Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: RE: ik ben gerolt ........

ma jul 06, 2009 10:32

ATF olie, ja goede ouwe tijden. komen toch regelmatig terug, onbezorgt leven.

Groet Marcel
Hoi Marcel,

even PB: de pipetten zijn besteld, levertijd onbekend (ik doe er 2, voor de zekerheid).
Vraagje over de 123 ontsteking: ik heb nu een Marelli electronisch met wel aangepaste vervroeging (niet heel uitgebreid, volgens mij de versie die jullie destijds leverden). Brengt een 123 mij wat, en zo ja welke curve adviseer je dan voor een oud SB blok, aangepast, nog geen gesmede zuigers en de laatste versie voor dat jullie eigen inlaatnokkenas erin ging?

gr Walter
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

ma jul 06, 2009 12:38

Walter, het is voor je raceauto? Zo ja, dan heeft 123 ontseking weinig zin. Je zit op het circuit altijd boven de 4500rpm en dan doet de ontsteking niets meer. De Magnetti Marelli ontsteking is nog altijd een hele goede, je zou een keer de moduul kunnen vervangen, preventief.

Alvast bedankt Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1811
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: ik ben gerold ........

do jul 22, 2010 19:32

BB is ook gerold! 8)
Verslagje van de rolsessie 21 juli 2010 bij Arese Tuning.

Even wat gegevens vooraf:
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone (1974):
- Motor geheel gereviseerd, o.a. nieuwe HC zuigers/bussen (Borgo), heeft na revisie ongeveer 5000 km. gedraaid.
- Elektronische ontsteking (uit een 2 liter Giulietta)
- CatCams nokkenassen type 1030220 (iets pittiger dan standaard)
- Alfaholics uitlaatsysteem.
- Dellorto DHLA-L carbs.
- K+N inlegfilter in ‘bewerkt’ luchtfilterhuis.
- NGK B7ES bougies.
- Magnecor blue 8 mm. Bougiekabels.

Na montage Alfaholics uitlaat in het voorjaar bleek de motor ‘anders’ te draaien, was wel gelijk sterker onderin en in het middengebied maar ging geleidelijk aan steeds onregelmatiger lopen. Verschillende oorzaken:
- Motor draaide met een veel te arm mengsel (vermoed door montage Alfaholics uitlaat)
- Klepspeling alle 4 kleppen uitlaatzijde was te krap (0,35 mm), mijn fout…
- Klepspeling 1 klep inlaatzijde was te krap.
- Motor pingelde.
- Motor liep stationair beroerd, waggelde in het vooronder zeg maar.
- Ontsteking stond te vroeg (mijn fout..)
Kortom er moest nogal wat aan bijgesteld worden…

Eerst kleppen gesteld: inlaatkant alles op 0,40 mm, uitlaatkant alles op 0,45 mm.

1e run gaf een lagere waarde dan erin zat, Marcel durfde niet voluit te gaan omdat het mengsel veel te arm stond op vollast (1.5%) pingelen enz.

2e run met grotere hoofdsproeiers leverde al meer vermogen, dacht ca. 70+ KW.

3e run weer kleinere (remlucht) sproeiers gemonteerd.

4e run ontsteking verzet en iets grotere remlucht sproeiers gemonteerd.

5e run uiteindelijk met de sproeiers er tussen in gaan zitten en ontsteking weer iets versteld--> 84 KW.

6e run alles nog even nagekeken, deellast en vollast.

Resultaat: een compleet andere Bert, tsjonge! Motor ligt heerlijk stil bij stationair, pakt geweldig op in alle versnellingen. Onderin is hij nu ècht indrukwekkend sterk, dat geeft juist de meeste fun bij het toeren natuurlijk.
Maar ook boven de 120 km/h. trekt hij veel gemakkelijker/vlotter door. En, ook leuk, het motorgeluid is mooier geworden 8).
Er is nog meer power uit te halen door de timing van de nokkenas(sen) te veranderen net als bij de Bert van Bertonebianco. Krijg dan vooral/alleen meer vermogen bovenin, voor mij niet zo belangrijk.

Het ging allemaal een beetje snel, maar Marcel heeft een database gemaakt waar alles in staat van de auto’s die hij rolt.

Marcel, het was een leerzame en leuke middag in de kelder, grazie!

http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... f=7&t=2933
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Terug naar “Tuning onderwerpen”