Net terug vanuit Houten en daar gerold door Marcel
Setup:
geconverteerd 2 liter 116 blok met nieuwe oliepomp, waterpomp en distributie.
HC zuigers (motronic), uitgewogen.
Alquati A32 nokkenassen (voor straatgebruik)
krukas, vliegwiel en poelie gebalanceerd
vliegwiel afgedraaid
123 Ignition
Dellorto's met open K&N broodtrommels
CSC uitlaatspruitstuk (erg mooi volgens Marcel), geen eerste demper en een brulpijp.
eerste run:
slechts 80 kW (108,8 pk) aan de wielen, mengsel veel te arm
Zou betekenen 130 pk aan de krukas (20% aandrijfverlies)
tweede run met gewijzigde sproeierbezetting
84 kW (114 pk) nog steeds te arm
Ongeveer 137 pk aan de krukas
derde run met opnieuw een iets gewijzigde sproeierbezetting
85 kW (115,5 pk), mengsel OK
Dus ongeveer 139 krukas pk's
vierde run met gewijzigd ontstekingstijdstip:
89 kW (121 pk) en dat zou betekenen 145 krukas pk's
Er zit meer in door de nokkenastiming aan te passen. Dan wordt het een blok met meer vermogen bovenin.
Nu heb ik vooral een soepele motor met erg veel kracht onderin. Ter indicatie 70 kW bij 4500 toeren.
Hij gaat erg vlot door de versnellingen. In de vierde versnelling vanaf 1500 toeren, gas geven en wegwezen.
Ik ben erg tevreden en heb toch ongeveer 15 pk aan de krukas gewonnen.
Daarnaast en da's eigenlijk belangrijker, een soepel en krachtigere motor.
Verder is rijden met een te arm mengsel op den duur funest voor de zuigers en is dat gevaar nu geweken.
Verder nog als tip meegekregen om de broodtrommels weer te vervangen door het originele luchtfilterhuis met K&N vervangingsfilter en binnenwerk verwijderd.
Ik verlies nu vermogen door het aanzuigen van warme lucht. Zeker op een dag als vandaag.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options