matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Wie heeft dit wel eens gedaan?

vr apr 17, 2009 23:30

http://picasaweb.google.com/alfadave/Al ... onversion#

Motorfiets throttle bodies op een twinspark blok.

Het standaard spruitstuk van een TS lijkt me zeer geschikt voor die aanpassing, injectors netjes op de bedoelde plek. Er hoeven eigenlijk alleen nog maar klepjes voor.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

za apr 18, 2009 11:47

vriend van mij heeft dit op zijn Peugeot 106 Rallye gebouwd waar hij en 1.6 16v motor in gelegd heeft. ziet er in ieder geval perfect uit, en was ook niet al te moeilijk om te maken. De GSXR throttlebodies kun je loshalen en zelf voorzien van andere spacers zodat ze precies voor de inlaatkanalen uitkomen, dat is erg gemakkelijk in het geval van de Alfa TS motor. :)

Setje throttlebodies van een motor kun je al voor een 150 euro kopen... Zelfs een 750cc heeft vaak al 42 mm. :wink:

KDFI erbij en je kunt leuk aan de slag. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member

za apr 18, 2009 22:17

Dat is eigenlijk mijn plan.

Maar nu vraag ik mij af, hoe nauw luistert de geometrie van die dingen? Zijn er ideale maten voor de afstand van de gaskleppen naar de injectoren of van de gaskleppen naar de inlaat? Moet het in een trechtervorm lopen? En zit iemand mij op dit forum te overbieden op marktplaats.nl?

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

za apr 18, 2009 22:24

Dat is eigenlijk mijn plan.

Maar nu vraag ik mij af, hoe nauw luistert de geometrie van die dingen? Zijn er ideale maten voor de afstand van de gaskleppen naar de injectoren of van de gaskleppen naar de inlaat? Moet het in een trechtervorm lopen? En zit iemand mij op dit forum te overbieden op marktplaats.nl?
1) bieden op MP.nl :roll: een beller is sneller ;) Ik heb vaak genoeg mensen die boden uit gelachen, omdat ik t al gekocht had per telefoon ;)

2) De afstand van de inlaat (want daar praat je dan over) bepaalt in zekere zin of er koppel onderin is, of vermogen bovenin het toeren bereik. Alles hangt dus af van de nokkenassen en koppelkromme die je wilt hebben. Er zijn geen vaste waardes voor trouwens. Het is een kwestie van trial and error.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Andretti Molletti

ma apr 20, 2009 01:06

2) De afstand van de inlaat (want daar praat je dan over) bepaalt in zekere zin of er koppel onderin is, of vermogen bovenin het toeren bereik. Alles hangt dus af van de nokkenassen en koppelkromme die je wilt hebben. Er zijn geen vaste waardes voor trouwens. Het is een kwestie van trial and error.
Er is al eens eerder gezegd dat je beter niet kunt antwoorden op dingen waar je geen verstand van hebt, het raakt kant nog wal...nou heb ik daar weinig moeite mee maar voor de vraagsteller kan dit erg verwarrend zijn...

Google voor de gein eens wat:
http://www.billzilla.org/engineintro.htm#Inlet
http://www.autozine.org/technical_schoo ... gine_2.htm

etc etc

matthijs
Full Member
Full Member

ma apr 20, 2009 23:06

Mijn vriendin wordt gek van mijn gegoogle ;) Dat doe ik sowieso parallel aan mijn gemakzuchtige vragen alhier.

Ik kan hier in de buurt voor niet te veel zo'n setje gsxr trhottle bodies overnemen. Vandaar de hoop dat een bijvoorbeeld een van de racers hier dat al eens gedaan heeft.

Het is overigens wel zo, op dit forum zijn heel veel mensen die veeeeel meer van deze materie weten dan ik weet en ooit zal weten. Vandaar dat het ook verstandig is het te vragen, dat moet men niet opvatten als laksheid dat iemand te lui is om zich erin te verdiepen.

Wat ik van plan ben is het volgende. Ik wil een megasquirt, of dat zelf solderen wordt of een complete kdfi ben ik nog niet uit. De reden is dat ik het leuk vind. Ik verwacht geen wonderen van een aftermarket ecu, maar het lijkt mij wel de sport om een oude motor uit te rusten met techniek die indertijd nog niet voorhanden was (breedband lambda) Bovendien een kans om praktisch wat meer te weten te komen van motoren.

matthijs
Full Member
Full Member

ma apr 20, 2009 23:48

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 22, 2009 13:25

Er is al eens eerder gezegd dat je beter niet kunt antwoorden op dingen waar je geen verstand van hebt, het raakt kant nog wal...nou heb ik daar weinig moeite mee maar voor de vraagsteller kan dit erg verwarrend zijn...

Google voor de gein eens wat:
http://www.billzilla.org/engineintro.htm#Inlet
http://www.autozine.org/technical_schoo ... gine_2.htm

etc etc
Met de lengte van je inlaatbuizen (of een resonantiekamer) kan je het punt waarop de natuurlijke drukvulling mee helpt beinvloeden. Die "vulling" is in werkelijkheid een drukgolf die ontstaat bij het openen van de klep. Als de drukgolf weer terug komt (met overdruk) en dan binnenkomt net voordat de klep sluit heb je iets meer vulling. Aangezien de drukgolf een vaste snelheid heeft, is de lengte van je inlaatbuis van invloed op bij welk toerental je die beter vulling krijgt. Autofabrikanten maken hier heel bewust gebruik van, en er is ook een formule waarmee je kan uitrekenen welke lengte ideaal is als je bij een bepaald toerental dat effect van vulling wil hebben. Nu is het al een tijdje geleden dat ik dat voor het laatst heb uitgerekend, maar iedere HTS-Autotechnieker zou dit moeten herkennen. Als ik mijn oude HTS boeken nog tegenkom zal ik de formule hier wel eens posten.
Wat nu echt merkbaar is van dat effect heb ik helaas nooit aan de lijve ondervonden. Deze oplossing haalde het niet toen ik een keer een motortje moest tunen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

matthijs
Full Member
Full Member

wo apr 22, 2009 15:02

Gravend in het geheugen van de HTS autotechnieker... Kan de "natte vinger" mij vertellen wat een verdubbeling van lengte zou doen met een 2 liter twinspark motor? Mijn fantasie slaat alweer op hol als ik zoiets lees... Ik heb namelijk nog een mooi spindelas servotje liggen ....erg snel lineair verplaatsen. Dan moet je alleen nog een paar schuiftrompetten verspanen en je hebt een echte ferrari inlaat :P

Maargoed... ik dwaal af. Ik probeer gewoon een setje van die throttle bodies voor weinig te scoren, draai een paar kelkjes en kijken wat het doet. Het erin klussen lijkt mijn pinda's op het fabrieken van een knap ogende airbox na.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo apr 22, 2009 22:41

Gravend in het geheugen van de HTS autotechnieker... Kan de "natte vinger" mij vertellen wat een verdubbeling van lengte zou doen met een 2 liter twinspark motor? Mijn fantasie slaat alweer op hol als ik zoiets lees... Ik heb namelijk nog een mooi spindelas servotje liggen ....erg snel lineair verplaatsen. Dan moet je alleen nog een paar schuiftrompetten verspanen en je hebt een echte ferrari inlaat :P

Maargoed... ik dwaal af. Ik probeer gewoon een setje van die throttle bodies voor weinig te scoren, draai een paar kelkjes en kijken wat het doet. Het erin klussen lijkt mijn pinda's op het fabrieken van een knap ogende airbox na.
Weleens door een rietje gezogen? Verdubbeling van de lengte ten opzichte van de standaard inlaatbuizen is een beetje teveel van het goede, zegt mijn natte vinger...
Dat met die schuiftrompetjes is eigenlijk precies wat je wilt bij een motor en dat doen motorenbouwens met schakelinlaten en dat soort spul dan ook.
Met een rollenbank en verschillende buislengtes valt er in ieder geval met wat experimenteren wat winst te halen cq kan je het accent leggen waar je het wilt!

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do apr 23, 2009 09:22

Langere inlaat betekent dat je hem aanpast voor betere vulling bij lage toerentallen. De tijd die nodig is voor de drukgolf terug te laten komen is dan langer.
Bij race motoren zijn de inlaten meestal korter van lengte dan origineel, aangezien je daar geintresseerd bent in de hoge toerentallen

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do apr 23, 2009 10:09

Langere inlaat betekent dat je hem aanpast voor betere vulling bij lage toerentallen. De tijd die nodig is voor de drukgolf terug te laten komen is dan langer.
Bij race motoren zijn de inlaten meestal korter van lengte dan origineel, aangezien je daar geintresseerd bent in de hoge toerentallen
Klopt, maar 2x zo lang als het origineel betekent dat je drukgolf niet meer op een bruikbaar toerental binnenkomt.
Bekijk de formules er maar op na :wink: .

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do apr 23, 2009 10:21

Klopt, maar 2x zo lang als het origineel betekent dat je drukgolf niet meer op een bruikbaar toerental binnenkomt.
Bekijk de formules er maar op na :wink: .
Niet duidelijk genoeg geweest :oops:
Als je hem 2x zo lang maakt kom je onder stationair uit.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do apr 23, 2009 10:43

Niet duidelijk genoeg geweest :oops:
Als je hem 2x zo lang maakt kom je onder stationair uit.
Precies! :lol:
aanvulling: of je komt uit bij de volgende verbrandingscyclus. Dan creëer je alleen maar extra aanzuigweerstand

Maar gewoon leuk mee spelen, zou ik zeggen!

matthijs
Full Member
Full Member

do apr 23, 2009 13:03

De originele inlaat is sowieso langer dan een motorfiets gasschuifjes upgrade... Op mijn natte vinger schat ik zon 2x tot 1,5 maal korter. Als je zou variëren in lengte dan wil je waarschijnlijk iets langer en iets korter.... Denk ik hardop.

Eerst maar eens dat spul te pakken krijgen....

Ik zie die spindelservo voor me... die dus ook op 12 volt werkt (naast 24 volt) een Siemens Logo plc op 12 volt om servotje aan te sturen. Moet ik alleen motor toerental op een of andere manier omzetten naar een bruikbaar signaal voor de logo plc.

Zijn er ook mogenlijkheden om vanuit zo'n megasquirt een analoog signaal te krijgen? Er bestaan toch ook autos met een servo bediende gasklep?

Terug naar “Tuning onderwerpen”