hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

vr jun 05, 2009 20:41

En volgens mij valt er over inruil van een Marklin baan te praten...die hebben de meeste nog wel op zolder liggen ;-)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: ik ben gerolt ........

ma jun 08, 2009 21:05

Ron, jij hebt hoge compressie zuigers, NGK steekt verder in de verbrandingskamer. Ik adviseer champioen bougies N3c of N4c ik denk dat weinige deze op voorraad hebben maar Arese, mijn vader heeft ze, 020-6597070 en kan ze opsturen. www.arese.nl

Groeten Marcel
Rij ook met 8 van deze championnen, toevallig ook bij opa vandaan...

Gebruikersavatar
witte
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: di jul 03, 2007 16:30
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: ICQ

RE: ik ben gerolt ........

wo jun 10, 2009 18:13

Ron,

ziet er goed uit =D>

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

wo jun 10, 2009 18:34

Mooie resulaten van een nog mooiere Giulia. En dan niet te vergeten de service van Marcel. =D>
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: ik ben gerolt ........

wo jun 10, 2009 20:47

Dit weekend nog even met de Giulia weggeweest, tis echt een verbetering. Ben er zeer tevreden over. Nu nog even de bougies bestellen en lekker deze zomer doortoeren.


gr Ron

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

za jun 13, 2009 17:16

[MOD-EDIT: tekst verwijderd. Te commercieel]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

zo jun 14, 2009 16:14

Ik heb ergens eens iets gelezen over reclame maken enz. Ik dacht bij de voorwaarden van dit forum. Laten we het bij gezonde discussies houden waar iedereen wat aan heeft en de eigen toko er buiten laten. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
witte
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: di jul 03, 2007 16:30
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: ICQ

RE: ik ben gerolt ........

di jun 16, 2009 20:01

toch nog even een vraag;

jullie stellen dat als ik 140 pk op de rollenbank heb, (auto is gerold bij Speedcenter) ik aan de krukas dus 25% meer heb.(dus 175 PK !)
dat is dan helemaal leuk na al het werk.

is dit verschil niet een beetje erg groot?
wat voor getal gebruiken ze in de fabriek, folders ed?
hoe zou je dit verlies kunnen beperken?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: ik ben gerolt ........

di jun 16, 2009 20:47

nee, verliespercentage is een natte vinger, en verschilt (soms aanmerkelijk) tussen 2 auto`s. En tussen 2 banken...
En bedenk dat de 135 pk af fabriek er in de praktijk misschien daadwerkelijk 125 waren. En daarnaast is dat allemaal academisch, zoals Marcel stelt: het enige wat telt is wat ie aan de achterwielen levert, want dat brengt ie op straat. die 160-175-190 pk aan de kruk brengt ie niet op straat...alleen leuk voor de verjaardagsborrel dus.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

di jun 16, 2009 21:16

De vraag is of het verlies al niet in de 140 PK is meegerekend???? In ieder geval is er verlies meegenomen en dat zijn de rol verliezen, ik begrijp dit niet want die meet je mee op een rollenbank en die zitten in de 25% verlies ( ongeveer ) en dan nog een keer extra !!!!0,15PK per km/h dus er moet eigenlijk 20 pk af van de meting. In dit geval is het dubbel op!!! Ik heb even de grafiek bestudeert waar hij gerold is. Met andere woorden als je er 25% bij optelt dan moet je er weer 20 pk aftrekken anders klopt het niet.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
witte
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: di jul 03, 2007 16:30
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: ICQ

RE: ik ben gerolt ........

di jun 16, 2009 22:32

@Marcel,
welke grafiek?
ik heb de grafiek nog nooit hierop gezet, ga dit morgen wel even na het scannen doen.


verder heb ik het hier over een 2ltr Nord die is omgebouwd naar een 2.1 en (iig het 1e jaar nog) standaard nokkenassen heeft.
Serge (alfda centro) heeft afgelopen winter goed zijn best gedaan.! = een koppelblokje geworden met een koppel van 216 en een bijna horizontale lijn op de 140 Pk tussen de 4500 en 6500 toeren (op de achterwielen) en dat is wat mi ook telt.
was alleen nu wel benieuwd wat de fabrikant gebruikt :wink:
alvast een foto v/h blok eind mrt 09 vlak voor het inbouwen

Afbeelding

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

di jun 16, 2009 22:41

Heb op uitdraaien gekeken van waar jij hem gerolt hebt. Jij had de naam van diegene in je PB gezet dus heb ik op de site gekeken. Als je hier andere stokken in legt wordt het nog veel leuker. Ik kan niet zien of de ontsteking ook een vacuum aansluiting heeft, zo ja afsluiten!!! Ook de 123 ontstekingen heb je met en zonder vacuum, echter het vacuum is aan of uit daarbij zaten er op de 105 serie geen ontstekingen met vacuum. 123 met vacuum gaat de auto ploffen bij gas loslaten.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

di jun 16, 2009 22:46

Ik heb nog even zitten rekenen naar aanleiding van het vermogen. 140 PK is 103KW aan de achteras en dat zonder andere nokkenassen, kan niet!!! Vandaar dat ik ook zei, die 20 pk moet er af getrokken worden, dus 120 PK = 88.3 KW, dat klopt beter.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

ik ben vandaag ook gerold!

vr jul 03, 2009 17:10

Net terug vanuit Houten en daar gerold door Marcel
Setup:

geconverteerd 2 liter 116 blok met nieuwe oliepomp, waterpomp en distributie.
HC zuigers (motronic), uitgewogen.
Alquati A32 nokkenassen (voor straatgebruik)
krukas, vliegwiel en poelie gebalanceerd
vliegwiel afgedraaid
123 Ignition
Dellorto's met open K&N broodtrommels
CSC uitlaatspruitstuk (erg mooi volgens Marcel), geen eerste demper en een brulpijp.

eerste run:
slechts 80 kW (108,8 pk) aan de wielen, mengsel veel te arm
Zou betekenen 130 pk aan de krukas (20% aandrijfverlies)

tweede run met gewijzigde sproeierbezetting
84 kW (114 pk) nog steeds te arm
Ongeveer 137 pk aan de krukas

derde run met opnieuw een iets gewijzigde sproeierbezetting
85 kW (115,5 pk), mengsel OK
Dus ongeveer 139 krukas pk's

vierde run met gewijzigd ontstekingstijdstip:
89 kW (121 pk) en dat zou betekenen 145 krukas pk's

Er zit meer in door de nokkenastiming aan te passen. Dan wordt het een blok met meer vermogen bovenin.
Nu heb ik vooral een soepele motor met erg veel kracht onderin. Ter indicatie 70 kW bij 4500 toeren.
Hij gaat erg vlot door de versnellingen. In de vierde versnelling vanaf 1500 toeren, gas geven en wegwezen.

Ik ben erg tevreden en heb toch ongeveer 15 pk aan de krukas gewonnen.
Daarnaast en da's eigenlijk belangrijker, een soepel en krachtigere motor.
Verder is rijden met een te arm mengsel op den duur funest voor de zuigers en is dat gevaar nu geweken.

Verder nog als tip meegekregen om de broodtrommels weer te vervangen door het originele luchtfilterhuis met K&N vervangingsfilter en binnenwerk verwijderd.
Ik verlies nu vermogen door het aanzuigen van warme lucht. Zeker op een dag als vandaag.

Afbeelding

Afbeelding
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: ik ben gerolt ........

vr jul 03, 2009 20:10

Even een kleine aanvulling. De nokkenassen worden Alqutie nokkenassen genoemd maar zijn van Pittatore ook uit Italie, Alquatie is een handels onderneming en maakt niks. Ben er 2 keer geweest.
Het uitlaat spruitstuk is het beste wat ik ooit gezien heb, 40mm spruitstuk, groter geeft verlies en is alleen gemaakt voor hoog toerige motoren, GTA bijvoorbeeld.
Pan cakes van Eric zijn te klein in doorlaat, een airbox of het standaard gemodificeerde luchtfilter huis geeft de beste resultaten.
Ionistie spanning van Eric zijn motor is te hoog en heb hem geadviseerd er N4C in te zetten. Verklaring is misschien dat deze bougies te lang met een veel te arm mengsel hebben gelopen. Mijn eerste meting was 1.5 % CO op deellast en vollast!!!!!!!!!!!!!!! mazzel voor Eric maar heel gevaarlijk. Je zag ook het vermogen als je hem vast hield op 6200rpm. instorten met zeker 6KW, dus de 80 zoals hij er op kwam werd 74Kw, meteen gestopt!!!!
Met deze 2 modificaties zal hij nog wat sterker zijn en heb er met rollen al rekening mee gehouden.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Terug naar “Tuning onderwerpen”