Pagina 1 van 1
goedkope 105 tuning
Geplaatst: ma mar 30, 2009 16:30
door Bertonebianco
Daarnet lag ik met hoofd onder het dashboard om de km teller kabel wat beter te leggen.
Ik merkte daarbij dat er nogal wat vrije slag zat op het gaspedaal.
Er schoot me iets te binnen dat ik al wel eens op dit forum had gelezen "gaan de gaskleppen wel helemaal open bij vol gas"
Dus mbv een tyrap het pedaal op de aanslag getrokken en gekeken bij de carbs of de gaskleppen inderdaad wel helemaal openen.
Dat bleek dus niet het geval, ik kom met de hand de kleppen nog zeker 10 graden verdraaien tot ze helemaal openstonden.
Ben benieuwd wat dit nog gaat brengen.
Eric
RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: ma mar 30, 2009 16:47
door bertonejaap
Ga je dan tijdens het rijden de gaskleppen openhouden met de hand?

RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: ma mar 30, 2009 17:18
door Bertonebianco
Heb de stelmogelijkheid op de stang naar voren benut, leek me handiger

En meteen de uitgelopen kogelkopjes en rubbers op het schutbord besteld bij Prins Bredevoort.
Blijft alleen de speling op de overbrenging van horizontaal naar verticaal (carbs). Die heeft Prins niet.
Dus zelf maar eens kijken wat daaraan te doen valt
Eric
RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: do apr 02, 2009 15:24
door Bou79
Kan er misschien ook een reden voor geweest zijn om de gaskleppen niet geheel te laten openen?
Lijkt me toch niet dat dit indertijd een 'constructiefoutje' was???
RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: do apr 02, 2009 15:35
door Bertonebianco
Gaskleppen moeten open bij vol gas.
Er zit niet voor niets een stelmogelijkheid op het stangenmechanisme.
Er is gewoon veel ruimte gekomen in alle overbrengingen, slijtage dus
Die speling is er nu uit. Ik heb de rubbers en de kogelscharniertjes allemaal vervangen en de zaak afgesteld.
Eric
Re: RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: do apr 02, 2009 17:08
door Bou79
Gaskleppen moeten open bij vol gas.
Er zit niet voor niets een stelmogelijkheid op het stangenmechanisme.
Er is gewoon veel ruimte gekomen in alle overbrengingen, slijtage dus
Die speling is er nu uit. Ik heb de rubbers en de kogelscharniertjes allemaal vervangen en de zaak afgesteld.
Eric
Ah zo...ik snap m
Dacht even dat ik 'm ook goedkoop kon tunen, maar dat is dan geheel afhankelijk van hoe het met m'n 2000-tje gesteld is.
Nou ja, eerst nog maar 'ns rustig wat verder losrijden (heeft nauwelijks km's gemaakt de laatste 12 jaar), dan gaan we daarna wel 'ns kritisch kijken hoe de conditie is...
RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: do apr 02, 2009 19:47
door marcel12
Er zit onder je gaspendaal ook een aanslag deze kan je indraaien om ervoor te zorgen dat de carburateurs helemaal open gaan. 10 gr zal niet veel uitmaken.
Groeten Marcel Violier
RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: do apr 02, 2009 19:49
door marcel12
Ik vergeet nog wat bij de Mercedes dealer kan je die plastieke bolletjes van de gasstang kopen maar dan van aluminium, werkt perfect.
Groeten Marcel
Re: RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: zo okt 18, 2009 18:09
door pieter van baalen
Er zit onder je gaspendaal ook een aanslag deze kan je indraaien om ervoor te zorgen dat de carburateurs helemaal open gaan. 10 gr zal niet veel uitmaken.
Groeten Marcel Violier
bij tuning probeer je juist het "niet veel uitmaken" er juist wel uit te krijgen
je zou eens uit moeten rekenen hoeveel opervlakte 10 graden is van een gasklep van een set webers... dat is bij elkaar opgeteld bijna 1 gasklep helemaal dicht

RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: zo okt 18, 2009 18:10
door pieter van baalen
top tip van die stangen.... zijn te vinden onder de kap van een MB G 250 diesel aan de gashendels voor de brandstof inspuit pomp

RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: zo okt 18, 2009 19:22
door marcel12
[b]Wat nog meer helpt is van de as die de vlinderklep vast houdt, 1 deel weg te halen en de vlinderklep een klein beetje in boren met een conische boor en dan de schroefjes erin draaien, dat scheelt veel in doorlaat.[/b] :D
RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: zo okt 18, 2009 23:36
door marcel12
[b]Het gaat niet om de oppervlakte van de gasklep maar om de diameter van de doorlaat. dan maakt een 10 graden heel weinig uit mar natuurlijk is helemaal horizontaal altijd beter. Let wel op dat de aanslag op de stelschroef is en niet op de bronzen gasklep, dan is hij gauw krom!!!! :D [/b]
Re: RE: goedkope 105 tuning
Geplaatst: ma okt 19, 2009 17:52
door pieter van baalen
Het gaat niet om de oppervlakte van de gasklep maar om de diameter van de doorlaat. dan maakt een 10 graden heel weinig uit mar natuurlijk is helemaal horizontaal altijd beter. Let wel op dat de aanslag op de stelschroef is en niet op de bronzen gasklep, dan is hij gauw krom!!!!
