Michiel145
Member
Member

Voorontsteking 16V Boxer :?

ma mar 23, 2009 09:53

Heren,

Zoals jullie misschien wel weten ben ik druk bezig met het tunen van mijn 16V boxertje ICM een Megasquirt II.
Nu ben ik aangekomen bij het afstellen van m'n voorontsteking, vraag me alleen af waar te stoppen? :roll:

Ik heb op internet een tabel van een mede Megasquirter gevonden, deze had een 33 en ging tot max 20' voorontsteking, naar mijn idee mag dit toch nog wat vroeger of niet ? :?:

Ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt :D

Michiel145
Member
Member

RE: Voorontsteking 16V Boxer :?

ma mar 23, 2009 10:00

Ik heb nog een tabel gevonden van een andere Alfa Boxer op megasquirt..., graag jullie mening :roll:

Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 12:21

Die 2e ziet er goed uit, maar is misschien wat te enthousiast als basis. Probeer eens met bijvoorbeeld 35 graden max. te beginnen in de lage belasting. Neem dan een stel "det-cans" en ga tijdens het rijden luisteren. Dit kan je echt het beste doen terwijl er iemand anders rijdt. Rustig de voorontsteking opvoeren en bij hoorbaar pingelen een graad of 3-4 terugstellen. Je hoeft niet perse alles "vakjes" in je tabel af te wandelen, maar hoe meer je er hebt, hoe meer precisie je hebt.

Michiel145
Member
Member

ma mar 23, 2009 12:48

Momenteel heb ik onderstaande table, dit rijd als een zonnetje maar kan toch iets beter denk ik :D

Het gaat hier trouwens om een Alpha-N setup.., vandaar dus ook de vreemde tabel opbouw 8)

Afbeelding

Michiel145
Member
Member

ma mar 23, 2009 13:05

Wat betreft dat opbouwen tot hij pingelt, is dit de manier?
Ik heb eens gelezen dat de meest mogelijke voorontsteking niet noodzakelijk de meeste PK's hoeft te leveren.. :roll:

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma mar 23, 2009 13:09

Echt weten doe je het pas op een rollenbank natuurlijk. Ontsteking doet vreselijk veel ik heb met mijn vorige squadra blok een verschil van ruim 40 pk gehad door de ontsteking verder te vervroegen.

Michiel145
Member
Member

ma mar 23, 2009 13:34

Ik moet zeggen dat ik op sommige momenten al in m'n stoel wordt gedrukt.., iets wat ik niet vaak heb meegemaakt met m''n 145 boxer :roll:
Als m'n AFR goed is en ik bij iets van 20' voorontsteking kom dan gaat ze als een speer, heb wel gemerk dat het redelijk nouw luisterd allemaal. Achja.., dat is de sport zal ik maar zeggen :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Voorontsteking 16V Boxer :?

ma mar 23, 2009 15:58

Wat betreft dat opbouwen tot hij pingelt, is dit de manier?
Ik heb eens gelezen dat de meest mogelijke voorontsteking niet noodzakelijk de meeste PK's hoeft te leveren.. :roll:
Dat klopt. Je zult plankgas willen geven als je de meeste paardjes wilt laten trappelen. Op dat moment kom je meestal wel uit op hooguit een paar graden verschil tussen optimaal en pingelen. Bij deelbelasting heb je een veel slechtere vulling van je cylinders en wil je dus vroeger ontsteken om te zorgen dat de tragere verbranding op tijd klaar is. Zeker bij deelbelasting heb je een groter gebied waar je je vermogen in zou moeten zoeken, zonder dat je op de pingelgrens zit. Je kan deelbelasting met veel rollen, op de weg met een g-meter en/of een uitlaat-temperatuur-sonde en dergelijke perfectioneren. Een g-meter of een rollenbank zal denk ik een stuk gereedschap zijn waar je je deelbelasting en je voorontsteking beter mee af kan stellen dan op het gevoel. Det-cans zijn zeker aan te raden (zelf maken van tuinslang en oude gehoorbeschermers) en een EGT-sensor kan ook helpen om het meest optimale ontstekingstijdstip te bepalen.

Michiel145
Member
Member

ma mar 23, 2009 16:12

Kijk., daar hebben we wat aan.., bedankt :D

Heb zelf zitten denken aan een oude knocksensor van de sloop ICM m'n laptop. Blijkt dat je hiermee leuke logjes kan maken welke elke knock moeten laten zien. 8)

Oja.., EGT sensor is dit weekend op de mat gevallen. Moet binnenkort eens een nieuwe bung in m'n uitlaat lassen.., standaard past het niet. :x

Afbeelding

Het-Licht
Guru
Guru

ma mar 23, 2009 19:02

Ik blijf erbij, ga naar een rollerbank. Meten is weten !!! Kan me herinneren dan Michel75 een megasquirt op zijn 75TS had gezet en toen dat ding op straat al heel goed liep er op de rollerbank iets van 135pk uit kwam. Toen de ontsteking later gezet en toen kwam er iets van 15pk bij. Vroegere ontsteking hoeft zeker niet het beste resultaat op te leveren en is eigenlijk alleen goed af te stellen door iemand die echt verstand van zaken heeft...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 19:11

Ik blijf erbij, ga naar een rollerbank. Meten is weten !!! Kan me herinneren dan Michel75 een megasquirt op zijn 75TS had gezet en toen dat ding op straat al heel goed liep er op de rollerbank iets van 135pk uit kwam. Toen de ontsteking later gezet en toen kwam er iets van 15pk bij. Vroegere ontsteking hoeft zeker niet het beste resultaat op te leveren en is eigenlijk alleen goed af te stellen door iemand die echt verstand van zaken heeft...
Daar heb je zeker gelijk in, de laatste pks kan je niet voelen en je moet dus met meten achterhalen wat nou precies de optimale vervroeging voor jouw setup is. Je kan met een g-meter die goed gecalibreerd is net zo'n goed resultaat halen als met een "middelmatige" acceleratie-rollenbank. Als je een goede bank met een waterrem tot je beschikking hebt kan je ook je deelbelasting extreem goed afstellen zonder dat je veel rare dingen moet doen. Zo'n dagje rollenbank kost je al snel evenveel of meer dan een g-meter. "De echte doe-het-zelvert" zou het volgens mij graag zelf met een g-meter willen proberen voordat ie naar de rollenbank gaat om te kijken of er nog meer uit te persen valt.

Het-Licht
Guru
Guru

ma mar 23, 2009 19:20

Een beetje tuner stelt dat ding af in een halve dag, een 12x12 kenveld is nou niet wat je zegt super heftig. Wel is een continu geremde bank een must (waterrem is serieus steentijd, electromagnetisch werkt makkelijker...)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 20:07

Een beetje tuner stelt dat ding af in een halve dag, een 12x12 kenveld is nou niet wat je zegt super heftig. Wel is een continu geremde bank een must (waterrem is serieus steentijd, electromagnetisch werkt makkelijker...)
Als je een goede bank met watterrem hebt staan ga je echt geen nieuwe kopen lijkt me.

Michiel145
Member
Member

ma mar 23, 2009 21:06

Heren, zoals eerder aangegeven staat een middagje rollerbank in de planning, het punt is alleen dat ik in de tussentijd ook gewoon de auto nodig heb voor woon werk verkeer.

Verder denk ik dat die laatste paar PKtjes niet zoveel haast hebben, er moet nog een hoop aangepast worden voordat het echte finetunen kan gebeuren (Airbox met intake, echte kelken etc.). :o

Oja, misschien een stomme vraag maar waar is de oude Super 98 gebleven bij de pomp? :? Ik heb vandaag een beetje zitten rondkijken maar kan alleen maar Vpower en dat soort marketing mixjes vinden. :x

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 21:59

Heren, zoals eerder aangegeven staat een middagje rollerbank in de planning, het punt is alleen dat ik in de tussentijd ook gewoon de auto nodig heb voor woon werk verkeer.

Verder denk ik dat die laatste paar PKtjes niet zoveel haast hebben, er moet nog een hoop aangepast worden voordat het echte finetunen kan gebeuren (Airbox met intake, echte kelken etc.). :o

Oja, misschien een stomme vraag maar waar is de oude Super 98 gebleven bij de pomp? :? Ik heb vandaag een beetje zitten rondkijken maar kan alleen maar Vpower en dat soort marketing mixjes vinden. :x
BP ultimate is nog ongeveer het enige wat redelijk vindbaar is. Shell is maar 97 octaan en Excellium is nog maar 95.

Terug naar “Tuning onderwerpen”