bougies ik komend weekend in de Giulia moet gaan schroeven ? Er zitten nu Golden Lodge in. Ik wil er goede en duurzame bougies inzetten. Ik heb ff gezocht op het forum en ben zo'n beetje 200 meningen tegengekomen........... De prijs van de bougies vind ik niet zo belangrijk, ik wil nu niet op 5 euro per stuk gaan bezuinigen.

gr Ron

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: ik ben gerolt ........

di jun 02, 2009 08:12

ik heb NGK in de racer. Wel even Marcel vragen welke warmtegraad er in moet bij jou. Of een corresponderende Champion is ook goed lijkt mij.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: ik ben gerolt ........

di jun 02, 2009 14:14

Bedankt ! Ga maar eens een set NGK halen.

gr Ron

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: ik ben gerolt ........

di jun 02, 2009 23:08

ik gebruik altijd B7ES van NGK...

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

do jun 04, 2009 00:08

Even een korte reactie op de vragen aan Ron. Als U wilt weten wat het kost kan U beter mij een mail sturen als dat aan Ron te vragen. Er is geen vaste prijs, ligt aan hoeveel werk en hoeveel sproeiers er vervangen moeten worden. In het geval van Ron 8 andere sproeiers en bijna 2 uur werk. Voor dat ik een Auto rol wil ik even wat meer weten over de motor en wellicht een kan ik dan een prijs geven. Ron zijn auto was best veel werk, ook ontsteking verzet. Mijn prijs was niet hoog want Ron gaf me extra geld, dat wilde ik niet maar het moest van hem omdat hij zo tevereden was, dus het was voor ron zeker niet te duur. Daarbij gebruikt hij ook minder benzine dus heeft hij het er snel uit en hij krijgt geen schade aan de motor want die staat nu goed afgesteld, spoelt niet meer.
Verliezen zijn niet gemeten want daar kan ik toch niets aan doen, Ron praat over 20% maar het is 25% bij een 105/116 serie.
Rollen op zaterdag is ook mogelijk.

groeten Marcel Violier marcel@mpv-online.nl
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

do jun 04, 2009 00:15

Ron, jij hebt hoge compressie zuigers, NGK steekt verder in de verbrandingskamer. Ik adviseer champioen bougies N3c of N4c ik denk dat weinige deze op voorraad hebben maar Arese, mijn vader heeft ze, 020-6597070 en kan ze opsturen. www.arese.nl

Groeten Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

do jun 04, 2009 07:56

rijd zelf met ngk b8ecs is ook korter

Terug naar “Tuning onderwerpen”